تأثیر آزمایشی ارزیابی شناختی و سرکوب گری هیجانی بر کارکردهای اجرایی و حافظه هیجانی بر اساس ابعاد زیستی حساسیت پردازش حسی
محورهای موضوعی : روانشناسیسهراب امیری 1 , علی عیسی زادگان 2 , ابوالقاسم یعقوبی 3 , محمد حسین عبداللهی 4
1 - دانشگاه ارومیه.
2 - دانشگاه ارومیه.
3 - دانشگاه بوعلی سینا، همدان
4 - دانشگاه خوارزمی، تهران
کلید واژه: حساسیت پردازش حسی حافظة هیجانی کارکردهای اجرایی ارزیابی شناختی سرکوب گری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر راهبردهای تنظیم هیجان ارزیابی شناختی و سرکوب گری هیجانی بر کارکردهای اجرایی و نیز حافظة هیجانی بر اساس ابعاد حساسیت پردازش حسی بود. بدین منظور 500 نفر از دانشجویان انتخاب گردیدند و درنهایت تعداد 45 نفر از آنان بر اساس نمرات حساسیت پردازش حسی انتخابشدند شرکت کنندگان در کارکردهای اجرایی و حافظه هیجانی تحت شرایط مشاهده معمولی، ارزیابی شناختی و سرکوب گری هیجانی موردمطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره، کوواریانس تک متغیره، آزمون های تعقیبی تحلیل شدند. بین سه گروه آزمودنی تفاوت معناداری در ابعاد کارکردهای اجرایی و حافظه هیجانی وجود دارد. گروه با حساسیت پردازش حسی بالا (HSP) در شرایط ارزیابی شناختی در بیشتر مؤلفههای کارکردهای اجرایی و نیز حافظه هیجانی نمرات بالاتری را کسب کردند. سرکوب گری منجر شد تا گروه حساسیت پردازش حسی بالا (HSP) نمرات پایینتری را در کارکردهای اجرایی و حافظه هیجانی به دست آوردند. ارزیابی شناختی می تواند در تعامل با حساسیت پردازش حسی بوده و منجر به افزایش عملکرد در کارکردهای اجرایی و حافظه هیجانی گردد.
The aim of this study was to evaluate the effect of emotion regulation strategies of Cognitive appraisal and emotional suppression on emotional memory and executive functions Based on sensory processing sensitivity. Five hundred students were selected. 45 of them, based on score in Sensory Processing Sensitivity Scale were selected and participants were studied in Executive functions and Emotional Memory Assessment under normal viewing conditions, cognitive appraisal and emotional suppression. Data were analyzed by using multivariate analysis of covariance, univariate and post hoc tests. The results showed that significant differences between three groups in the executive functions and emotional memory. Group with high sensory processing sensitivity (HSP) in cognitive appraisal gained higher scores in most components of executive function and emotional memory. Suppression led to the group of high sensory processing sensitivity (HSP) achieved a lower score in executive function and emotional memory. Cognitive appraisal can interact with sensory processing sensitivity and lead to an increase performance in executive function and emotional memory.
امیری، سهراب.، و حسنی، جعفر . (1395). ارزیابی ویژگی های روانسنجی مقیاس فعال سازی رفتار و بازداری رفتار مرتبط با تکانش گری و اضطراب. مجله علوم پزشکی رازی. 23(44): 80-68.
امیری، سهراب؛ حسنی، جعفر و عبداللهی، محمد حسین .(1392). تأثیر القای تجارب هیجانی در قضاوت اخلاقی شخصی و غیرشخصی با توجه به ابعاد سیستم فعال ساز رفتاری (BAS) و سیستم نظام بازداری رفتاری (BIS). پژوهش در سلامت روانشناختی، 7(4):46-36.
امیری، سهراب؛ حسنی، جعفر و عبداللهی، محمد حسین .(1394). قضاوت اخلاقی شخصی و غیرشخصی بر اساس ابعاد نظام فعال ساز رفتاری و نظام بازداری رفتاری. مجلة روانشناسی، 19(1):36-22.
بخشي پور، عباس.، و دژکام، محمود. (1384). تحليل عاملي مقياس عاطفه مثبت و منفي. مجله روانشناسي، 36، 365-351.
حسنی، جعفر. (1390). بررسی اعتبار و روایی فرم کوتاه پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان. تحقیقات علوم رفتاری، 9 (4): 229-240.
رفیعی نیا، پروین. (1380). رابطه سبک های ابراز هیجان با سلامت عمومی در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
صدوقی، زهره؛ آگیلار-وفایی، مریم و رسولزاده طباطبایی، سید کاظم. (1387). تحلیل عاملی مقیاس شخص با حساسیت پردازش حسی بالا: رابطه مؤلفههای حساسیت پردازش حسی با افسردگی و اضطراب. مجلة روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(1):89-85.
Anderson, P. (2002). Assessment and development of executive function (EF) during childhood. Child Neuropsychology, 8, 71–82.
Aron, E. N., & Aron, A. (1997). Sensory-processing sensitivity and its relation to introversion and emotionality. Journal of Personality and Social Psychology, 73(2), 345–368.
Athilingam, P. (2008).Validation of an instrument to measure cognitive function in patients with heart failure. Rochester, NY: University of Rochester School of Nursing.
Baddeley, A. (1996). Exploring the central executive. Quarterly Journal of Experimental Psychology: Human Experimental Psychology (SpecialIssue: Working Memory), 49A, 5–28.
Benham, G. (2006). The highly sensitive person: Stress and physical symptom reports. Personality and Individual Differences, 40, 1433-1440.
Blair, C., & Diamond, A. (2008). Biological processes in prevention and intervention: The promotion of self-regulation as a means of preventing school failure. Development and Psychopathology, 20, 899–911.
Blankson, A. N., O’Brien, M., Leerkes, E. M., Marcovitch, S., Calkins, S. D., &Weaver, J. M. (2013). Developmental dynamics of emotion and cognition processes in preschoolers. Child Development, 84, 346–360.
Cacioppo, J.T., Berntson, G.C., Larsen, J.T., Poehlmann, K. M., & Ito, T. A. (2000). The Psychophysiology of Emotion. In M. Lewis & J.M. Haviland-Jones (Eds.), Hand-book of emotions (2nd ed., pp. 173-191). New York: Guilford Press.
Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 67, 319-333.
De Raedt, R., Leyman, L., Baeken, C., Van Schuerbeek, P., Luypaert, R., Vanderhasselt, M.A., & Dannlowski, U. ( 2010). Neurocognitive effects of HF-rTMS over the dorsolateral prefrontal cortex on the attentional processing of emotional information in healthy women: An event-related fMRI study. Biological Psychology, 85, 487–495.
Della Sala, S., Gray, C., Spinnler, H., & Trivelli, C. (1998). Frontal lobe functioning in man: The riddle revisited. Archives of Clinical Neuropsychology, 13, 663–682.
Diamond, A. (2013). Executive functions. Annual Review of Psychology, 64, 135–168.
Ekman, P. & Friesen, W.V. (1976). Pictures of facial affect. Palo Alto, California: Consulting Psychologists Press.
Ettenhofer, M. L., Hambrick, D. Z., & Abeles, N. (2006). Reliability and stability of executive functioning in older adults. Neuropsychology, 20, 607-613.
Evers, A., Rasche, J., & Schabracq, M. J. (2008). High sensory-processing sensitivity at work. International Journal of Stress Management, 15, 189–198.
Gabel, M. (2015). Self-regulatory processes: Between executive function, emotion regulation, the experience of emotions and psychological distress. A thesis presented to the University of Waterloo in fulfilment of the thesis requirement for the degree of Master of Arts in Psychology.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. H. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current Directions in Psychological Science, 10, 214–219.
Gross, J. J. (2007). Handbook of emotion regulation. NewYork: Guilford Press.
Gyurak, A., Goodkind, M. S., Madan, A., Kramer, J. H., Miller, B. L., & Levenson, R. W.. (2009) Do tests of executive functioning predict ability to downregulate emotions spontaneously and when instructed to suppress? Cognitive, Affective & Behavioral Neuroscience, 9, 144–152.
Hill, E. L. (2004). Evaluating the theory of executive dysfunction in autism. Developmental Review, 24, 189-233.
Hofmann, S. G., & Bitran, S. (2007). Sensory-processing sensitivity in social anxiety disorder: Relationship to harm avoidance and diagnostic subtypes. Journal of Anxiety Disorders, 21, 944–954.
Jagiellowicz, J., Xiaomeng, X. U., Aron, A., Aron, E., Cao, G., Tingyong Feng, T., & Weng, X. (2011). “The trait of sensory processing sensitivity and neural responses to changes in visscenes”. SCAN, 6, 38 -47.
King, L. A, & Emmons, R. A. (1990). Conflict over emotional expression: Psychological and physical correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58 (5), 864-877.
Lang, P. J., Bradley, M. M., & Cuthbert, B. N. (2005). International affective picture system (IAPS): Affective ratings of pictures and instruction manual. Florida: NIMH, Center for the Study of Emotion & Attention.
Meyer, B., Ajchenbrenner, M., & Bowles, D. P. (2005). Sensory sensitivity, attachment experiences, and rejection responses among adults with borderline and avoidant features. Journal of Personality Disorders, 19, 641–658.
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49-100.
Nasreddine, Z. S, Phillips, N. A., Bedirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin I., Cummings, J. L., & Chertkow, H. (2005). The Montreal Cognitive Assessment, MoCA: A brief screening tool for mild cognitive impairment. Journal of the American Geriatrics Society, 53(4): 695-9.
Ochsner, K. N. (2007). Characterizing the functional architecture of affect regulation: Emerging answers and outstanding questions. In Cacioppo, J.T., (Ed) Social Neuroscience MIT Press.
Parrott, D. J, Zeichner, A. & Evces, M. (2005). Effect of trait anger on cognitive processing of emotional stimuli. The Journal of General Psychology, 132, 67-80.
Phelps, E. A. (2006). Emotion and cognition: Insights from studies of the human amygdale. Annual Review Psychology, 57, 27–53.
Shamosh, N. A., & Gray, J. R. (2007). The relation between fluid intelligence and self-regulatory depletion. Cognition and Emotion, 21, 1833–1843.
Sih, A., & Bell, A. M. (2008). Insights for behavioral ecology from behavioral syndromes. In: Brockmann, H.J., Roper, T.J., Naguib, M., WynneEdwards, K.E., Barnard, C., Mitani, J., (Eds). Advances in the study of behavior. 38, San Diego: Elsevier Academic Press, pp. 227–81.
Silvers, J. A., McRae, K., Gabrieli, J. D., Gross, J. J., Remy, K. A., & Ochsner, K. N. (2012). Age-related differences in emotional reactivity, regulation, and rejection sensitivity in adolescence. Emotion, 12 (6), 1235-1247.
Smolewska, K. A., McCabe, S. B., & Woody, E. Z. (2006). A psychometric evaluation of the Highly Sensitive People Scale: The components of sensory-processing sensitivity and their relation to the BIS/BAS and ‘‘Big Five’’. Personality and Individual Differences, 40, 1269–1279.
Thompson, R. A. (2011). Emotion and emotion regulation: Two sides of the developing coin. Emotion Review, 3(1): 53-61
Urasche, A., Blair, C., Stifter, C., & Voegtline, K. (2013). Emotional reactivity and regulation in infancy interact to predict executive functioning in early childhood. Developmental Psychology, 49 (1), 127-137.
Vanderhasselt, M. A., De Raedt, R., Leyman, L., Baeken, C. (2009a). Acute effects of repetitive transcranial magnetic stimulation on attentional control are related to antidepressant outcomes. Journal of Psychiatry & Neuroscience, 34, 119–126.
Vuilleumier, P. (2005). How brains beware: Neural mechanisms of emotional attention. Trends in Cognitive Science, 9, 585–594.
Watson, D., Clark, L. A., & Harkness, A. R. (1994). Structures of personality and their relevance to psychopathology. Journal of Abnormal Psychology, 103, 18–31.
Watson, D., Clarke, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.
Welborn, B., Papademetris, X., Reis, D., Rajeevan, N., Bloise, S., & Gray, J. (2009(. Variation in orbitofrontal cortex volume: Relation to sex, emotion regulation and affect. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 4, 328–339