بررسی تأثیر روش مربیگری بر توانمندسازی ¬روانشناختی معلمان
محورهای موضوعی :
1 -
کلید واژه: توانمندسازی روان شناختی مربیگری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روش مربیگری بر توانمندسازی روان شناختی معلمان پایه اول ابتدایی در استان خوزستان، منطقه صیدون انجام شده است. اثر یاد شده از جهت رویکرد کمی، از جهت هدف کاربردی و از حیث طرح پژوهش، نیمهآزمایشی (پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) میباشد. جامعه ی آماری تحقیق بالغ بر چهل نفر و حجم نمونه که از افراد داوطلب و دردسترس استفاده نمودهایم 28 نفر (17 آقا و 11 خانم) میباشد که به طور تصادفی در دو گروه 14 نفره گواه و آزمایش قرار گرفتند. ابزار به کار رفته شامل پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر با ضریب پایایی 81/0. است. مربیگری این پروژه از طریق ارتباط با گروه آزمایش و ارایه بسته آموزشی حضوری و غیرحضوری به مدت سه ماه اعمال شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی که شامل جدول میانگین و انحراف معیار و آماراستنباطی، آزمون تی مستقل، تحلیل کواریانس با کمک نرمافزار انجام شد. نتیجه پژوهش نشان داد میانگین توانمندسازی روانشناختی و اکثر ابعاد آن در پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معناداری با پیشآزمون داشته است. بنابراین مربیگری سبب توانمندسازی روان شناختی معلمان گردیده است.
The purpose of this research is to Study the effect of coaching on psychological empowerment of first-grade teachers in Khuzestan province, Saydoon region. This is quantitative research and semi experimental along with pretest-posttest with control group. This research has practical aim. From 40 teachers of first grade, 28 people (17men, 11women) have been selected based on volunteer’s subjects as a sample. They have been divided randomly to one control group and experimental group. Data was collected through questionnaire. The used tool was Spritzer Psychological empowerment questionnaire with 0.86 reliability. Coaching administered through contacting with experimental group and presenting a package of education during 3 months. Data analysis was done through descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics, t- test by means. Research results showed that the average of psychological empowerment and its dimensions in the post-test of experimental group was significantly different from the post-test. So coaching makes psychological empowerment among teachers.
ابطحی، سیدحسین و عابسی، سعید. (1386). توانمندسازی کارکنان. تهران: مؤسسه تحقیقات مدیریت.
احمدی، پرویز؛ صفریکهره، محمد و نعمتی، سمیه. (1390). مدیریت توانمندسازی کارکنان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
احمدی، لیلا و شفیعآبادی، عبدالله. (1387). تأثیر مشاوره شغلی به سبک مربیگری بر تغییر نگرش نسبت به بازار کار در دانشگاه علامه. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره 2، شماره 2.
اشمن، آدریان. اف و کانوی، روبرت ان. اف. (1384). آموزش و پرورش شناختی. ترجمه: کمال خرازی، تهران: سنا.
الیس، البرت و هارپر، رابرت. (1383). زندگی عاقلانه. ترجمه: مهرداد فیروزبخت، تهران: رشد.
اورعییزدانی، حمید. (1381). نگرشی بر توانمندسازی، مطالعات بازرگانی، چاپ اول، صص 33-284.
ایرانزاده، سلیمان و باباییهروی، صادق. (1389). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توانمندسازی به روش topsis. فراسوی مدیریت، شماره 13، صص 84-.59
تلخابی، محمود. (1384). بازاندیشی در فرآیند آموزش. تهران: آییژ.
خراسانی، اباصلت؛ سلیمانی، سعید و امیریفرحآبادی، جعفر. (1391). سهم و نقش راهبردهای خودرهبری بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان آموزش و پرورش شهر مشهد. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، شماره 11، صص 115-95
رحمانی، نیره. (1392). توانمندسازی معلمان. تهران: دانشگاه امام صادق(ع).
رضاییدیزگاه، مراد و فرحبد، فرزین. (1389). تأثیر راهبردهای مدیریتی در توانمندسازی روانشناختی کارکنان امور مالیاتی استان گیلان. فصلنامه مدیریت، سال هفتم، شماره 20، صص 127-109.
سلطانی، منوچهر. (1389). مربیگری در مدیریت. تهران: یادواره کتاب.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. (1390).
سهرابی، فرامرز و ناصری، اسماعیل. (1392). هوش معنوی. تهران: آوای نور.
سیف، علیاکبر. (1388). روان شناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
شکوهمند، لیلا؛ باغبان، ایران و فاتحیزاده، مریمالسادات. (1390). تأثیر توانمندسازی روانشناختی بر سازگاری کاری کارکنان دانشگاه اصفهان. مجله مشاوره شغلی و سازمانی، شماره 6، صص 97-81.
طالبزاده نوبریان، محسن. (1388). تدریس و یادگیری در آموزش بزرگسالان و آموزش عالی. تهران: پیام مؤلف.
طبرسا، غلامعلی و آهنگر، نرگس. (1387). توانمندسازی کارکنان: محتوا، ماهیت، روشها و کارکردها. چشمانداز مدیریت. شماره 29، صص 68-51.
عبداللهی، بیژن و نوهابراهیم، عبدالرحیم. (1385). توانمندسازی¬کارکنان. تهران: ویرایش.
فتحیواجارگاه، کوروش. (1384). نیازسنجیآموزشی. تهران: سمت.
فیضی، طاهره و ذوالفقاریمقدم، آسیه. (1387). شناسایی متغیرهای مرتبط با توانمندسازی روانشناختی کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر قم. فرهنگ مدیریت. شماره 18، صص 151-123.
کاظمی، مهدی و همراهی، مهرداد. (1388). آسیبشناسی دورههای آموزش ضمن خدمت بر اساس مدل سیپ. پژوهشهای مدیریت، شماره 4، صص 130-113.
گلینی، محبوبه. (1389). نقش مدیریت دانش در توانمند کردن معلمان. تکنولوژی آموزشی، شماره 3، صص 14 -12.
محمدی، محمد. (1380). توانمندسازی نیروی انسانی. فصلنامه مدیریت. شماره 31، صص 233-211.
نادری، ناهید. (1386). توانمندسازی کارکنان¬ پالایش نفت اصفهان از طریق آموزشهای ضمن خدمت. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
نباتیمحتاج. خدیجه. (1390). بررسی رابطه میان آموزش الکترونیکی و توانمندسازی معلمان دوره متوسطه فامنین. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ساوه.
Alsop, R. & Heinsohn, Nina. (2005). Measuring Empowerment in Practice: Structuring Analysis and Framing Indicators. World Bank Policy Research Working Paper, (3510).
Berg, M. & Karlse, J. (2011). An Evaluation of Management Training and Coaching. Journal of Workplace Learning, 24 (3), 177–199.
Block, p. (1987). The Empowered Manager: Positive Political Skills At Work. Sanfrancisco: Jossey-Bass, P.65.
Bucuroiu, F. (2013). Teaching Coaching in Terms of Anxiety Control. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 258-261.
Coelho, H. F., Canter, P. H., & Ernst, E. (2007). Mindfulness-Based cognitive therapy: Evaluating current evidence and informing future research. Journal of Consultingand Clinical Psychology, 75(6), 1000-5.
Conger, J. A, & Kanungo, R. N. (1988). The Empowerment Process: Integrating Theory AndPractice. Academy of Management Review, 13(3), 471-474.
Conlow, R . (2012). How to Create a High Performing Team CEO, Senior Partner and Co- Founder of WCW Partners. Inc, at WCW Partners, Inc. Public personal Agement,26)4(, p.461.
Costa, A. L., & Garmston, R. J. (2002). Cognitive Coaching: a Foundation for Renaissance Schools. Norwood, Massachusetts: Christopher-Gordon, Inc. 398-399
Deci, E. L. Connel, J. P., Rayan, R. M. (1989). Self-Determination in a Work Organization. Journal Applied Psychology, 74(4), 577-586.
Douglas, C. A., McCauley, C. D. (1999). Formal Developmental Relationships: A Survey of Organizational Practices. Human Resource Development Quarterly, 10(3), 203-220.
Ergenli, A Arı, G. S., & Metin, S. (2007). Psychological Empowerment and its Relationship to Trust in Immediate Managers. Journal of Business Research, 60(1), 41-49
Grant, A. M. (2001). Towards a Psychology of Coaching: The Impact of Coaching on Metacognition, Mental Health and Goal Attainment. Mental Health and Goal Attainment. Unpublished PhD, Macquarie University, Sydney.
Grave, P.B. (1971). Webster’s Third, New International Dictiona of English Language.Unabridged, Spring Field. Ma: G.C. Merriam, P.744
GROW model- questions. Retrieved from: www.reconnect.salvos.org.au/GROW%20model%20questions.pdf
Jex, S. M. & Beehr, T. A. (1991). Emerging Theoretical and Methodological Issues in the Study of Work-Related Stress. Research in Personal and Human Resources Management, 9, 311-365.
Knight, J. (2007). 5 Key Points to Building a Coaching Program. Journal of Staff Development, 28 (1), 26-31.
Knight, J. (2009). The big four: A Simple and Powerful Framework to Dramatically Improve Instruction. Strategram, 21(4), 1-7.
Krazmien, M. & Berger, F. (1997). The Coaching Paradox. International Journal of Hospitality Management, 16, PP.3
Loh. L.W.C. (1994). Are EsL/Efl Teachers under High Stress?. A Study JATEFL Conference in Brighton UK, April 1994.
MacLennan, N. (1995). Coaching and mentoring. Aldershot: Gower.Marx, Brian P, Hemberg, Richard g (2010), Making Cognitive Behavioral Therapy Work. Journal of Research in Personality, 44, 402 – 405
Neale, S., Spencer-Arnell, L., & Wilson, L. (2009). Emotional intelligence Coaching (ebook)
Posthuma, B.(2012). Mathematics Teachers Reflective Practice within the Context of Adapted Lesson Study: Original Research. Pythagoras, 33(3), 1-9.
Silva, P. & Yarlagadda, P. K. (2014). Complete and Competent Engineers: A Coaching Model to Developing Holistic Graduates. Procedia-Social and Behavioral Scienc, 116, 1367-1372.
Spence, B. G., & Oades, G. L.(2011). Coaching with Self-Determination in Mind: Using Theory to Advance Evidence-Based Coaching Practice. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 9(2).
Spreitzer, G. M., & Doneson, D. (2005). Musings on the Past and Future of Employee Powerment. Forthcoming in the Handbook of Organizational Development (Edited by Tom Cummings).
Tyler, A. (2008). The Relationship between Optimistic and Women Depression. European Journal of personality, 23, 71 – 84.
Whitmore, J. (2009). Coaching for Performance: Growing Human Potential and Purpose: the Principles and Practice of Coaching and Leadership. Nicholas Brealey Publishing.