طراحی معماری پایگاه دانش فرش دستباف (مطالعه موردی: فرش دستباف نایین)
محورهای موضوعی : مدیریت تکنولوژیمهدی کبیری نایینی 1 , سمیرا عرب بافرانی 2
1 - دانشگاه پیام نور مرکز یزد
2 - دانشگاه پیام نور واحد تهران
کلید واژه: مدیریت دانش, معماری پایگاه دانش, فرش دستباف نایین,
چکیده مقاله :
پایگاه دانش قلب سیستم مدیریت دانش است و وظیفهی ذخیرهسازی و کدگذاری دانش و تخصص افراد برای انتشار و به اشتراکگذاری و بهرهبرداری با حداقل هزینه در مواقع لزوم را برعهده دارد. نوشتار حاضر از لحاظ نظری، مطالعه موردی و از نظر هدف از نوع اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش شامل دستاندرکاران فرش دستباف نایین در سراسر کشور بودهاند که در تمامی حوزههای فعالیت فرش دستباف از دانش و اطلاعات کافی برخوردارند. جامعه آماری متخصصین مورد نظر 110 نفر بود که 86 نفر به روش نمونهگیری هدفدار و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهایی که در پژوهش مورد استفاده قرار گرفته عبارتند از: مصاحبه با خبرگان فرش و پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابعاد دانشی حاصل از تحلیل محتوای مصاحبهها. دادههای آماری با روشهای توصیفی و استنباطی و آزمون فریدمن در نرمافزار SPSS مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد میان ابعاد دانشی مطرح در هر حوزه شامل رنگرزی، نقشهکشی، چلهکشی، بافت و تجارت، بهطور معنادارای تفاوت وجود داشته و برخی از ابعاد دانشی در هر حوزه نسبت به ابعاد دانشی دیگر از اولویت برخوردارند و آگاهی بیشتر در زمینه این ابعاد دانشی جهت افزایش کارآیی و موفقیت افراد ضروری می نماید. بر اساس اولویتبندی ابعاد دانشی هر حوزه توسط آزمون فریدمن، پایگاه دانشی برای ذخیرهسازی دانش حوزههای مختلف فرش دستباف معماری شده است. پایگاه دانش معماری شده به صورت باز با قابلیت بهروز رسانی و ویرایش، مبتنی بر وب و سیستم محور بوده و توسط شرکت فرش ایران مدیریت میشود.
Abstract The aim of this study is architectural design of knowledge base for handmade carpet and as case study handmade carpets Naein. Knowledge Base is Heart of knowledge management system and its main task is storing and coding of knowledge and specialty of persons for publish and share when necessary and with minimal cost. The study theoretically is a case study and in terms of the purpose is a the exploratory. The study population includes all businessmen of Naein handmade carpet that they have enough knowledge and information in all areas of activity of handmade carpet. The number of the Specialists as a population of about 110 people, 86 people were selected as sample and the Method was Purposeful sampling. The tools used in this study include interviews with experts in different fields of carpet and questionnaire on the basis of knowledge gained from interviews, content analysis. statistical data were studied by descriptive and inductive methods and Friedman test. The results showed the dimensions of knowledge in all fields including dyeing, planning, texture, trade and sale as significant are different and some of the dimensions of knowledge in any field have more priority and knowledge in these aspects is necessary to increase the efficiency and success. based on the priorities of knowledge in the field by Friedman test, a knowledge base has been architected for storing knowledge in different areas. Architecture of Knowledge Base is open with the capability of Updating and editing, Web - based and system-oriented and managed by Iran Carpet Company.
الواني، سيد مهدي. ناطق، تهمينه. فراحي، محمد مهدي. (1386). نقش سرمايه اجتماعي در توسعه مديريت دانش سازماني، فصلنامه علوم مديريت، شماره 5، صص 70-35
امینی شریفی، پریسا. سلیمی، امیر (1393). بررسی ابزارها و محصولات توسعه و پیادهسازی مبتنی بر معماری سرویسگرا از نگاه مدیریت دانش، هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش، تهران
ابراهيمي، محسن (1379). تبديل پايگاه دانش يك سيستم خبره مبتني بر قاعده به يك پايگاه دانش با ساختار RDR يا MCRDR با استفاده از روش يادگيري ماشين به منظور سهولت نگهداري. شیراز: دانشگاه شیراز، پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مهندسی کامپیوتر- هوش مصنوعی و رباتیک
بهرامي، سوسن. يارمحمديان، محمدحسين. فردوسي، مسعود. اجاقي، رضوان. ايزدي وركي، فهيمه السادات. گلكار، مرضيه (1391). رابطهي مديريت كيفيت فراگير و مديريت دانش از ديدگاه اعضاي هيأت علمي دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، نشریه مديريت اطلاعات سلامت، دوره 9، شماره 4
جوادزاده، محمدعلي. کنگاوری، محمدرضا. فتحی، سید جواد (1392). طراحي و ساخت پايگاه دانش سيستم خبره براي آزمون امنيت شبكه. مجله علمي- پژوهشي پدافند الكترونيكي و سايبري. سال 1، شماره 3 ، صص 51-43
حسينپور، جواد (1392). ارائه معماري براي سيستم مديريت دانش در سازمانهاي پليسي مبتني بر عاملهاي هوشمند وCBR . تهران: دانشگاه تربیت مدرس، پاياننامه کارشناسي ارشد رشته مهندسی فناوری اطلاعاتی
خور موجی، علی اکبر (1389). ارائه مدلی مناسب جهت پیادهسازی مدیریت دانش در سازمان (موردکاوی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان). تهران: دانشگاه تربیت مدرس، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات
ربیعی، علی. معالی، مهناز (1391). مدیریت دانش، فرآیندها، رویکردها، به کارگیری دستنامه پیادهسازی. تهران: انتشارات تیسا، چاپ اول
رزمی، زهرا. کاظمینژاد، نوشین (1391) شناسایی و اولویتبندي نیازهاي دانشی جهت طراحی پایگاه دانش در صنعت گردشگري. دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت. تهران
شمس مورکانی، غلامرضا. صادقی، عبدالله (1389). بررسی تاثیر استراتژیهای مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی، دو فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 3، شماره4، 97-67
صنایعی، علی. انصاری، آذرنوش (1390). تحقیقات بازاریابی نوین با نگرش مدیریتی. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی (دانشگاه اصفهان)
عابدینی، علی اکبر (1393). ارائه مدل مناسب جهت تدوین استراتژی دانش در شرکت توزیع نیروی برق (مطالعه موردی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی). هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش. تهران
فیضی، مهدی (1383). مدیریت و مهندسی دانش. اولين كنفرانس بين المللي مديريت فناوري اطلاعات و ارتباطات. تهران
قلیچلی، بهروز (1391)، مدیریت دانش: فرآیند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها. تهران: انتشارات سمت، چاپ سوم
كرمي، رضا (1388). طراحي پايگاه دانش بورس تهران با استفاده از روش هستي شناسي. تهران: دانشگاه پیام نور، پاياننامه كارشناسي ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات
کشاورز، لیلا. رهنورد، فرج الله. ازناویان، شیوا (1393). ارزشیابی استراتژی شخصیسازی مدیریت دانش، هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش. تهران
كلاتپور، اميد. محمدفام، ايرج. ختن لو، حسن. گلمحمدي، رستم (1392). توسعه يك پايگاه دانش براي تجزيه و تحليل حوادث فرآيندي. دو ماهنامه سلامت كار ايران، شماره 4. دوره 10، صص. 15-9
ميرغفوري، سيدحبيب الله. فرهنگنژاد، محمدعلي. صادقي آراني، زهرا (1389). ارزيابي عملكرد بخش بهداشت و درمان شهرستان يزد در به كارگيري فرآيند مديريت دانش، نشریه مدیریت سلامت، شماره 39، سال 13، صص 88-79
وظیفه دوست، حسین. فروغنژاد، حیدر. خوشنود، مهدی (1393). تاثیر مدیریت دانش استراتژیک بر نوآوری و عملکرد شرکتهای کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال 3، شماره 9
Akbari, R., Dadvand, B. (2014). Pedagogical Knowledge Base: A Conceptual Framework for Teacher Admission. Journal of System, Vol 42, pp. 12-22, from: http://www.sciencedirect.com
Amamiya, M., Hakozaki, K., Yokoi, T., Fusaoka, A., & Tanaka, Y. (1982). New Architecture for Knowledge Base Mechanisms. Fifth Generation Computer Systems, pp. 179-188
Chang Li, G. (2010). Research on Intelligentized Agile Manufacturing System in Distributed Knowledge Base Architecture. Knowledge Acquisition and Modeling (KAM), 3rd International Symposium on , pp. 1-4
Chiari, I., Gangemi, A., Jezek, E., Oltramari, A., Vetere, G., & Vieu, L. (2013). An Open Knowledge Base for Italian language in A Collaborative Perspective. Proceedings of the 1st International Workshop on Collaborative Annotations in Shared Environment: metadata, vocabularies and techniques in the Digital Humanities, Article No.14
Hsia, T., Lin, L., Wu, J., & Tsai, H. (2006). A Framework for Designing Nursing Knowledge Management Systems. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge and management, Volume 1, Taiwan
Kimiz, D. (2005). Knowledge Management in Theory and Practice. McGill University
König, M., Dirnbek, J., & Stankovski, V. (2013). Architecture of An Open Knowledge Base for Sustainable Buildings Based on Linked Data Technologies. Automation in Construction, Vol. 35, pp. 542–550
Mylopoulos, J., Chaudhri, V., Plexousakis, D., Shrufi, A., & Topaloglou, T. (1996). Building Knowledge Base Management Systems. The VLDB Journal, Vol 5, pp. 238-263
Okafor. E.C,, Osuagwa. C.C. (2007). Issues in Structuring the Knowledge-base of Expert Systems. the Electronic Journal of Knowledge Management, Vol 5, Issue 3, pp. 313-322
Pasternack, B. & Viscio, A. (1998). The Centerless Corporation. New York: Simon & Schuster
Zhao Hui, W.U., uajun, C.H., & Jiefeng, X.U. (2003). Knowledge Base Grid: A Generic Grid Architecture for Semantic Web. Journal of Computer Science and Technology, Vol. 18, No. 4, pp. 462-473