فهم شكل گيري رقابت بین استراتژی¬ها در سازمان¬های دولتی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکحسن دانایی فرد 1 , مهناز محمدی خورزوقی 2
1 -
2 - دانشگاه تربیت مدرس
کلید واژه: استراتژی سازمان دولتی رقابت استراتژی¬, ها سازمان دولتی همسویی استراتژی¬, ها ,
چکیده مقاله :
رسیدن به اهداف استراتژی ها در بخش دولتی در گرو هم راستايي همه استراتژی ها است.. اگر استراتژی هاي بخش های مختلف یک سازمان و یا استراتژی سازمان های مختلف در يك بخش همدیگر را نفی کنند و با هم در رقابت باشند، استراتژی ها دچار شکست شوند و به اهداف مورد نظر خود نرسند. هدف این مقاله احصاء عوامل مسسب رقابت بين استراتژی ها و همين طور اولویت بندی این عوامل بر اساس میزان اهمیت آن هاست. رویکرد پژوهش به صورت ترکیبی بوده از اين رو در مرحله اول ، پژوهش به صورت کیفی و به اتكاي مصاحبه هاي كيفي و در مرحله دوم پژوهش به صورت کمی و با بهرگيري از پرسشنامه انجام شده است. با ارائه نوعی طبقه بندی از عوامل رقابت بین استراتژی ها، این عوامل از نظر درجه اهمیت نیز رتبه بندی شدند. عوامل احصاء شده به ترتیب اولویت عبارتند از: ارتباطی و اطلاعاتی، مدیریتی، فرآیندی، فرهنگی، سیاسی، بینشی و رفتاری، ساختاری، مالی و عوامل مربوط به منابع انسانی.نتايج نشان مي دهد عوامل ارتباطي و اطلاعاتي نقش مهمي در ايجاد همراستايي از حيث مثبت و رقابت از حيث منفي بين استراتژي ها دارند.