سنت عقیدهنگاری فیلسوفان باستان یونان (با اشاره به ديدگاه هرمان ديلس)
محورهای موضوعی : تعامل اندیشهها، اثرگذاری اندیشههای فلیسوفان بر جامعه و تفکر پس از خوددکتر حسین کلباسی اشتری 1 , بهناز عقیلی دهکردی 2
1 - دانشگاه علامه طباطبايي
2 - دانشگاه علامه طباطبائي
کلید واژه: فلسفه یونان پیشاسقراطیان پارهنوشته عقیدهنگاری عقیده شواهد آموزهها ,
چکیده مقاله :
پیشاسقراطیان در سده ششم قبل از میلاد، شیوههای پژوهش در دو قلمرو علم و فلسفه را پایهگذاري كردند؛ نخستین رسالات علمی را نگاشتند و مفاهیمِ پایه در فرایند استنتاج را شناساندند. با وجود این، هیچ اثر مستقلی از ایشان بدست ما نرسیده و هرچه داریم پارههایی منقول از سخنان ایشان در آثار پسینیان است که هرکدام پارهنوشته را در سیاقی متفاوت آوردهاند. ولی این شیوه همواره در فهم سخن و ارزیابی پیشاسقراطیان کارآیی ندارد. هرمان دیلس با تأليف کتاب عقیدهنگاری یونانی خود، شیوهيی نو در باب عقیدهنگاری را مطرح ساخت. وی سنت عقیدهنگاری را به کتاب تئوفراستوس، شاگرد ارسطو، بازگرداند. شیوه دیلس را دانشمندان بعدی ـ از جمله منسفیلدـ نقد کردند. بر اساس نقد منسفید، تأثیر منابعی مانند سوفیستها، نظر ارسطو درباره عقیده بر گلچینها و کتابهای آموزهيی، سنت سلسلهنگاری و آثار شارحان بر شکلگیری متون عقیدهنگاری، چیزی است که در روش دیلس کمتر به آن بها داده شده است.
In the sixth century BC, pre-Socratic philosophers introduced different research methods in the realms of science and philosophy, wrote the first scientific treatises, and presented the basic concepts in the process of deduction. However, we do not have access to any of their independent works except for some extracts which have been quoted in the works of post-Socratic scholars. Nevertheless, this method lacks the required efficiency in understanding and evaluating the words of pre-Socratic scientists at all times. Hermann Alexander Diels presented a new method of doxography in his book of Doxographi Graeci (Greek Doxographers). He returned the tradition of doxography to the one adopted in a book by Theophrastus, who was a student of Aristotle. Diels’ method was criticized by later scientists, such as Mansfield. Based on his critique, the effects of Sufists’ ideas, Aristotle’s theory of edited collections and books of principles, tradition of genealogy writing, and commentators’ glosses on the formation of doxographical texts have not been much appreciated in Diels’ method.
خراسانی، شرفالدین، نخستین فیلسوفان یونان، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، 1387.#
Aristotle, Metaphysics, W.D. Ross, 2 vols, Clarendon Press, Oxford, 1953. #
Aristotle, De Anima, On the Soul, Mark Shiffman, Hackett Publishing Company, 2011. #
Barnes, Jonathan, The Presocratic Philosophers, revised edn., London, 1982.
Barnes, Jonathan, Early Greek Philosophy, London, 1987. #
Burnet, J., Early Greek Philosophy, 4th edn., London, 1930. #
Cherniss, H., Aristotle’s Criticism of Presocratic Philosophy, Baltimore, 1935. #
Curd, P., and Graham, D. W. (eds.), the Oxford Handbook of Presocratic Philosophy, New York, 2008. #
Diels, H., Die Fragmente der Vorsokratiker, 6th edn, W. Kranz(ed.), Berlin, 1952. #
Diels, H., Doxographi Graeci, Berlin, 1879. #
Diogenes Laertius, Lives of Eminent Philosophers, volume I, books 1-5, translation: Robert Drew Hicks, Loeb Classical Library, 1925. #
Furley, D. J., and Allen, R. A. (eds.), Studies in Presocratic Philosophy, vol. І: The Beginning of Philosophy, London, 1970. #
Goldhill, Simon & Osborne, Robin, Rethinking Revolutions through Ancient Greece, Cambridge University, Cambridge, 2006. #
Graham, Daniel W., The Texts of Early Greek Philosophy, Cambridge University Press, New York, 2010. #
Graham, Daniel W., Explaining the Cosmos: The Ionian Tradition of Scientific Philosophy, Princeton, 2006. #
Guthrie, W. K. C., A History of Greek Philosophy, vols. 1, 2, 3, Cambridge, 1969. #
Guthrie, W. K. C., “Aristotle as a Historian of Philosophy: Some Preliminaries,” Journal of Hellenic Studies, LXXVII (ParI 1), 1957. #
Harris, Michael H., History of Libraries of the Western World, The Scarecrow Press, London, 1999. #
Hine, H.M., An Edition with Commentary of Seneca Natural Questions, II, Ayer Co Pub, New York, 1984. #
Kirk, G. S., Raven, J. E., and Schofield, M., The Presocratic Philosophers, 2nd edn. Cambridge, 1983. #
Lake, A. and Most, G. W. (eds.), Studies on the Derveni Papyrus, Oxford, 1997. #
Long, A. A. (ed), The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy, Cambridge, 1999. #
Long, A. A., “Heraclitus and Stoicism,” Stoic Studies, 35-57, Cambridge University Press, Cambridge, 1996. #
Mansfeld, J., and Runia, D.T., Aëtiana: The Method and Intellectual Context of a Doxographer, volume two, The Compendium, Leiden, Boston, 2009. #
Mansfeld, J., Heresiography in Context: Hippolytus’ Elenchos as a Source for Greek Philosophy, Leiden, New York, Cologne, 1992a. #
Mansfeld, J., Studies in the Historiography of Greek Philosophy, Assen, Maastricht, 1990. #
Mansfeld, J., Physikai doxai and Problêmata physica from Aristotle to Aëtius (and Beyond), Fortenbaugh and Gutas (eds), 1992b. #
Mansfeld, J.,, “Theophrastus and the Xenophanes Doxography”, Mnemosyne 40, 1987. #
McDiarmid, J. B., “Theophrastus on the Presocratic Causes”, Harvard Studies in Classical Philology, 61, 1953. #
Mejer, J., Diogenes Laertius and his Hellenistic Background, Wiesbaden, 1978. #
Mejer, J.,, “Diogenes Laertius and the Transmission of Greek Philosophy”, ANRW (Aufstieg und Niedergang der römischen Welt) II, no 36, 1992. #
Momigliano, A., The Development of Greek Biography, expanded edition, Cambridge, Mass, 1993.#
Nietzsche, Friedrich, The Dawn of Day, translated by John McFarland Kennedy, The MacMillan Company, New York, 1911. #
Palmer, John, Parmenides and Presocratic Philosophy, Oxford University Press, New York, 2009.#
Philip, J. A., “The Fragments of the Presocratic Philosophers”, Phoenix, vol. 10, no. 3 (Autumn), Classical Association of Canada, 1956. #
Plato, Theaetetus, Lewis Campbell, M.A., LL.D., Oxford University Press, London, 1883. #
Seyffert, Oskar, Nettleship, Henry, and Sandys, John Edwin, Dictionary of Classical Antiquities, Mythology, Religion, Literature and Art, S. Sonnenschein and Co, London, 1894. #
Taylor, C. C. W. (ed.), Routledge History of Philosophy, vol. І, From the Beginning to Plato, London, 1997. #
Zeller, E., Outlines of the History of Greek Philosophy, trans. Alleyne, Sarah Frances; Abbott, Evelyn, Longmans, Green, London, 1886. #