اروس و تغيير معناي آن نزد پروکلوس
محورهای موضوعی : اندیشههای حکمی و فلسفی ایران باستانسعيد بيناي مطلق 1 , محمدجواد سبزواري 2
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
کلید واژه: پروکلوس زيبايي اروس آگاپه ,
چکیده مقاله :
هدف نوشتار حاضر در وهلة نخست پرداختن به معنا، جايگاه و نقش اروس نزد پروکلوس است و سپس در پي نشان دادن تغيير معنا يا تغيير نقشي است که در اين مفهوم توسط وي روي داده و معناي اين واژه را به مفهوم رقيب خود يعني آگاپة مسيحي نزديک کرده است. هرچند خود پروکلوس در هيچيک از آثارش به اين تغيير معنايي اذعان نکرده و حتي بر اين باور است که اين کار را در راستاي تفکر افلاطوني انجام ميدهد، اما چنانکه خواهيم ديد با معنايي که او از اروس مراد ميکند، ديگر تقابلي ميان اروس و آگاپه در ميان نخواهد بود، بلکه آن دو با يکديگر سازگار ميشوند.
This paper initially deals with the meaning, place, and role of eros in the view of Proclus and, then, presents the changes that he created in the meaning or role of this concept by bringing it close to its rival Christian concept of ágape. Although Proclus himself never acknowledged this semantic change in any of his books and believed that what he had done was in conformity with Platonic philosophy. Here, the writers demonstrate that, given his intended meaning of eros, there is no opposition between this concept and ágape, and they are, rather, consistent with each other.
ارسطو، متافيزيک، ترجمه شرفالدين خراساني، تهران، انتشارات حکمت، 1392.#
افلاطون، دورة آثار، ترجمه محمدحسن لطفي، تهران، انتشارات خوارزمي، 1389.#
افلوطين، دورة آثار، ترجمه محمدحسن لطفي، تهران، انتشارات خوارزمي، 1389.#
انجيل عيسي مسيح، ترجمه هزاره نو، انتشارات ايلام، 2006.#
ايلخاني، محمد، تاريخ فلسفه در قرون وسطي و رنسانس، تهران، انتشارات سمت، 1386.#
بيناي مطلق، سعيد؛ غفاري، عليرضا، «وجود و زيبايي نزد افلاطون»، نامه مفيد، ش68، 1387.#
خراساني، شرفالدين، نخستين فيلسوفان يونان، تهران، شركت سهامي كتابهاي جيبي، 1350.#
کورنگ بهشتي، رضا، «پروکلوس و تدوين گونهاي «جامع الهيات» يوناني بر مبناي فلسفه افلاطون»، رساله دکتري رشته فلسفه گرايش غرب، دانشگاه اصفهان، 1394.#
هسيودس، تئوگوني هسيودس، ترجمه و شرح فريد فرنودفر، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1387.#
Armstrong, Arthur Hilary, Platonic Eros and Christian Agape, downside review79, Spring1961.#
Brümmer, Vincent, The Model of Love, Cambridge University Press, 1993.#
Chlup, Radek, Proclus: An Introduction, Cambridge University Press, 2012.#
Gospels, http://www.newadvent.org/bible/New Testament, 2013.#
Guthrie, W.K.C.,Orpheus and Greek Religion, Princeton University Press, 1993.#
Nygren, Anders, Agape and Eros, trans. P. S. Watson, Philadelphia: The Westminster Press, 1953.#
Oord, Thomas Jay, The Nature of Love: a Theology, Chalice Press, 2010.#
Plato, Complete Works, http://data.perseus.org/texts/urn:cts:greekLit:tlg0059.tlg030.perseus-grc1, 2015.#
Proclus, Theology of Plato, translated by Thomas Taylor, London: printed for the author by A. J. Valpy, Tooke's Court, Chancery Lane, 1816.#
Proclus, The Elements of Theology, A Revised Text with Translation, Introduction and Commentary by E. R. Dodds, Oxford: Clarendon, 1963.#
Proclus, Proclus: Alcibiades I, O'Neill, W. (translator), 2nd edition, The Hague: Martinus Nijhoff, 1971.#
Proclus, le Premier Alcibiade de Platon, 2 Tome, Paris: les Belles Lettres, 2003.#
Scheler, Max, Ressentiment, http://www.marquette.edu/mupress/Ressentiment.shtml, 1998#
Tailor,Thomas, The Mystical Hymns of Orpheus, Kshetra Books, 1824.#