عوامل مؤثر بر رضایت و تمایل بیشتر گردشگران به خرید در مراکز خرید شهر مشهد
محورهای موضوعی :سارا پارساپور 1 , هادی رفیعی دارانی 2
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: گردشگر, مراکز خرید, تمایل به خرید, الگوی لاجیت چندگانه,
چکیده مقاله :
خرید یک نوع جدید از گردشگری است که به عنوان یک فعالیت اصلی در میان گردشگران در نظر گرفته شده است. در این پژوهش تأثیر ویژگیهای مرکز خرید ، ویژگی های سفر و ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی گردشگر بر رضایتمندی و تمایل به خرید بیشتر گردشگر از مراکز خرید با تاکید بر مقایسه گردشگران و زائران مراجعه کننده به بازار سنتی (بازار رضا (ع)) و بازار جدید (الماس شرق) در شهر مشهد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور 404 پرسشنامه به صورت مصاحبه حضوری جمع آوری و با استفاده از روش لاجیت چندگانه به تخمین این عوامل پرداخته شد. نتایج نشان داد متغیرهای منبع اطلاعات از بازار (آشنایی قبلی)، تعداد افراد خانواده همراه در سفر، برخورد مناسب فروشندگان، داشتن پارکینگ، کیفیت کالا، وضعیت تأهل، موقعیت مکانی، درآمد و تنوع کالا تأثیر معنی داری بر گزینش طبقات میزان خرید در مراکز خرید دارد. در انتها نیز جهت افزایش تمایل به خرید و رضایت گردشگران از مراکز خرید، احداث مراکز خرید در مکانهایی با دسترسی راحت تر برای گردشگر، نظارت بیشتر بر قیمت کالا و خدمات، وجود پارکینگهایی با ظرفیت مناسب و کافی و وجود کالاهای متنوع در مراکز خرید پیشنهاد شد.
Purchasing is a new type of tourism that is considered as one of the main activities of tourists. This study sought to investigate the effect of shopping centers' features, traveling options, and the tourist destination's economic and social characteristics on tourists’ satisfaction of and tendency to purchase from shopping centers with an emphasis on comparing tourists and pilgrims visiting Mashhad's traditional and modern shopping centers (Bazaar Reza and Almas-e-Sharq). To this end, 404 questionnaires were administered during the summer of 2019, using multiple logit analyses to identify the relevant factors. The study's results indicated that variables such as background information concerning the shopping center, the number of family members accompanying a person in travel, seller`s appropriate treatment, the existence of parking lots, quality of the product, marital status, geographical location, income, and product variety had a significant effect on tourists' tendency to purchase from shopping centers. Therefore, to increase the tourists' satisfaction of and willingness to purchase from shopping centers, the following steps are recommended to be taken: constructing shopping centers in places that are easier to access for the tourists; Exercising stricter supervision on prices of different products and services; equipping the shopping centers with parking lots that are capacious enough, and providing the shopping centers with diverse various goods and services.
بیرجندی، مسعود؛ غلامی، عبدالخالق و حقیقی، محمد. (1398). «تأثیر الگوی ارزش¬های خرید بر قصد خرید مجدد مشتریان». مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 37، صص 161-176.
تیموتی، دالن جی. (1388). جامعه شناسی مصرف (گردشگری و خرید)، ترجمه: سعیدی، علی اصغر و حسین آبادی، مهدی. تهران: جامعه شناسان.
دهدشتی، شاهرخ؛ کهیاری حقیقت، امین و عطوفی، امین. (1393). «شناسایی عوامل مؤثر بر قصد خرید کالاهای با برند خارجی در ایران (مورد مطالعه: لوازم خانگی، برند بوش و سامسونگ)». فصلنامه مدیریت برند، دوره 1، شماره 1، صص99-75.
رضوی زاده، ندا و فروغ زاده، سیمین. 1395. «تحلیل رفتار خرید سوغات در بین زائران شهر مشهد». دو فصلنامه مطالعات گردشگری، سال چهارم، شماره 8، صص 23-49.
رهنما، علی و رفیعی دارانی، هادی.1397. «عوامل مؤثر در انتخاب مراکز خرید شهری توسط گردشگران و زائران: مطالعه موردی مشهد». فصلنامه علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی. سال18. شماره 63، صص 125-145.
سقايي، مهدی . (1390). «بررسي، تحليل و تدوين اسناد، مطالعات و پژوهش¬هاي انجام شده در پيرامون آمار زائران و گردشگران ورودي به كلانشهر مشهد»، كارفرما معاونعت اجتماعي و فرهنگي شهرداري مشهد.
فردوسی، رویا؛ قهرمان زاده، محمد؛ پیش بهار، اسماعیل و راحلی، حسین. (1392). «شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود وصول مطالبات بانک کشاورزی شهرستان مراغه». فصلنامه پژوهش¬ها و سیاست¬های اقتصادی، دوره 21، شماره 67، صص 68-49.
قاسمی، وحید. (1390). «برآورد حجم بهينه نمونه در مدل¬هاي معادله ساختاري و ارزيابي کفايت آن براي پژوهشگران اجتماعي». مجله جامعه شناسی ایران،دوره 12، شماره 4، صص138-161.
مافي، عزت الله و سقايي، مهدی. (1389). «نگاهي به اقتصاد گردشگري در كلانشهرها (مطالعه¬ي موردي: كلانشهر مشهد) ». مجله جغرافيا و توسعه ناحيه¬اي، شماره 15، صص 268-291.
مشکینی، ابوالفضل؛ اعظم نبوی، مهدی و پورطاهری، مهدی. (1393). «ارزیابی عوامل مؤثر در جذب گردشگران به مراکز تجاری- تفریحی (مطالعه موردی: مراکز تجاری منطقه نمونه گردشگری سپاد، مشهد) ». مدرس علوم انسانی- برنامه¬ریزی و آمایش فضا، دوره هجدهم، شماره1، صص134-109.
ممدوحی، امیر رضا؛ ماهپور، علیرضا؛ حسن رشیدی، طه و صفارزاده، محمود. (1395). «شناسایی عوامل فردی مؤثر در جذب مشتریان به مراکز خرید (مطالعه موردی: شهر تهران)». فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 3، صص681-698.
نجارزاده، محمد؛ امین بیدختی، علی اکبر و مرادنژاد، جمال. (1394). «ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایتمندی کلی گردشگران خرید در شهر مرزی بانه». تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. دوره 5، شماره 36، صص97-115.
Barutcu, S , Dogan, H, Unguren, E.2011. Tourists’ Perception and Satisfaction of Shopping in AlanyaRegion: A Comparative Analysis of Different Nationalities. Procedia Social and Behavioral Sciences 24: 1049–1059.
DU, Jie-Li.2016. A Study of Tourist Satisfaction Level towards Shopping in HK. 2nd International Conference on Education Science and Human Development.
Dubihlela, D. Dubihlela ,J.2014. Attributes of Shopping Mall Image, Customer Satisfaction and Mall Patronage for Selected Shopping Malls in Southern Gauteng, South Africa. Journal of Economics and Behavioral Studies Vol. 6, No. 8, pp. 682-689.
Egresi I.(2017). Tourist's satisfaction with hopping experience based on reviews on TripAdvisor. Tourism - original scientific . 65(3):330-345
Greene, W.H., Hensher, D.A. (2003). A latent class model for discrete choice 10-analysis: contrasts with mixed logit. Transportation Research Part B, 37 : 681-698.
Hafni Kh., Kwartarini W. Y.& Eni H.(2016). A ssessing tourist satisfacation in the pasar Beringharjo, Yogyakarta, using importance performance analysis. Tourism, Leisure and Global Change, (3) :33-44
Hausman, J. and McFadden, D. 1984. Specification tests for the multinomial logit model. Econometrica. Journal of the Econometric Society. 1219-1240.
Heij, C., Boer, P., De. Hans Franses Ph, Kloek T. Herman K , Dijk V. (2004). Econometric Methods with Applications in Business and Economics. Oxford University, Press Inc, New York.
Isengildina, O. and Hudson, M.D. 2001. Factors affecting hedging decisions using evidence from the cotton industry. Conference on applied commodity price analysis, forecasting, and market risk management, April 23-24.
Khalaf Ahmad A. M .2012. Attractiveness Factors Influencing Shoppers’ Satisfaction, Loyalty, and Word of Mouth: An Empirical Investigation of Saudi Arabia Shopping Malls. International Journal of Business Administration , III (6), 101-112.
Long, J. S. 1997. Regression Models for Categorical and Limited Dependent Variables. SAGE Publications, Inc. London EC2A 4PU, United Kingdom.
Maddala, G.S. 1983. Introduction to econometrics, Third Edition, Formerly of Ohio State University.
Marsha Andrea.2015. The Impact of Plaza Indonesia Shopping Mall’s Attributes toward Customers’ Satisfaction.ibuss Management Journal.vol3,no2.49-57.
Wong, C. B., Ng, H. C., Wong, K. K., & Wong, M. H. 2012. The Relationship between Shopping Mall Attributes, Customer Satisfaction and Positive Word-Of-Mouth: China Visitors in Hong Kong. Global Journal of Management and Business Research, Volume 12 Issue 3 Version .49-62.
Wongkerd, N .2017. A Determinant of Community Shopping Malls as Tourists’ Attractiveness. Journal of Advanced Management Science .5(5):355-362.
Zhang, Y. and Zhao J .2013. Analysis of Factors Influencing the Satisfaction Degree of Leisure Agricultural Parks Management Based on Binary Logistic Model. Advance Journal of Food Science and Technology 5(3): 285-288.
Barutcu, Süleyman, Dogan, Hulusi, Unguren, Engin. 2011. Tourists’ Perception and Satisfaction of Shopping in AlanyaRegion: A Comparative Analysis of Different Nationalities. Procedia Social and Behavioral Sciences ,24: 1049–1059.
DU, Jie-Li.2016. A Study of Tourist Satisfaction Level towards Shopping in HK. 2nd International Conference on Education Science and Human Development.
Dubihlela, Dorah. 2014. Attributes of Shopping Mall Image, Customer Satisfaction and Mall Patronage for Selected Shopping Malls in Southern Gauteng, South Africa. Journal of Economics and Behavioral Studies Vol. 6, No. 8, pp. 682-689.
Egresi, Istvan (2017). Tourist's satisfaction with hopping experience based on reviews on TripAdvisor. Tourism - original scientific. 65(3):330-345
Greene, William.H., Hensher, David A. (2003). A latent class model for discrete choice 10-analysis: contrasts with mixed logit. Transportation Research Part B, 37: 681-698.
Hafni Khairunnisa., K. Yuniarti, E. Harmayani.(2016). An ssessing tourist satisfacation in the pasar Beringharjo, Yogyakarta, using importance performance analysis. Tourism, Leisure and Global Change, (3) :33-44
Hausman, Jerry. and McFadden, Daniel. 1984. Specification tests for the multinomial logit model. Econometrical. Journal of the Econometric Society. 1219-1240.
Heij, Christiaan, Boer, Heij Paul M.C. De, Hans Franses Philip, Kloek, Teun. (2004). Econometric Methods with Applications in Business and Economics. Oxford University, Press Inc, New York.
Isengildina, Olga. and Hudson, Darren. 2001. Factors affecting hedging decisions using evidence from the cotton industry. Conference on applied commodity price analysis, forecasting, and market risk management, April 23-24.
Khalaf, Ahmad and Ala’Eddin, Mohammad .2012. Attractiveness Factors Influencing Shoppers’ Satisfaction, Loyalty, and Word of Mouth: An Empirical Investigation of Saudi Arabia Shopping Malls. International Journal of Business Administration, III (6), 101-112.
Long, John Scott. 1997. Regression Models for Categorical and Limited Dependent Variables. SAGE Publications, Inc. London EC2A 4PU, United Kingdom.
Maddala, G.S. 1983. Introduction to econometrics, Third Edition, Formerly of Ohio State University.
Marsha Andrea.2015. The Impact of Plaza Indonesia Shopping Mall’s Attributes toward Customers’ Satisfaction.ibuss .Management Journal.vol3, no2.49-57.
Wong, Chi Bo., Ng, Hing Cheong., Wong, Kelly Ka Li & Wong, Man Ho. 2012. The Relationship between Shopping Mall Attributes, Customer Satisfaction and Positive Word-Of-Mouth: China Visitors in Hong Kong. Global Journal of Management and Business Research, Volume 12 Issue 3 Version .49-62.
Wongkerd, Nealnara .2017. A Determinant of Community Shopping Malls as Tourists’ Attractiveness. Journal of Advanced Management Science .5(5):355-362.
Zhang, Yichuan. and Zhao Jie Zhao .2013. Analysis of Factors Influencing the Satisfaction Degree of Leisure Agricultural Parks Management Based on Binary Logistic Model. Advance Journal of Food Science and Technology 5(3): 285-28.