بررسي روابط ساختاري بين ذهن آگاهي ورزشي و راهبردهاي تنظيم هيجان با اضطراب رقابتي ورزشکاران
محورهای موضوعی : روانشناسیپروین امین نژاد 1 , رسول زیدآبادی 2 , لاله همبوشی 3 , میلاد خجسته 4
1 - واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران
2 - دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار
3 - واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران
4 - دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار
کلید واژه: ذهن آگاهي ورزشي, راهبردهاي سازگارانه تنظيم هيجان, راهبردهاي ناسازگارانه تنظيم هيجان, اضطراب رقابتي,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعيين روابط ساختاري بين ذهن آگاهي ورزشي و اضطراب رقابتي با توجه به نقش ميانجي راهبردهاي تنظيم هيجان بود. نمونه تحقيق شامل 200 ورزشکار از رشته هاي مختلف تيمي و انفرادي بود که به صورت داوطلبانه در اين پژوهش شرکت نمودند. و پرسشنامه هاي ذهن آگاهي ورزشي، راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان و سياهه اضطراب رقابتي2 مورد استفاده قرار گرفت. تجزيه وتحليل داده ها با استفاده از روش آماري مدلسازي مسيري- ساختاري با استفاده از نرم افزار PLS2 انجام گرفت. يافته هاي تحقيق نشان دادند که بين ذهن آگاهي ورزشي با اضطراب رقابتي ورزشکاران رابطة معکوس معناداري وجود دارد. همچنين ذهن آگاهي ورزشي از طريق راهبردهاي سازگارانه تنظيم هيجان با اضطراب رقابتي ورزشکاران ارتباط معناداري دارد. به طورکلي يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که توجه به مقوله ذهن آگاهي ورزشي حائز اهميت مي باشد. چراکه ذهن آگاهي ورزشي نه تنها به صورت مستقيم بلکه به طور غيرمستقيم از طريق راهبردهاي سازگارانه تنظيم هيجان به عنوان متغير ميانجي موجب کاهش اضطراب رقابتي ورزشکاران خواهد شد.
The purpose of the present study was to investigate the structural relationship between sport mindfulness and competitive anxiety, and the mediating role of emotion regulation strategies. The method of this research was descriptive and correlational. Two hundred volunteers from different teams participated in this research. Sports Mindfulness Questionnaire (Thienot et al 2014), Cognitive Emotional Regulation Strategies Questionnaire (Garnefski et al 2002) and Competitive State Anxiety Inventory (Cox et al 2003) were used for data collection. Data were analyzed using the structural equation modeling method using Smart PLS 2.0 software. The results showed that there was a significant negative correlation between sports mindfulness and competitive anxiety. Also, the sport mindfulness through adaptive strategies of emotional regulation had a significant relationship with competitive anxiety of athletes. Overall, the findings of this study showed that special attention to the sport mindfulness is important, because the sport mindfulness is not only directly, but also indirectly could reduce the competitive anxiety of athletes by increasing the use of adaptive strategies of emotional regulation as a mediator variable.
آذر، عادل؛ غلامزاده، رسول؛ قنواتي، مهدي (1391). مدل سازي مسيري ساختاري در مديريت، كاربرد نرم افزار- Smart PLS. تهران: انتشارات نگاه دانش.
حسني، جعفر.(1390).بررسي اعتبار و روايي فرم کوتاه پرسشنامه نظم جويي شناختي هيجان. مجله تحقيقات علوم رفتاري. 9، 4.
حمايت طلب، رسول؛ خبيري، محمد؛ زارع، مسعود. (1395). ويژگيهاي روانسنجي نسخة فارسي سياهة ذهن آگاهي ورزشي. مطالعات روانشناسي ورزشي، 5(18)، 63-80.
داوري، علي؛ رضازاده، آرش. (1392). مدلسازي معادلات ساختاري با نرمافزار PLS. تهران: جهاد دانشگاهي.
شيرواني، حسين؛ برابري، اصغر؛ کشاورز افشار، حسين. (1393). بررسي مقايسه اي راهبردهاي تنظيم شناختي-هيجان در ورزشکاران نيمه حرفه اي و آماتور. مجله طب نظامي، 4، 242-237.
صمدي، حسين؛ حسيني، فاطمه السادات؛ بيدکي، رضا. (1395). بررسي اثر بخشي شش هفته تمرين ذهن آگاهي بر غلظت کورتيزول بزاقي و عملکرد ورزشي تير اندازان. مجله علوم پزشکي سبزوار، 23، 4.
قاسمي، وحيد. (1389). مدل سازي معادله ساختاري در پژوهش هاي اجتماعي با کاربرد Amos Graphics. تهران: انتشارات جامعه شناسان.
کاشاني، ولي اله؛ مصطفايي فر، الهه. (1395). ويژگي هاي روان سنجي نسخه فارسي پرسشنامه بازبيني شده اضطراب حالتي رقابتي- 2. مجله مطالعات روان شناسي ورزشي. 16. 54-35.
کشميري، مرتضي؛ فتحي آشتياني، علي؛ جلالي، پيوند. (1398). نقش تعديل کنندة ذهن آگاهي در رابطة بين افسردگي، اضطراب و تنيدگي با بهزيستي روان شناختي. مجله روانشناسي. 2. 231-217.
محمدي، حميده؛ فولادچنگ، محبوبه. (1397). نقش واسطهاي سبکهاي پردازش هويت در رابطه بين سبکهاي دلبستگي و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان. مجله روانشناسي. 3. 325-308.
نادري،يزدان؛ پرهون، هادي؛ حسني، جعفر؛ صناعي، هاله. (1394). اثر بخشي ذهن آگاهي بر راهبردهاي نظم جويي شناختي هيجان واضطراب و افسردگي بيماران مبتلا به افسردگي اساسي. مجله انديشه و رفتار. 9. 35.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237.
Arch, J. J., & Craske, M. G. (2006). Mechanisms of mindfulness: Emotion regulation following a focused breathing induction. Behaviour Research and Therapy, 44,1849–1858.
Baer, R.A. (2003)Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clin, Psychol Sci Pract.; 10(2):125-43.
Brockman, R., Ciarrochi, J., Parker, P., & Kashdan, T. (2017). Emotion regulation strategies in daily life: Mindfulness, cognitive reappraisal and emotion suppression. Cognitive Behaviour Therapy, 46(2), 91-113.
Brown, K.W. & Ryan, R.M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 4, 822-848.
Cox, R. H., Martens, M. P., & Russell, W. D. (2003). Measuring anxiety in athletics: The revised Competitive State Anxiety Inventory-2. Journal of Sport and Exercise Psychology, 25(4), 519-533.
De Petrillo, L. A., Kaufman, K. A., Glass, C. R., & Arnkoff, D. B. (2009). Mindfulness for long-distance runners: An open trial using Mindful Sport Performance Enhancement (MSPE). Journal of Clinical Sport Psychology, 3(4), 357-376.
Desrosiers, A., Vine, V., Curtiss, J., & Klemanski, D. H. (2014). Observing nonreactively: A conditional process model linking mindfulness facets, cognitive emotion regulation strategies, and depression and anxiety symptoms. Journal of Affective Disorders, 165, 31-37.
Feldman, G., Hayes, A., Kumar, S., Greeson, J., & Laurenceau, J. P. (2007). Mindfulness and emotion regulation: The development and initial validation of the Cognitive and Affective Mindfulness Scale-Revised (CAMS-R). Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 29(3), 177.
Freudenthaler, L., Turba, J. D., & Tran, U. S. (2017). Emotion regulation mediates the associations of mindfulness on symptoms of depression and anxiety in the general population. Mindfulness, 8(5), 1339-1344.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & Cate, R. T. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32, 449-454.
Garnefski, N., Van Den Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., & Onstein, E. (2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies and emotional problems: Comparison between a clinical and a non‐clinical sample. European Journal of Personality, 16(5), 403-420.
Goodman, F. R., Kashdan, T. B., Mallard, T. T., & Schumann, M. (2014). A brief mind-fulness and yoga intervention with an entire NCAA Division I athletic team: An initial investigation. Psychology of Consciousness: Theory, Research, and Practice, 1(4), 339.
Gross, M., Moore, Z. E., Gardner, F. L., Wolanin, A. T., Pess, R., & Marks, D. R. (2018). An empirical examination comparing the mindfulness-acceptance-commitment approach and psychological skills training for the mental health and sport performance of female student athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(4), 431-451.
Grossbard, J. R., Smith, R. E., Smoll, F. L., & Cumming, S. P. (2009). Competitive anxiety in young athletes: Differentiating somatic anxiety, worry, and concentration disruption. Anxiety, Stress, & Coping, 22(2), 153-166.
Hanin, Y. L. (2007). Emotions in sport: Current issues and perspectives. Handbook of Sport Psychology, 3, 31-58.
Hofmann, S. G., Sawyer, A. T., Witt, A. A., & Oh, D. (2010). The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression: A meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 78(2), 169.
Jarvis, M. (2006). Sport Psychology: A Student’s Handbook. Routledge.
Jones, G., Swain, A., & Hardy, L. (1993). Intensity and direction dimensions of competitive state anxiety and relationships with performance. Journal of Sports Sciences, 11(6), 525-532.
Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical psychology: Science and Practice, 10(2), 144-156.
Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and research: Past, present, and future. Fifty years of the research and theory of RS Lazarus: An Analysis of Historical and Perennial Issues, 366-388.
Martin, R. C. & E. R. Dahlen (2005). “Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger.” Personality and Individual Differences 39(7): 1249-1260.
Mehrsafar, A. H., Strahler, J., Gazerani, P., Khabiri, M., Sánchez, J. C. J., Moosakhani, A., & Zadeh, A. M. (2019). The effects of mindfulness training on competition-induced anxiety and salivary stress markers in elite Wushu athletes: A pilot study. Physiology & Behavior, 210, 112655.
Neil, R., Hanton, S., Mellalieu, S. D., & Fletcher, D. (2011). Competition stress and emotions in sport performers: The role of further appraisals. Psychology of Sport and Exercise, 12(4), 460-470.
Pepping, C. A., O’Donovan, A., Zimmer‐Gembeck, M. J., & Hanisch, M. (2014). Is emotion regulation the process underlying the relationship between low mindfulness and psychosocial distress?. Australian Journal of Psychology, 66(2), 130-138.
Rajkumar, S. (2012). A comparison of precompetition anxiety of male and female badminton players. Journal International Referred Reseach, 17(1), 38-56 .
Robins, C. J., Keng, S. L., Ekblad, A. G., & Brantley, J. G. (2012). Effects of mindfulness‐based stress reduction on emotional experience and expression: A randomized controlled trial. Journal of Clinical Psychology, 68(1), 117-131.
Roemer, L., Lee, J. K., Salters-Pedneault, K., Erisman, S. M., Orsillo, S. M., & Mennin, D. S. (2009). Mindfulness and emotion regulation difficulties in generalized anxiety disorder: Preliminary evidence for independent and overlapping contributions. Behavior Therapy, 40(2), 142-154.
Shiota, M. N. (2006). Silver linings and candles in the dark: Differences among positive coping strategies in predicting subjective well-being. Emotion, 6(2), 335.
Strahler, K., Ehrlenspiel, F., Heene, M., & Brand, R. (2010). Competitive anxiety and cortisol awakening response in the week leading up to a competition. Psychology of Sport and Exercise, 11(2), 148-154.
Szczygieł, D., Buczny, J., & Bazińska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality and Individual Differences, 52(3), 433-437.
Tabachnick, B. G., Fidell, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics (Vol. 5). Boston, MA: Pearson.
Uphill, M. A., Lane, A. M., & Jones, M. V. (2012). Emotion Regulation Questionnaire for use with athletes. Psychology of Sport and Exercise, 13(6), 761-770.
Van Paridon, K. N., Timmis, M. A., Nevison, C. M., & Bristow, M. (2017). The anticipatory stress response to sport competition; A systematic review with meta-analysis of cortisol reactivity. BMJ Open Sport & Exercise Medicine, 3(1), e000261.
Vaziri, Z., Mashhadi, A., Sepehri Shamloo, Z., & Shahidsales, S. (2017). Mindfulness-based cognitive therapy, cognitive emotion regulation and clinical symptoms in females with breast cancer. Iranian Journal of Psychiatry and Behavioral Sciences, 11.
Wells, Leisa L., (2010). “Associations between mindfulness and symptoms of anxiety.” Electronic Theses and Dissertations. Paper 1730.https://dc.etsu.edu/etd/1730