شناسایی فرصتهای راهاندازی کسبوکارهای کارآفرینانه در شهرستان مسجدسلیمان
محورهای موضوعی : عمومىمحمدحسین مهمدی کرتلایی 1 , حسین مهدی زاده 2 , نعمت اله شیری 3
1 - دانشجوی کارشناس ارشد، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
2 - استادیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
3 - استادیار، گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
کلید واژه: کسبوکارهای کشاورزی, کسبوکارهای صنعتی, کسبوکارهای خدماتی, فرصتهای کسبوکار,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش شناسایی فرصتهای راهاندازی کسبوکارهای کارآفرینانه در شهرستان مسجدسلیمان بود که برای رسیدن به این هدف، از پارادایم کیفی و روش دلفی بهره گرفته شد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کارآفرینان موفق، متخصصان و صاحبنظران و افراد با تجربه در حوزههای کشاورزی، صنعت و خدمات در شهرستان مسجدسلیمان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی، تعداد 20 نفر از آنان بهعنوان اعضای پانل دلفی انتخاب شدند. در این پژوهش، پس از سه دور بررسی، نسبت به فرصتهای راهاندازی کسبوکارهای کارآفرینانه، اجماع حاصل شد. ابزار اصلی پژوهش در دور اول مطالعه دلفی پرسشنامه با پرسشهای باز- پاسخ و در دور دوم و سوم، پرسشنامه با پرسشهای بسته و باز- پاسخ بود. در دور اول دادهها با استفاده از روش مقایسۀ مستمر تجزیهوتحلیل شدند. تجزیهوتحلیل دادهها در دور دوم با ترسیم جدول توزیع فراوانی با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 27 انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها در دور سوم با ترسیم جدول توزیع فراوانی، محاسبه درصد توافق و ضریب توافق کندال و همچنین، برای اولویتبندی انواع فرصتهای راهاندازی کسبوکارهای کارآفرینانه کشاورزی، خدماتی و صنعتی از میانگین و انحراف معیار با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 27 بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که «کشت گیاهان دارویی»، «بستهبندی محصولات دامی همچون کشک و دیگر محصولات مشابه» و «گسترش صنایع پاییندستی پتروشیمی» به ترتیب مهمترین فرصتهای راهاندازی کسبوکارهای کارآفرینانه کشاورزی، خدماتی و صنعتی در شهرستان مسجدسلیمان بودند.
The main purpose of this study was to identifying the entrepreneurial business opportunities in Masjed Soleiman Township. To achieve this goal, the qualitative paradigm and the Delphi method were used. Delphi panel members included 20 successful entrepreneurs, experts and people with experience in the fields of agriculture, industry and services in Masjed Soleiman that by using snowball sampling method were chosen. After three rounds, a consensus was reached on the opportunities of starting entrepreneurial businesses in Masjed Soleiman Township. The main research tool in the first round of the Delphi study was a questionnaire with open-ended questions and in the second and third rounds, a questionnaire with closed and open-ended questions. According to the results, the most important opportunities for starting entrepreneurial agricultural businesses are, respectively, priority: "Cultivation of medicinal plants", "Fish farming in the margins of Masjed Soleiman dams" and "Modern and industrial greenhouses for greenhouse production". According to the results of the research, the top priorities in the field of opportunities for starting entrepreneurial service businesses in Masjed Soleiman Township include: "Packaging of livestock products such as curd and other similar products", "Packaging of various medicinal plants" and They were "cold storages of agricultural and food products". According to the results of the research, the top priorities in the field of opportunities for starting industrial entrepreneurial businesses in Masjed Soleiman Township were: "Development of downstream petrochemical industries", "Development of downstream industries of aluminum plant" and "Processing of medicinal plants".
1. احمدی، ف، نصیریانی، ن؛ و اباذری، پ. (1387). فن دلفی: ابزاری در تحقیق. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8 (1): 185-175.
2. اکبری، مرتضی، رشادی، مریم سادات. پاداش، حمید، کریمیان راوندی، محمد. (1398). شناسایی و اولویتبندی فرصتهای کسبوکار در منطقه آزاد تجاری ارس. پژوهشهای جغرافیای انسانی، 51 (2)، 306-291.
3. آهنگر، سمیه، عصری، فریدون. (1392). اهمیت و جایگاه فراوری گیاهان دارویی در ایران. سومین همایش ملی گیاهان دارویی، آمل،https://civilica.com/doc/288297
4. بخشی، محمدرضا، فلکی، ملیحه، سیاهی، راضیه. (1396). بررسی فرصتها و زمینههای کارآفرینی کشاورزی در مناطق روستایی شهرستان فردوس. اولین همایش ملی فرصتهای نوین تولید و اشتغال بخش کشاورزی در شرق کشور (در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی)، بیرجند.
5. بنیاسدی، ندا.، ثمری، داود.، فرجاله حسینی، سید جمال. و امیدی نجفآبادی، مریم. (1401). نقش دانش بومی در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی خرما با رویکرد مدیریت جامع نوآوری در استان کرمان. نوآوری و ارزشآفرینی، 21 (11): 150= 135.
6. پاشایی زاده، ح. (1386). نگاهی اجمالی به روش دلفی. پیک نور، 6 (2): 79-63.
7. تاجالدینی، امیرحسین. (1399). صنایع پاییندستی پتروشیمی و اهمیت آن. پایگاه خبری تحلیل آینه جم، منتشر شده در اول اردیبهشت 1399.
8. حسینی نیا، غلامحسین، مقدس فریمانی، شهرام، جلالوند، میلاد. (1398). شناسایی و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینی در بخش کشاورزی (مورد مطالعه: شهرستان گلباف از توابع استان کرمان). کارآفرینی در کشاورزی، 6 (1): 68-53.
9. حیدری، ساناز، مراد نژادی، همایون، صیمحمدی، سمیره. (1400). شناسایی فرصتهای کسبوکارهای خدماتی بخش کشاورزي (مورد مطالعه: تعاونیهای روستایی استان ایلام). کارآفرینی در کشاورزی، 8 (1)، 16-1.
10. خسروی پور، بهمن، سیاهپوش، عبدالرضا، مهدی کربلایی، زینب. (1394). اهمیت کشت گیاهان دارویی و تولید فرآوردههای آن در کشاورزی. اولین همایش گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، تهران،https://civilica.com/doc/433399
11. رضانژاد، رضا، رفيعي، غلامرضا، بهراميان، مهدي. (1392). پرورش ماهي قزلآلای رنگینکمان (Oncorhynchus mykiss) در قفس رهيافتي جهت افزايش توليد ملي آبزيان. دومين همايش ملي توسعه و پرورش ماهيان سرد آبی، 10 و 11 اردیبهشت، شهرکرد.
12. ساروخانی، ب. (1383). دلفی کیفی، ابزار پژوهش در علوم اجتماعی. مطالعات زنان، 2 (4): 121- 85.
13. سامگیس، بنفشه. (1398). سوختن پایتخت نفت ایران در شعلههای فقر به روایت آمار. ویژهنامه نوروزی روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار 08/01/1398، شناسه مطلب: 7306.
14. شیری، نعمت اله. (1399). شناسایی فرصتهای راهاندازی تعاونیهای دانشجویی در دانشگاه ایلام. طرح پژوهشی خاتمه یافته گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام.
15. شیری، نعمتاله.، مرادنژادی، همایون.، مهدیزاده، حسین. و صیمحمدی، سمیره. (1400). فرصتهای راهاندازی تعاونیهای دانشجویی در دانشگاه ایلام: راهنمایی برای توسعه تعاونیهای کشاورزی و خدماتی. تعاون و کشاورزی. 10 (39): 96-75.
16. مجله کسبوکار سندبادسل. (1400). سردخانه، معضل بخش کشاورزی. انتشاریافته در دوم مردادماه 1400.
17. مرکز آمار ایران. (1395). سالنامه آماری کشور 1395. ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
18. مرکز آمار ایران. (1395). سالنامه آماری کشور 1395. ریاست جمهوری، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
19. نیکرفتار، طیبه، نصرتی فر، زهرا. (1396). تحلیل فرصتهای کارآفرینی در گردشگری روستایی استان البرز. فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 6، 58-45.
20. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. (1396). خلاصه مدیریتی مطالعات استانی طرح توسعه کسبوکار و اشتغال پایدار (تکاپو) استان خوزستان. معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، دبیرخانه طرح تکاپو، کد گزارش 1019-96.
21. یوسفی، علی.، همایونفر.، مهدی.، پقه، عبدالعزیز. و اخوانفر، امیر. (1399). ارائه مدل زنجیره تأمین سبز محصولات لبنی با تأکید بر رضایت مشتریان: ترکیب رویکردهای مدلسازی ساختاری تفسیری و فرآیند تحلیل شبکه. نوآوری و ارزشآفرینی، 18 (9): 196-179.
1. Bosma, N. & Kelly, D. (2018/2019). GEM Global Report 2018/2019. Available at: https://www.gemconsortium.org/report (accessed February 7, 2019).
2. Gartner, W. B. Carter, N. & Hills, G. E. (2003).The Language of Opportunity. in: Steyaert, C.& Hjorth, D. (Ed). Northampton New Movements of Entrepreneurship, MA: Edward Elgar, 103–124.
3. Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Global Report (2016/2017).
4. Hellman, M. E. (2002). An overview of public key cryptography. IEEE Communications Magazine, 40 (5): 42−49.
5. Hsu, C. C. and Sandford, B. (2007). The delphi technique: making sense of consensus. Practical assessment, research and evaluation, 12 (10): 1-8.
6. Kirzner, Israel M. (2009). The alert and creative entrepreneur: a clarification. Small Business Economics, 32 (2), 145-152.
7. Munhall. P. L. (2011). Nursing research: a qualitative perspective. 5t ed. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning.
8. Porter, M. E. (1985). The Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. NY: Free Press.
9. Rais, M, Acharya, S, and Sharma, N. (2014). Food processing industry in India: S&T capability, skills and employment opportunities. Journal of Rural Development, 32(4): 451-478.
10. Tersoo, P. (2014). Agribusiness as a veritable tool for rural development in Nigeria. International Letters of Social and Humanistic Sciences, (14): 26-36.
11. Warner, L. A, Stubbs, E, Murphrey, T. P. and Huynh, P. (2016). Identification of the Competencies Needed to Apply Social Marketing to Extension Programming: Results of a Delphi Study. Journal of Agricultural Education, 57(2): 14-32.
12. Woodenberg, F. (1991). An evaluation of Delphi. Technological Forecasting and Social Change Journal, 40:131-150