شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده
محورهای موضوعی : فناوری اطلاعات و ارتباطاتمهران احتشامی 1 , محمدحسن چراغعلی 2 , بیتا تبریزیان 3 , مریم تیموریان سفیده خوان 4
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
4 - گروه آمار ریاضی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
کلید واژه: استراتژی تحول دیجیتال, صنعت حمل و نقل بار جادهای, عوامل موثر , اینترنت اشیا, تحلیلگری داده,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر استراتژی تحول دیجیتال در صنعت حمل و نقل بار جادهای ایران با تمرکز بر اینترنت اشیا و تحلیلگری داده صورت گرفته است. پس از بررسی پیشینه پژوهش، مصاحبههای نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعت مربوطه انجام شد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع انتخاب شدند. در بخش کمی نیز نظرات 170 نفر از کارکنان این صنعت که براساس فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای گزینش شدند با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک دلفی، مرور ادبیات و کدگذاری استفاده شد. در بخش کمی نیز از آمار استنباطی و نرمافزارهای SPSS و smartPLS استفاده شد. در نهایت 40 شاخص در قالب 8 عامل استخراج شد و با استفاده از تحلیل عاملی، رتبهبندی شاخصها و عوامل اثرگذار انجام شد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که عوامل درونی دارای بالاترین رتبه بوده و زیرساختهای نرمافزاری، زیرساختهای سختافزاری، اقتصادی، عوامل بیرونی، قانونی، فرهنگی و ضریب نفوذ به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند. لذا پیشنهاد میشود سازمانها برنامه توانمندسازی نیروی انسانی خود را در راستای استفاده از فناوری و ابزار دیجیتال مورد نیاز لحاظ نمایند.
This research has been done with the aim of identifying and ranking the factors affecting the digital transformation strategy in Iran's road freight transportation industry, focusing on the Internet of Things and data analytics. After reviewing the literature, semi-structured interviews were conducted with 20 academic and road freight transportation industry experts in Iran, who were selected using the purposive sampling method and saturation principle. In the quantitative part, the opinions of 170 employees of this industry, who were selected based on Cochran's formula and stratified sampling method, were collected using a researcher-made questionnaire. Delphi technique, literature review and coding were used to analyze the data in the qualitative part. In the quantitative part, inferential statistics and SPSS and smartPLS software were used. Finally, 40 indicators were extracted in the form of 8 factors and ranking of indicators and affecting factors was done using factor analysis. The result of this research shows that the internal factors have the highest rank and software infrastructure, hardware infrastructure, economic, external factors, legal, cultural and penetration factor are in the next ranks respectively. Therefore, it is suggested that organizations consider their human resource empowerment program in line with the use of technology and digital tools.
[1] Vukšić, V. B., Ivančić, L., & Vugec, D. S. (2018). A preliminary literature review of digital transformation case studies. International Journal of Computer and Information Engineering. Vol:2, No:9, 2018.
]2[ شیری، فاطمه؛ شامی زنجانی، مهدی؛ ابویی اردکان، مهدی؛ شمس علئیی، فریدون.(1401). ملاحظات معماری سازمانی بانکها در عصر تحول دیجیتال. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات.
[3] Chanias, S., & Hess, T. (2016). Understanding Digital Transformation Strategy formation: Insights from Europe's Automotive Industry. PACIS, 296.
[4] Ukko, J., Nasiri, M., Saunila, M., & Rantala, T. (2019). Sustainability strategy as a moderator in the relationship between digital business strategy and financial performance. Journal of Cleaner Production, 236 (117626), 1-9.
[5] Li, L., Su, F., Zhang, W., & Mao, J. Y. (2018). Digital transformation by SME entrepreneurs: A capability perspective. Information Systems Journal, 28(6), 1129- 1157.
[6] Matt, C., Hess, T., & Benlian, A. (2015). Digital transformation strategies. Business & Information Systems Engineering, 57(5), 339-343.
[7] Miorandi, D., Sicari, S., DePellegrini, F.and Chlamtac, I. (2012). Internet of things: Vision, applications and research challenges’, Ad Hoc Networks, 10(7): 1497-1516.
[8] Naskar, S. Basu, P. Sen, A (2020). A Literature Review of the Emerging Field of IoT Using RFID and Its Applications in Supply Chain Management.
[9] Chui, M., Loffler, M. & Roberts, R. (2010). The internet of things. McKinsey Quarterly 2, 1–9.
]10[تکه ای، عبدالقادر؛ بندلی زاده، مرضیه. (1395). بررسی رابطه بین سیستم های اطلاعاتی مدیریت و عملکرد سازمان های عمومی (مورد مطالعه: شهرداری استان سمنان). تحقیقات جدید در علوم انسانی ، دوره سوم - شماره 17 (22 صفحه - از 27 تا 48 ).
[11] Acharya, S. (2018). Data Analytics Using R.
[12] Srinivasan, R., & Swink, M. (2018). An investigation of visibility and flexibility as complements to supply chain analytics: An organizational information processing theory perspective. Production and Operations Management, 27(10), 1849-1867.
]13[فیاض بخش، اکرم. (1400). دستاوردی به نام «بلاکچین». رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 60(9)، 1 تا 8.
]14[گراوندی، آرتمیس و جلیلیان، حمیدرضا (1400). تحلیل طرح تحول دیجیتال و پیاده سازی معماری پلتفرمی کسب و کار در اداره کل پست استان کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه.
]15[فرهمند، امیرعباس؛ پورابراهیمی، علیرضا؛ شریفی، مانی؛ رادفر، رضا. (1399). تبیین روابط بین ابعاد و شاخصهای مدل پذیرش فناوریهای اینترنت اشیاء در کسب و کار هوشمند. مدیریت کسب و کار، 48، 233 - 253.
]16[میرمحمدی، سید محمد؛ بهادر، اکبر. (1399). طراحی الگوی بومی پیاده سازی اینترنت اشیا در شرکت های آزادراهی. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 31، 95 - 118.
]17[کاویانی زاده، احسان؛ فتحیان بروجنی، محمد و سبحانی فرد (1399). ارائه مدل تحقق تحول دیجیتال در بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط خدمات محور: مطالعه موردی بنگاه های ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران.
]18[حسابی، محمدرضا؛ سالارزهی، حبیب الله و آبتین، عبدالعزیز (1399). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تحول دیجیتال در سازمان منطقه آزاد چابهار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
]19[امیری، فتانه و کسرایی، احمدرضا (1398). تاثیر اینترنت اشیاء در حوزه حمل و نقل شهری در شهر تهران، سومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران.
]20[نوری، مژگان؛ شاه حسینی، محمدعلی؛ شامی زنجانی، مهدی؛ عابدین، بابک. (1398). طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمان های ایرانی. مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 23، 211 - 242.
]21[فهم فام، قدسیه؛ حمیدی، حجت اله. (1397). عوامل موثر بر توسعه و مدیریت شهر هوشمند با استفاده از یک رویکرد ترکیبی از فناوریهای دادههای بزرگ و اینترنت اشیاء و رایانش ابری. پردازش و مدیریت اطلاعات، 96، 557 - 583.
]22[سعادتی، زینب؛ مهرشاد، بتول. (1396). اینترنت اشیاء و برنامههای کاربردی کلاندادهها در شهرهای هوشمند پایدار. سیاست نامه علم و فناوری، 20، 17 - 32.
[23] Nekrasov, A. G., & Sinitsyna, A. S. (2020). Digital transformation infrastructure and transportation logistics systems. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 832(1). IOP Publishing.
[24] lin, I., Borremans, A., & Bakhaev, S. (2020). The IoT and Big Data in the Logistics Development. Crude Oil Transportation in the Arctic Zone Case Study. In Internet of Things, Smart Spaces, and Next Generation Networks and Systems, 148-154. Springer, Cham.
[25] Correani, A., De Massis, A., Frattini, F., Petruzzelli, A. M., & Natalicchio, A. (2020). Implementing a digital strategy: Learning from the experience of three digital transformation projects. California Management Review, 62(4), 37-56.
[26] Tyagi, S., Joshi, M., Ansari, N., & Singh, V. K. (2019). Impact of IoT to accomplish a vision of digital transformation of cities. In Handbook of IoT and big data, 309-328. CRC Press.