طراحی مدل توسعه یکپارچه نوآوری خدمات بانکداری الکترونیک براساس قابلیت های پویا با استفاده از میک¬مک فازی
محورهای موضوعی : تخصصیعلي اعتمادي فرد 1 , سيدكمال طبائيان 2 , نازنین پیله وری 3 , عباس خمسه 4
1 - دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، مجتمع دانشگاهی مدیریت و فناوری نرم، دانشگاه مالک اشتر، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: نوآوری خدمات, قابلیتهای پویا, بانکداری الکترونیک, میکمک فازی,
چکیده مقاله :
امروزه محیط رقابتی بانکها، به ویژه در بخش خدمات بانکداری الکترونیک، به شدت در حال تغییر است و نوآوری در خدمات برای بنگاههای خدماتی بسیار مهم و حیاتی شده است تا منابع و قابلیتهای پویای سازمانی خود را در راستای افزایش نوآوری در خدمات بانکی افزایش دهند. به رغم این اهمیت، مطالعات کافی در مورد نوآوری در برخی از صنایع خدماتی کشور (مانند صنعت بانکداری الکترونیک) انجام نشده است. هدف از پژوهش شناسایی شاخص ها و زیرشاخص های نوآوری خدمات بانکداری الکترونیک بر اساس قابلیتهای پویا در بانک و تعیین ارتباطات و میزان اثربخشی آنها می باشد. در این راستا، براساس بررسی های اسنادی و مطالعه عمیق ادبیات موضوع و به کمک روش دلفی فازی و نظر 10 نفر از خبرگان، حوزه های خدمات بانکداری الکترونیک، از 46 زیرشاخص شناسایی شده، به 13 زیرشاخص برای نوآوری خدمات و 17 زیرشاخص برای قابلیتهای پویا تقلیل یافت. شاخصهای نوآوری خدمات و قابلیتهای پویا بر اساس مبانی نظری، در 11 شاخص اصلی دستهبندی شده و در قالب مفهوم کلی وارد تحلیل مدلسازی ساختاری تفسیری/ میک مک فازی شدند و با توسعه مدل یکپارچه نسبت به میزان اثربخشی شاخص ها اقدام گردید. نتایج نشان داد که میزان اثربخشی شاخص «ادراک نیازهای کاربر و گزینههای فناورانه» از سایر شاخص ها بهتر و بالعکس میزان اثربخشی شاخص «سیستم جدید تحویل خدمات - جزء فناورانه» از شاخص های دیگر ضعیف تر می باشد
Today, the competitive environment of banks, especially in the field of electronic banking services, is changing drastically, and service innovation has become very important and vital for service companies to increase their resources and dynamic organizational capabilities in order to increase innovation in banking services. Despite this importance, insufficient studies have been conducted on innovation in some of the country's service industries (such as the electronic banking industry). The purpose of this study is to identify indicators and sub-indicators of e-banking service innovation based on dynamic capabilities in the bank and to determine the communication and their effectiveness. In this regard, based on documentary studies and in-depth study of the literature and with the help of fuzzy Delphi method and the opinion of 10 experts, the areas of e-banking services, from 46 identified sub-criteria, to 13 sub- criteria for service innovation and 17 sub- criteria for dynamic capabilities Was reduced. criteria of service innovation and dynamic capabilities based on theoretical foundations, were classified into 11 main criteria and in the form of a general concept entered into the analysis of interpretive structural modeling / fuzzy MICMAC and by developing an integrated model to measure the effectiveness of criteria. The results showed that the effectiveness of the criterion "Perception of user needs and technological options" is better than other criteria and vice versa, the effectiveness of the criterion "New service delivery system - technological component" is weaker than other criteria
1. الفت، لعیا.(1395). الگوی عوامل تصمیم برون سپاری لجستیک با استفاده از مدلسازي ساختاری تفسیری، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 11(42)،1-24.
2. بانک مرکزی. (1400). آمار ابزارها و تجهيزات پرداخت الکترونيک
3. حسنی پارسا، مجید، الیاسی، مهدی، طباطبائیان، سید حبیبالله، حنفی زاده، پیام، (1397). الگوي توسعه خدمت جدید در اپراتوری تلفن همراه ایران. مدیریت نوآوری. 7(1)، 119-152.
4. حسنی، فرنود؛ سلطانی. سعید؛ و ضرابیه، فرشته؛ (1387). "مدیریت بانکداری الکترونیکی"،تهران، انتشارات سبزان.
5. فلکی کلوری، س.، تدبیری، س.، افشارنژاد، ع.، مجیدی، م.،(1400)، طراحی مدل ترکیبی مبتنی بر رویکردهای میک مک فازی و فرآیند تحلیل شبکه ای برای ارزیابی شاخص های شایستگی های مربی گری در بانک تجارت، آموزش و توسعه منابع انسانی سال هشتم پاییز 1400 شماره 30
6. قادري فر، اسماعيل، موذن جمشیدي، ميرهادي، ارفع، عباسعلي (1400)، ارائه مدل در راستای بهبود عملکرد سازمان های دولتی با تأکید بر نوآوری و ارزش های سازمانی: رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری، فصلنامة نوآوري و ارزش آفرینی، دوره دهم، شماره نوزدهم، صص 87-104
7. رضوانی، مهران، امین شکروی، نگار، رضائی، مرضیه. (1400). شناسایی تأثیر قابلیتهای پویا بر اتخاذ و موفقیت استراتژیهای بین المللیسازی (مورد مطالعه: شرکت کاشی مرجان). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی43-65، 4(1) .
8. مهدوی مزده، محمد؛ جعفری، مصطفی؛ کهریزی، عبدالحمید؛ حسینی خمسه مطلق، عاطفه؛ (1398)؛ خُردبنیانهای توانمندیهای پویا در نوآوری خدماتیِ بنگاههای تولیدی (موردِمطالعه: شرکت خودروسازی سایپا)؛ فصلنامه علمی مدیریت نوآوری؛ 8(4)، 1-31.
9. Adeniran, T., (2011). An investigation of how South African Small and Medium Enterprises use ICT and dynamic capabilities to achieve competitive advantage. University of Cape Town.
10. Agarwal, R. & Selen, w., )2009(. Dynamic capability building in service value networks for achieving service innovation. Decision sciences, pp. 431-475.
11. Alam, I., )2006(. Service innovation strategy and process: a cross-national comparative analysis. International Marketing Review, pp. 234-254.
12. Avlonitis, G., Papastathopoulou, P. & Gounaris, S., )2001(. An empirically‐based typology of product innovativeness for new financial services: success and failure scenarios. Journal of Product Innovation Management, Volume 18(5), pp. 324-342.
13. Barney, J., )1991(. Firm Resources and Sustanined Competitive Advantage. Journal of Management, 17, 99-120.
14. Barrett, M., Davidson, E., Prabhu, J. & Vargo, S., (2015). Service Innovation in the Digital Age: Key Contributions and Future Directions. MIS Quarterly, Volume 39, pp. 135-154.
15. Beikkhakhian, Y., Javanmardi, M., Karbasian, M., & Khayambashi, B. (2015). The application of ISM model in evaluating agile suppliers selection criteria and ranking suppliers using fuzzy TOPSIS-AHP methods. Expert Systems with Applications, 42(1), 6224-6236.
16. Blum, C. (2022). Designing Industrial Companies Procedural Backbone to Master Digital Service Innovation A Dynamic Capabilities Perspective. Thesis (Doctoral), Universität St. Gallen
17. Danneels, E., )2002(. The dynamics of product innovation and firm competences. Strategicmanagement journal, 23(12), 1095-1121.
18. Darawong, C., )2018(. Dynamic capabilities of new product development teams in perfoming radical innovation projects. International Journal of Innovation Science, 10(3), 333-349.
19. Das, P., Verburg, R., Verbraeck, A. & Bonebakker, L., )2017(. Barriers to innovation within large financial services firms: An in-depth study into disruptive and radical innovation projects at a bank. European Journal of Innovation Management, 21, 96-112.
20. De Vries, E. J., (2006). Innovation in services in networks of organizations and in the distribution of services. Research Policy, Volume 35(7), pp. 1037-1051.
21. Den Hertog, P., Aa, V. & Jong, M., )2010(. Capabilities for managing service innovation: towards a conceptual framework. Journal of Service Management, Volume 21, pp. 490-514.
22. Diabat, A., & Govindan,K.. (2011). An analysis of drivers affecting the implementation of green supply chain management. Resour.Conserv.Recycl, 55(6), 659-667.
23. Eisenhardt, K. & Martin, J. A., )2000(. Dynamic capabilities: what are they?. Strategic Management Journal, 21, 1105-1121.
24. Ellonen, H., Jantunen, A. & & Kuivalainen, O., (2011). The role of dynamic capabilities in developing innovation-related capabilities. International Journal of Innovation Management, Volume 15(3), p. 459–478
25. Hsu, C. & Sandford, B., )2007(. The Delphi Technique: Making Sense of Consensus. Practical Assessment. Research and Evaluation, Volume 12, p. 10.
26. Fallon-Byrne, L. & Harney, B., )2017(. Microfoundations of dynamic capabilities for innovation: a review and research agenda. Irish Journal of Management, 36 (1), 21-31.
27. Gadrey, J., Gallouj , F. & Weinstein, O., (1995). New Modes of Innovation: How services benefit. International Journal of Service Industry Management, pp. 4-16.
28. Guo, X., Duff, A., & Hair, M. (2008), "Service Quality Measurement in the Chinese Corporate Banking Market", International Journal of Bank Marketing, 26(5), 305-327
29. Janssen, M., Alexiev, A., Den Hertog, P. D. & Castaldi, C., )2012(. A multi-level multidimensional approach for measuring dynamic capabilities in service innovation management. Paper presented at the DRUID 2012 on June 19 to June 21 at CBS, Copenhagen, Denmark.
30. Janssen, M. J., Castaldi, C. & Alexiev, A., )2015(. Dynamic Capabilities for Service Innovation: Conceptualization and Measurement. R&D Management, 1-15.
31. Janssen, . M. J., Castaldi, C. & Alexiev, A. S., )2018(. In the vanguard of openness: Which dynamic capabilities are essential for innovative KIBS firms to develop?. Industry and Innovation, 25, 432–457.
32. Jindal, A., Sangwan, K. S. (2013). Development of an interpretive structural model of drivers for reverse logistics implementation in Indian industry. International Journal of Business Performance and Supply Chain Modelling, 5(4), 325-342.
33. Kahraman, C., 2008. FuzzFuzzy Multi-Criteria Decision Making: Theory and Applications with Recent Developments. New York: Springer.
34. Kannan, G., Pokharel, S., & Kumar, P.S. (2009). A hybrid approach using ISM and fuzzy TOPSIS for the selection of reverse logistics provider. Resources, Conservation and Recycling, 54(1), 28-36.
35. Kayongo, S., 2020. Dynamic Capabilities in Microfinance Innovation: A Case Study of The Grameen Foundation. Dissertation, Georgia State University.
36. Khaksar, S. M., 2016. Service Innovation in Aged Care Using Social Robots. La Trobe University(Doctoral dissertation).
37. Kindström, D., Kowalkowski, C. & Sandberg, E., 2012. Enabling service innovation: A dynamic capabilities approach. Journal of Business Research, 66(8), p. 1063–1073.
38. Knight, G., 2000. Entrepreneurship and Marketing Strategy. Journal of International Marketing, 8, 12-32.
39. Makkonen, H., Pohjola, M., Olkkonen, R. & Koponen, A., 2014. Dynamic capabilities and firm performance in a financial crisis. Journal of Business Research, 67, 2707–2719.
40. Milbratz, T. C., Gomes, G. & De Montreuil Carmona, ,. L. J., (2020). Influence of learning and service innovation on performance Evidences in Brazilian architectural KIBS. INMR - Innovation & Management Review, Volume Vol. 17 No. 2, pp. 157-175.
41. Miles, I., 2009. Innovation and creative services, Service innovation and design seminar. - Laurea University of Applied Sciences (pp. 1-26). Manchester, UK: Manchester Business School.
42. OECD.(2013). OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2013. OECD Publishing. doi:10.1787/sti_scoreboard-2013-en
43. Oke, A., (2007). Innovation types and innovation management Practices in service companies. International journal of operations & Production management. 27 )6(,564-587.
44. Parida, V., (2008). Small Firm Capabilities for Competitiveness: An empirical study of ICT related small Swedish firms. Doctoral Thesis, Lulea University of Technology Department of Business Administration and Social Science Entrepreneurship.
45. Pavlou, P. A. & El Sawy, O. A., (2011). Understanding the elusive black box of dynamic capabilities. Decision Sciences, Volume 42(1), pp. 239-273. 46. Penrose, E., (1959). The Theory of the Growth of the Firm. Basil Blackwell. Oxford: s.n.
47. Peteraf, M., Di Stefano, G., & Verona, G. (2013). The elephant in the room of dynamic capabilities: Bringing two diverging conversations together. Strategic Management Journal, 34(12), 1389-1410.
48. Pilawa, J., Witell, L., Valtakoski, A., Kristensson, P.(2022), Service innovativeness in retailing: Increasing the relative attractiveness during the COVID-19 pandemic, Journal of Retailing and Consumer Services, Volume 67, 102962.
49. Qureshi, M. Kumar, D. & Kumar, P. (2008). An integrated model to identify and classify the key criteria and their role in the assessment of 3PL services providers. Asia Pac J Mark Logist, Vol. 20, No. 1, PP. 227-49.
50. Randhawa, K., & Scerri, M. (2015). Service Innovation: A Review of the Literature. London: Springer-Verlag.
51. Ravi,V., & Shankar, R. (2005). Analysis of interactions among the barriers of reverse logistics. Technol.Forecast.Soc.Change, 72(8), 1011-1029.
52. Rodrigues, B. C. B., Gohr, C. F. & Calazans, Á. M. B., 2020. Dynamic capabilities for sustainable innovation: the case of a footwear company in Brazil. Production, Issue https://doi.org/10.1590/01036513.20190108.
53. Sakata, I. et al., 2013. Bibliometric analysis of service innovation research: identifying knowledge domain and global network of knowledge. Technological Forecasting and Social Change, pp. 1085-1093.
54. Sundbo, J., (2003). Innovation and strategic reflexivity: an evolutionary approach applied to services. The International Handbook on Innovation, pp. 97-114.
55. Teece, D. J., 2007. Explicating Dynamic Capabilities: The Nature And Microfoundation Of (Sustainable) Enterprise Performance. Strategic Management Journal, 28(13), 1319–1350.
56. Teece, D. J., Pisano, G. & Shuen, A., 1997. Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18, 509-533.
57. Tsou, H.-T. & Chen, J.-S., 2020. Dynamic capabilities, human capital and service innovation: the case of Taiwan ICT industry. Asian Journal of Technology Innovation, 28, 181.
58. Verona, G. & Ravasi, D., (2003). Unbundling dynamic capabilities: an exploratory study of continuous product innovation. Industrial and Corporate Change, Volume 12 (3), p. 577–606.
59. Warfield, J.W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modeling. IEEE Transaction Systems Man and Cybernetics, 4(1), 51-81.
60. Wernerfelt, B., 1984. A Resource-Based View of the Firm. Strategic Management Journal, 5, 171-180.
61. Wölf, A., 2005. The Service Economy in OECD Countries: Enhancing the Performance, Paris: OECD.
62. Zahra, S. & George, G.(2002).Absorptive capacity: A review, reconceptualization and extension. Academy of Management Review,27,185-203.
63. Zhao, Q., Tsai, P. & Wang, J., 2019. Improving financial service innovation strategies for enhancing China’s banking industry competitive advantage during the fintech revolution: a hybrid MCDM model. Sustainability, 11(5), 1419.
64. Žitkienė, R., Kazlauskienė, E. & Deksnys, M., (2018). Dynamic Capabilities for Service Innovation. MicManagement International conference 2018, portoros Slovenia