تأثیر مؤلفه های هویت ملی مربیان زن پیش دبستانی بر میزان یادگیری مهارت های زبان آموزی نوآموزان استان سمنان
محورهای موضوعی :شهاب مرادی 1 , شکوفه همتی 2 , سیما علیزاده 3 , مرضیه بهاررستمی 4 , زهرا بغیری 5
1 - دپارتمان روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، سمنان، ایران
2 - کارشناس ارشد پژوهشی آموزش و پرورش، دانشگاه پیام نور گرمسار، گرمسار، ایران.
3 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
4 - کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه الزهرا تهران، تهران، ایران.
5 - کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان سمنان، سمنان، ایران.
کلید واژه: هویت ملی, هویت اجتماعی, مهارت های زبانی, مهارت های ارتباطی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه های هویت ملی مربیان پیش دبستانی بر میزان یادگیری مهارت های زبان آموزی نوآموزان استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش شامل مربیان (خانم)پیش دبستانی در سال تحصیلی 1400-1399به تعداد 91نفر می باشدکه به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند . ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته مهارت زبان آموزی با 9خرده مقیاس و هویت ملی با 4 خرده مقیاس است.جهت روایی صوری و محتوایی آن از نظر صاحب نظران و متخصصان حوزه کودک و تعلیم و تربیت و پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. داده های گرده آوری شده به کمک آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(همبستگی اسپیرمن و آزمون کای دو)مورد بررسی قرار گرفتند. ارتباط آماری قوی بین "تاثیر آشنایی و احترام گذاردن به آداب و رسوم و مناسبت های دینی و ملی مربیان" با ”شکل گیری کسب توانش نسبی زبانی و ارتباطی نوآموزان (مهارت های زبان آموزی نو آموزان )"مشاهده شد (p valeu<0.05) به عبارت دیگر با افزایش آشنایی و احترام گذاردن به آداب و رسوم و مناسبت های دینی و ملی مربیان مولفه شکل گیری کسب توانش نسبی زبانی و ارتباطی نوآموزان افزایش پیدا میکند؛همچنین بین تحصیلات مربیان و هویت ملی آنها و مهارت زبان آموزی نوآموزان ارتباط معناداری وجود ندارد .(p valeu>0.05)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفه های هویت ملی مربیان پیش دبستانی بر میزان یادگیری مهارت های زبان آموزی نوآموزان استان سمنان انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری این پژوهش شامل مربیان (خانم)پیش دبستانی در سال تحصیلی 1400-1399به تعداد 91نفر می باشدکه به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند . ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته مهارت زبان آموزی با 9خرده مقیاس و هویت ملی با 4 خرده مقیاس است.جهت روایی صوری و محتوایی آن از نظر صاحب نظران و متخصصان حوزه کودک و تعلیم و تربیت و پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. داده های گرده آوری شده به کمک آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(همبستگی اسپیرمن و آزمون کای دو)مورد بررسی قرار گرفتند. ارتباط آماری قوی بین "تاثیر آشنایی و احترام گذاردن به آداب و رسوم و مناسبت های دینی و ملی مربیان" با ”شکل گیری کسب توانش نسبی زبانی و ارتباطی نوآموزان (مهارت های زبان آموزی نو آموزان )"مشاهده شد (p valeu<0.05) به عبارت دیگر با افزایش آشنایی و احترام گذاردن به آداب و رسوم و مناسبت های دینی و ملی مربیان مولفه شکل گیری کسب توانش نسبی زبانی و ارتباطی نوآموزان افزایش پیدا میکند؛همچنین بین تحصیلات مربیان و هویت ملی آنها و مهارت زبان آموزی نوآموزان ارتباط معناداری وجود ندارد .(p valeu>0.05)
ازغندی، علیرضا؛ محمدی مهر،غلامرضا. ( 1395)، بازنمایی هویت ملی در کتاب های فارسی مقطع دبستان، فصلنامه مطالعات ملی، دوره 17، شماره 1
امیدوار، سعید؛ خادم صادق، مرضیه؛ امیدوار، وحید. (1397)، زبان و هویت، همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی، یزد
باقری، نیوشا؛ عباسی، عفت و گرامی پور، مسعود(1395)، تأثیر فعالیتهای زبان آموزی بر رشد زبان گفتاری کودکان 6 - 5 ساله در مراکز پیش دبستانی خصوصی شهرستان لنگرود، فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 31.
بهاررستمی، راضیه؛ مرادی نسب، آرزو؛ شاه حسینی، محمد. ( 1398 )، بررسی کارکرد آموزش و پرورش پیش دبستان در شکل گیری مؤلفه های هویت ملی از منظر اولیای نوآموز، همایش ملی هویت کودکان ایران –اسلامی در دوره پیش دبستانی ، قزوین
خدادای گیو، محمد . (1400)پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال چهارم تیر 1400 شماره 37
خوشبخت، نیکتا؛ دانشمندی، احد؛ شیری، زهرا(1397)، آموزش و پرورش پیش دبستانی و هویت ایرانی اسلامی(آسیب شناسی وضعیت موجود در هویت کودکان)، اولین همایش ملی کودکان ایرانی اسلامی، یزد
رهبری، مهدی؛ بلباسی، میثم؛ قربی، سید محمد جواد. (1394)، هویت ملی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ج.ا. ایران، فصلنامه علمی پژوهشی وزارت علوم، شماره 61، ص45تا66
زندی،بهمن (1398). زبان آموزی. (چاپ هجدهم)، تهران: انتشارات سمت
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی- دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی، وزارت آموزش و پرورش(1398). تهران: انتشارت منادی تربیت.
صنیع اجلال، مریم (1384). درآمدی برفرهنگ و هویت ایرانی. تهران: مؤسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی.
عصار، فرید؛ بافته، مونا(1390). زبان آموزی کودکان بیش دبستانی ( با تاکید بر زبان دوم و مناطق دو زبانه). تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه).
عیوضی، محمد رحیم. (1398) جهانی شدن و هویت ملی، کتاب نقد، سال ششم، شماره ، 24-25صص .24
غفاری مجلج، محمد؛ خزائی، کامیان؛ ناظری، معصومه. (1390)، تحلیل محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی پایه چهارم و پنجم دوره ابتدایی از نظر برخورداری از مولفه های هویت ملی، نشریه مهندسی فرهنگی، شماره 60-59
قرایی مقدم، امان الله(1382). انسان شناسی فرهنگی(مردم شناسی فرهنگی). (چاپ هفتم)، تهران: انتشارات ابجد.
گودرزی، حسین(1384). گفتارهایی که درباره زبان و هویت. مؤسسه مطالعات ملی، تمدن ایرانی مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
میرزاپور، سمیرا؛ زمانی مقدم، افسانه؛ جعفری، پریوش. (1398)، کارکرد آموزش و پرورش در نهادینه سازی هویت ملی دانش آموزان از منظر کارکنان مدارس(با تاکید بر مدارس دولتی متوسطه شهر تهران)، فصلنامه مطالعات ملی، دور20، شماره3، ص53-73
نیازی، محسن؛ شفایی مقدم، الهام؛ خدمتکار، داود(1392)، زبان و هویت، تبیین رابطه زبان خارجی و هویت فردی، اجتماعی، فرهنگی و ملی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره30ف ص299-199
وهاب، مریم؛ شهیم، سیما؛ جعفری، سلیمه و اوریادی زنجانی، محمدمجی(1391)، .بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی و رشد زبان دریافتی در کودکان 9تا6 سال فارسی زبان. پژوهش در علوم توانبخشی،1(0)،ص 965-959
Atlas, D. (2021). The Role of Language in the Evolution of Kurdish National Identity in Turkey (pp. 155-174). University of Texas Press.
Anzai, S. (2015). Re-examining Patriotism in Japanese Education: Analysis of Japanese Elementary School Moral Readers. Educational Review, 67(4), 436-458.
Bishop, D. V. M., & Snowling, M. J. (2004). Developmental dyslexia and specific language impairment:
Same or different? Psychological Bulletin, 130(6), 858–886. https://doi.org/10.1037/0033-2909.130. 6.858.
Bowyer-Crane, C., Snowling, M. J., Duff, F. J., Fieldsend, E., Carroll, J. M., Miles, J., Götz, K., & Hulme, C.
(2008). Improving early language and literacy skills: Differential effects of an oral language versus
a phonology with reading intervention. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), 422–432.
https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01849.x
Cahyono, H., Bahri, S., Salim, A., Mualimah, E. N., Fauzi, R., Bayu, J. T., & Purwanti, S. (2021, January). Language as National Identity. In The 1st International Conference on Research in Social Sciences and Humanities (ICoRSH 2020) (pp. 782-785). Atlantis Press.
Carpenter, M., Nagell, K., Tomasello, M., Butterworth, G., & Moore, C. (1998). Social Cognition, joint
attention, and communicative competence from 9 to 15 months of age. Monographs of the
Society for Research in Child Development, 63(4), i. https://doi.org/10.2307/1166214
Cenghiz, S. & Duran, E. (2017). Analysis of Values on Preschool Period Children Story and Tale Books. Egitim ve Bilim-Education and Science, 42(191), 205-233.
Cheema, A. U., & Baloch, H. (2021). A Quantitative Analysis of Language Crisis and National Identity in Naya Pakistan. Journal of Indian Studies, 7(1), 43-68.
Denham, S. A., & Brown, C. (2010). “Plays nice with others”: Social–emotional learning and academic
success. Early Education and Development, 21(5), 652–680. https://doi.org/10.1080/10409289
2010.497450.
Firmansyah, D. (2018). Analysis of language skills in primary school children (study development of child psychology of language). PrimaryEdu-Journal of Primary Education, 2(1), 35-44.
Galindo, C. (2010). English language learners’ math and reading achievement trajectories in the elementary grades. . In E. Gracia & E. Frede (Eds.), Young English language learners: Current research and emerging directions for practice and policy (pp. 42–58). New York, NY: Teachers College Press.
Gibson, J. L., Newbury, D. F., Durkin, K., Pickles, A., Conti-Ramsden, G., & Toseeb, U. (2021). Pathways from the early language and communication environment to literacy outcomes at the end of primary school; the roles of language development and social development. Oxford Review of Education, 47(2), 260-283.
Han, Z. (2010). On national identity, ethnic identity and cultural identity – An analysis and reflection based on historical philosophy. Journal of Beijing Normal University (Social Science Edition), 1, 106–113.
He, J. R., & Yan,J. R. (2008). Discussions from Ethnic Identity to National Identity.Journal of the Central University for Nationalities: Philosophy and Social Sciences Edition, 3, 5–12.
Hoyte, F., Torr, J., & Degotardi, S. (2014). The language of friendship: Genre in the conversations of
preschool children. Journal of Early Childhood Research, 12(1), 20–34. https://doi.org/10.1177/1476718X13492941.
Korotaeva, E. V. & Belousova, S. S. (2018). On the Issue of Indicators in Children Patriotic Education at Preschool Age. 7th International Conference Early Childhood Care and Education (ECCE), Moscow, Russia. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences, 43, 596-601.
Mok, P. L. H., Pickles, A., Durkin, K., & Conti-Ramsden, G. (2014). Longitudinal trajectories of peer
relations in children with specific language impairment. Journal of Child Psychology and
Psychiatry, 55(5), 516–527. https://doi.org/10.1111/jcpp.12190
Spies, T. G., & Xu, Y. (2018). Scaffolded academic conversations: Access to 21st-Century collaboration and communication skills. Intervention in School and Clinic, 54(1), 22-30.
Warschauer, Mark ( 2007). "Language, Identity, and the Internet" .In B Kolko
Warschauer.m.(2003).the allures and illusion of modernity.educationpolicy archives
Wilson, A. C., & Bishop, D. V. (2022). A novel online assessment of pragmatic and core language skills: An attempt to tease apart language domains in children. Journal of Child Language, 49(1), 38-59.
Vrikki, M., Wheatley, L., Howe, C., Hennessy, S., & Mercer, N. (2019). Dialogic practices in primary
school classrooms. Language and Education, 33(1), 85–100. https://doi.org/10.1080/09500782.
2018.1509988.
Zheng, Y. N. (2004, August 16). China should build national identity.Global Times (pp. 8–16). Retrieved from http://www. people.com.cn/GB/paper68/12730/1143827.html