بررسی پديدارشناختی عوامل آرامش بخش در دانشجويان
محورهای موضوعی :مژده علیزاده 1 , مراد یاری دهنوی 2
1 - بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
2 - بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
کلید واژه: آرامش, دانشگاه, پديدارشناسي, دانشجويان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف «تعيين پديدارشناختی عوامل آرامش بخش در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر» انجام گرديده است. اين پژوهش در چهارچوب روش تحقيق کيفی و از نوع پديدارشناختی است. بر اين اساس 14 دانشجوی دانشگاه شهيد باهنر کرمان با روش نمونه گيری داوطلب- هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه نيمه ساختاريافته انجام شد. تحليل مصاحبه ها با استفاده از روش کلايزی انجام گرفت. يافته های پژوهش حاکی از آن است که عوامل آرامش بخش را با توجه به تجارب زيسته دانشجويان می توان در چهار مضمون اصلي عوامل ميان فردی، عوامل درون فردی، عوامل معنوی و عوامل محيطی با 9 زيرمضمون قرار داد. همچنين عوامل سلب آرامش را نيز می توان در چهار مضمون اصلي کاهش اخلاق شهروندی، افکار مزاحم، احساس طردشدگی و احساس ناامني با 5 زيرمضمون قرار داد. نتايج پژوهش حاکی از آن است که خانواده و معنويت بنيادی ترين نقش را در افزايش آرامش بخشی دانشجويان دارند و از طرف ديگر کاهش اخلاق شهروندی و وجود افکار آزاردهنده در ذهن دانشجويان مهمترين عوامل سلب آرامش محسوب می شوند. هر چند که عوامل ديگر در اين دو زمينه نيز داراي اهميت می باشند.
The aim of this study was “Phenomenological study of sedative factors in students of Shahid Bahonar University”. This research is in the framework of qualitative and phenomenological research method. Based on this, 14 students of Shahid Bahonar University of Kerman were selected through voluntary-purpose sampling method and semi-structured interviews were conducted with them. Interviews were analyzed using the colaizzi method. Findings indicate that relaxing factors according to students’ lived experiences can be divided into four main themes: interpersonal factors, intrapersonal factors, spiritual factors and environmental factors with 9 sub-themes Depressing factors can also be placed in the four main themes of reducing citizenship ethics, annoying thoughts, feelings of rejection and feelings of insecurity with 5 sub-themes. The results indicate that family and spirituality have the most fundamental role in increasing the comfort of students, and on the other hand, the reduction of citizenship ethics and the presence of annoying thoughts in the minds of students are the most important factors in depressing. However, other factors are also important in these two areas.
قرآن کريم (4731). ترجمه ناصر مکارم شيرازي، قم: دارالقرآن کريم.
احمدوند، محمدعلي (2831). بهداشت رواني. تهران: پيام نور.
احمديفروشاني، حبيبالله؛ يزدخواستي، فريبا (2931). رابطه بين نگرش مذهبي، سلامت روان و شادي در دانشجويان. دستآوردهاي روانشناختي، 02(9)، 321-821.
اسدي، زينب؛ حسيني طبقدهي، سيده سهيلا (1399). نقش کمال گرايي و مثبت انديشي والدين در پيش بيني مهارت هاي اجتماعي، مجله روانشناسي، 24(1)، 92-105.
اقدم عليزاده، محمدباقر؛ عباسزاده، محمد؛ حبيبزاده، اصحاب؛ عبادي يالقوزآغاجي، سارا (3931). بررسي رابطه شادي و احساس امنيت در افراد. برنامهريزي رفاه و توسعه، 6(81)، 322-752.
باقري، حسين (1391). مدل آرامش در اخلاق اسلامي و معنويت هاي جديد، رساله دکتري، دانشگاه معارف اسلامي، گروه مدرسي معارف اسلامی.
بني فاطمه، حسين؛ سليمي، آمنه (1390). احساس امنيت اجتماعي جوانان و عوامل اجتماعي مرتبط با آن، مطالعات جامعه شناسي. 12 (3)، 59-77.
دانه کار، معصومه؛ گلچين، ندا؛ ترخان، مرتضي؛ دهستاني، مهدي (1393). اثربخشي درمان ميان فردي گروهي بر افسردگي و احساس تنهايي دختران افسرده. مطالعات روانشناختي دانشگاه الزهرا، 1 (10)، 56-71.
روزنهان، ديويد ال.؛سليگمن، مارتين اي.پي. (1391). آسيب شناسي رواني، ترجمه يحيي سيدمحمدي، تهران: ساوالان.
زحتمکش، وجيحه؛ زماني، رضا (1386). رابطه افکار مثبت و منفي اتوماتيک با افسردگي. نشريه روانشناسي و علوم تربيتي، 37 (3)، 21-40.
سادوک، بنجامين؛ سادوک، ويرجينيا(1388). خلاصه روانپزشکي، ترجمه نصرالله پورافکاري، تهران: شهرآب.
ساي بابا، ساتيا(1382). زندگي پيام من است، ترجمه پروين بيات، تهران: عصر روشن
شمس، گيتي، صادقي، مجيد (1389). علائم و ويژگي هاي افکار مزاحم ناخواسته در جمعيت باليني و غيرباليني. تازه هاي علوم شناختي، 12 (1)، 1-16.
صالح زاده، مريم؛ فلاحي، معصومه؛ رحيمي، مهدي (1395). نقش عملکرد خانواده و دلبستگي به همسالان در پيشبيني شادکامي دختران نوجوان. پژوهشنامه روانشناسي مثبت، 4 (2)، 64-78.
طباطبايي، سيدمحمدحسين (4731). ترجمه تفسيرالميزان. تهران: انتشارات اسلامي جامعه مدرسين قم.
فرخزاد، پگاه؛ جاننثاران، مهرزاد، نوروزي، امير؛ عربلو، جلال (6931). تأثير تخليه هيجاني احساسات با نگارش کتبي بر ميزان افسردگي زنان سرطاني. نشريه علوم پزشکي رازي، (42) 651، 46-17. فکوهي، تاصر (1388). تقويت اخلاق شهروندي. فصلنامه مطالعات اجتماعي ايران، 2 (2)، 1-15.
فلاحي خشکناب، مسعود؛ حسن زاده، پريسا؛ نوروزي تبريزي، کيان (1392). تأثير تخليه هيجاني با نوشتن بر افسردگي بيماران مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس. روان پرستاري، 2 (1)، 11-20.
فيرس، اي. جري؛ ترال، تيموتي جي (1389).روانشناسي باليني، ترجمه مهرداد فيروزبخت، تهران: رشد.
کاظمي، محمود؛ بهرامي، بهرام (1393). نقش اعتقادات معنوي و فرايض اسلامي در ارتقاي سلامت رواني و پيشگيري از اختلالات رواني. مجله دانشگاه علوم پزشکي زنجان، 22 (9)، 62-74.
کريشنا مورتي (1376). زندگي پيشرو، ترجمه پيمان آزاد، تهران: صداي معاصر.
کريشنا مورتي (1375)، فرهنگ (آموختن و عشق ورزيدن)، ترجمه پروين عظيمي، تهران: دنياي نو.
لاما، دالايي(1382). کتاب کوچک عقل و خرد، ترجمه محمدرضا آل ياسين، تهران: هامون.
معارفي، غلامرضا؛ اصغرپور، حسن (7931). راهکار ايماني- شناختي سوره مبارکه فجر در دستيابي به آرامش. قرآن و طب، (21)3، 101-601.
معلمي، صديقه؛ بخشاني، نورمحمد؛ رقيبي، مهوش(9831). برسي رابطه سلامت معنوي و افکار ناکارآمد در دانشجويان. اصول بهداشت رواني، (4)21، 207-907.
موسوي، محسن (2931). شادماني رويکردهاي نظري و يافته هاي تجربي. تهران: تيسا.
مهدوي، سيد محمد صادق؛ جوشقاني، زهرا (1394). مطالعه و تبيين عوامل فرهنگ مؤثر بر اخلاق شهروندي. مجله مطالعات توسعه اجتماعي ايران، 7 (4)، 29-44.
نعمتي، سليمان؛ احمدي، محمدرضا؛ نارويي نصرتي، رحيمه؛ (1396). ساخت آزمون اوليه آرامش رواني در پرتو ازدواج بر اساس منابع اسلامي. روانشناسي و دين، 10 (2)، 41-60.
نقيبي، ابوالحسن؛ حسيني، حمزه؛ يزداني، جمشيد؛ شفيعي، رقيه؛ خراساني، فاطمه (9831). رابطه منبع کنترل و مذهبي بودن با سلامت روان در دانشجويان. دين و سلامت، (1)1، 1-8.
نوري، علي؛ مهرمحمدي، محمود (0931). الگويي براي بهرهگيري از روش نظريه برخاسته از دادهها و پژوهشهاي تربيتي. مطالعات برنامه درسي، (32) 6، 8-53.
يزداني، محمد؛ اسماعيلي، مريم (1398). اثربخشي برنامه آموزشي ذهن آگاهي مثبت پاسخ به تنيدگي و علائم افسردگي نوجوانان پسر داراي نشانه هاي افسردگي، مجله روانشناسي، 23(2)، 199-216.
Birrer, E., Michael, T., Munsch, S., (2007). Intrusive images in PTSD & in traumatized & non-traum a tised depressed patients: A Cross- sectional Clinnical Study, Behavior Reasearch & therap. 45 (13), 253-265.
Clorinda, D., Camatta and Craig T., (1995). Stress, Deperession Irratiioonal Biliefs, and Alcohol use and problems in a College Student Sample, Alcohlism, V, 19(1), 142-146.
Clayton, N., Irene, M., Geisner, and Christine, M., (2008). Pereived Marijuana Norms and Social Expectancies A mong Entering College students Marijuana users, Psychology of Addicive Behaviors, V 22(3), 433-438.
Deroma, V., John, B., Leach. J, Levere, P., (2009). The relationship between depression and colleg academic permormance, College Student Journal.
Furr,. S., Westefeld, R., Mcconnell, Kalernan, G.,Gayen, G., Jenkins, J. (2007)., Predicting Students, happiness from physiology, phone, mobilite and behavioral date 2015, professionall psychology: Reserch and practice.V 32(1), 97-100.
Jennifer, P., Read Mark, D., Chreistopher, W., Jay, E., (2003), Examing the Role of Drinking Motives in collrge Student Alcohol use and problems, Psychology of Addictive, V 11(1) 13-23.
Kapler, A., Assor, A., (2007), Academic goal orientations multiple goal profiles & friendship intimacy among early adolescents. Contemporary Educational psychology, 32, 231-252.
Koenig, G. Larson, B. (2001). Religion and mental health: Evidence for an association. International review of psychiatry, 13(2), 67-78.
Ranjita, M., Linda, G,(2004), Academic Stress A mong college Students Comparison of American and International Students, International Journal of Stresss, V 11(2), 132-148.
Susan, J., Branje, T., Hale, W., Tomfrijns, J. Meeus.(2010), Lonjetudil Associations Between Perceived Parent Child Relationship Souality & Depressive Symptoms in Adolescence, Journal of Abnormal Child Psechology, 38 (6), 713-751.
Smith, D.w., (2006), Phenomenology, Encyclopedia of Cognitive Science.