رشد زبان در کودکان فارسی زبان 6 تا 7 سال
محورهای موضوعی : روانشناسیمهناز دهقان طزرجانی 1 , پروین کدیور 2 , محمدحسین عبداللهی 3 , حمیدرضا حسن آبادی 4
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه خوارزمی
3 - دانشگاه خوارزمی
4 - دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: هوش, درآمدتحصیلات, محیط سوادآموزی خانه, جنس, مهدکودک,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه تعیین نقش توانایی های شناختی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، محیط سوادآموزی خانه و ویژگی های جمعیت شناختی در رشد زبان کودکان فارسی زبان بود. جامعه این پژوهش کلیه کودکان 6 تا 7 سال شهر تهران بود که 105 نفر به روش چندمرحله ای انتخاب شدند. مادران این کودکان به دو پرسشنامه محیط سوادآموزی خانه و جمعیت شناختی پاسخ دادند و روی کودکان، مقیاس هوشی وکسلر برای کودکان پیش دبستانی و آزمون رشد زبان اولیه-ویرایش سوم اجرا شد. نتایج نشان داد که همه مؤلفه های هوش کلامی با مؤلفه های رشد زبان همبستگی مثبت دارد اما در بخش غیرکلامی، تکمیل تصاویر، مازها، طرح هندسی و مکعب ها با برخی از مؤلفه-های رشد زبان همچون واژگان ربطی، واژگان شفاهی، درک دستوری و معناشناسی رابطه مثبت معناداری دارد. به علاوه بین منابع مرتبط با زبان آموزی و سوادآموزی و الگوی مثبت والدین از محیط سوادآموزی خانه با تعدادی از مؤلفه های رشد زبان (مانند واژگان تصویری، واژگان شفاهی و ربطی) رابطه مثبت معناداری وجود داشت. نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس روند نشان داد که تحصیلات والدین و میزان درآمد خانواده موجب بهبود رشد زبان می-شود، اما بین کودکانی که به مهدکودک رفته اند و نرفته اند، در رشد زبان تفاوتی وجود ندارد و در این سن، رشد زبان بین دو جنس متفاوت نیست. درنتیجه، به نظر می رسد هوش کودکان فارسی زبان تا حدودی می تواند رشد زبانشان را پیش بینی کند و درآمد خانواده ها و تحصیلات والدین و همچنین، محیط سوادآموزی خانه بر رشد زبان کودکان فارسی زبان تأثیرگذار است.
Aim of the current study was to evaluate the impact of cognitive abilities, socio-economic status, home literacy training environment, and demographic characters on development of Persian-language in children. To achieve the stated goal 105 seven to eights students were selected on the basis of cluster sampling. These children’s mothers responded Home Literacy Environment and demographics questionnaires and Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI) and Test of Language Development (TOLD-P3) were administered on children. Results showed that all components of verbal IQ correlated with language development positively, but in non-verbal components, picture completion, mazes, geometric design and blocks were correlated positively with some components of language development such as relational vocabulary, oral vocabulary, grammatic understanding and semantics. In addition, language and literacy related resources and parents’ positive model in home literacy environment questionnaire were positively related to a number of language development components (such as picture vocabulary, oral vocabulary and relational vocabulary). The results of trend analysis using ANOVA indicated that parents’ education and family income improved language development, but there is no difference in language development between children who have been in daycare and children who haven’t been, and at this age, language development did not differ between males and females. In conclusion, it seems that Persian-speaking children's intelligence can predict their language development to some extent and families' income and parents’ education, as well as, home literacy environment impact children's language development of Persian-speaking children.
پورحسین، رضا؛ دادستان، پریرخ؛ اژه¬ای، جواد و کیامنش، علیرضا (1381). بررسی تحولی خود پنداشت در کودکان 6 تا 12 ساله و رابطه آن با طبقه اجتماعی و جنس. مجله روان¬شناسی، 6(3)، 211-226.
رضویه، اصغر و شهین، سیما (1391). مقیاس هوشی وکلسر برای دوره پیش¬دبستانی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
روحی، افسر و هشجین، علی بهنام (1390). تأثیر آموزش های پیش دبستانی بر رشد مهارت های شفاهی دانش آموزان آذری¬زبان پایه اول ابتدایی. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 39(10)، 25-50.
سانتراک، جان دبلیو (1387). روانشناسی تربیتی. ترجمه حسین دانشفر، شاهده سعیدی و مهشید عراقچی. تهران: رسا.
هاشمی، ویدا؛ بهرامی، هادی و کریمی، یوسف (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. مجله روان¬شناسی، 10(3)، 275-287.
هامیل، دونالد دی. و نیوکامر، فیلیس ال. (1389). آزمون رشد زبان TOLD-P:3. ترجمه سعید حسنزاده و اصغر مینایی. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش¬وپرورش.
هومن، حیدرعلی (1389). شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.
Barbu, S., Nardy, A., Chevrot, J. P., Guellaï, B., Glas, L., Juhel, J., & Lemasson, A. (2015). Sex differences in language across early childhood: Family socioeconomic status does not impact boys and girls equally. Frontiers in Psychology, 6, 1-10.
Barnett, W. S. (2008). Preschool education and its lasting effects: Research and policy implications. Great Lakes Center for Education Research & Practice.
Bornstein, M. H., Hahn, C. S., & Haynes, O. M. (2004). Specific and general language performance across early childhood: Stability and gender considerations. First Language, 24(3), 267-304.
Breit-Smith, A., Cabell, S. Q., & Justice, L. M. (2010). Home literacy experiences and early childhood disability: A descriptive study using the National Household Education Surveys (NHES) Program Database. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 41, 96–107.
Camilli, G., Vargas, S., Ryan, S., & Barnett, W. S. (2010). Meta-analysis of the effects of early education interventions on cognitive and social development. Teachers College Record, 112(3), 579-620.
Conger, R. D., & Dogan, S. J. (2007). Social Class and Socialization in Families. In J. E. Grusec (Ed.), Handbook of socialization: Theory and research (pp. 433–460). New York, NY: Guilford Press.
Conger, R. D., & Donnellan, M. B. (2007). An interactionist perspective on the socioeconomic context of human development. Annual Review of Psychology, 58, 175-199.
Craig, R. J., & Olson, R. E. (1991). Relationship between Wechsler scales and Peabody Picture Vocabulary Test‐Revised scores among disability applicants. Journal of clinical psychology, 47(3), 420-429.
Dethorne, L. S., & Watkins, R. V. (2006). Language abilities and nonverbal IQ in children with language impairment: Inconsistency across measures. Clinical Linguistics & Phonetics, 20(9), 641-658.
Fritjers, J. C., Barron, R. W., & Brunello, M. (2000). Direct and mediated influences of home literacy and literacy interest on pre-readers’ oral vocabulary and early written language skill. Journal of Educational Psychology, 92, 466–477.
Gallinat, E., & Spaulding, T. J. (2014). Differences in the performance of children with specific language impairment and their typically developing peers on nonverbal cognitive tests: A meta-analysis. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 57(4), 1363-1382.
Halpern, D. F. (2013). Sex differences in cognitive abilities. New York: Psychology Press.
Hoff, E. (2003). Causes and consequences of SES-related differences in parent-to-child speech. In M. H. Bornstein& R. H. Bradley, editors. Socioeconomic Status, Parenting, and Child Development. Mahwah, NJ: Erlbaum. p. 136-150.
Hoff, E. (2006). How social contexts support and shape language development. Develop-mental Review, 26(1), 55-88.
Keshavarz, M. H., & Ingram, D. (2002). The early phonological development of a Farsi-English bilingual child. International Journal of Bilingualism, 6(3), 255-269.
Kim, S., Im, H., & Kwon, K. A. (2015). The role of home literacy environment in toddler-hood in development of vocabulary and decoding skills. In Child & Youth Care Forum (Vol. 44, No. 6, pp. 835-852). Springer US.
Li, L., & Tan, C. L. (2016). Home literacy environment and its influence on Singaporean children’s Chinese oral and written language abilities. Early Childhood Education Journal, 44(4), 381-387.
Martin, N. R. (2006). The role of the home literacy environment in the development of early literacy skills and school readiness in kindergarten children from low socioeconomic and minority families (Doctoral dissertation, Martin University).
McGuinness, D. (2005). Language development and learning to read. The scientific study of how language development affects reading skill. Cambridge, MA: MIT Press.
Niklas, F., & Schneider, W. (2015). With a little help: improving kindergarten children’s vocabulary by enhancing the home literacy environment. Reading and Writing, 28(4), 491-508.
Pinto, A. I., Pessanha, M., & Aguiar, C. (2013). Effects of home environment and center-based child care quality on children’s language, communication, and literacy out-comes. Early Childhood Research Quarterly, 28(1), 94-101.
Poe, M. D., Burchinal, M. R., & Roberts, J. E. (2004). Early language and the development of children’s reading skills. Journal of School Psychology, 42(4), 315-332.
Rodriguez, E. T., & Tamis-LeMonda, C. (2011). Trajectories of the home learning environment across the first 5 years: Associations with children’s vocabulary and literacy skills at prekindergarten. Child Development, 82, 1058–1075.
Schmitt, S. A., Simpson, A. M., & Friend, M. (2011). A longitudinal assessment of the home literacy environment and early language. Infant and Child Development, 20(6), 409-431.
Sénéchal, M., & LeFevre, J. A. (2002). Parental involvement in the development of children’s reading skill: A five‐year longitudinal study. Child Development, 73(2), 445-460.
Sittner Bridges, M., Justice, L., Hogan, T., & Gray, S. (2012). Promoting lower- and higher-level language skills in early education classrooms. In R. Pianta & W. S. Barnett (Ed.), Handbook of early childhood education (pp. 177–193). New York, NY: Guilford Publications.
Smith, T. C., Smith, B. L., & Dobbs, K. (1991). Relationship between the Peabody picture vocabulary test-revised, wide range achievement test-tevised, and weschler intelligence scale for children-revised. Journal of School Psychology, 29(1), 53-56.
Sohr‐Preston, S. L., Scaramella, L. V., Martin, M. J., Neppl, T. K., Ontai, L., & Conger, R. (2013). Parental socioeconomic status, communication, and children’s vocabulary development: A third‐generation test of the family investment Model. Child development, 84(3), 1046-1062.
Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B. (2011). Pre-school quality and educational outcomes at age 11: Low quality has little benefit. Journal of Early Childhood Research, 9(2), 109-124.
Thomas, M. S., Forrester, N. A., & Ronald, A. (2013). Modeling socioeconomic status effects on language development. Developmental Psychology, 49(12), 2325.
Torppa, M., Poikkeus, A. M., Laakso, M. L., Tolvanen, A., Leskinen, E., Leppanen, P. H., ... & Lyytinen, H. (2007). Modeling the early paths of phonological awareness and factors supporting its development in children with and without familial risk of dyslexia. Scientific Studies of Reading, 11(2), 73-103.
Weigel, D. J., Martin, S. S., & Bennett, K. K. (2006). Contributions of the home literacy environment to preschool‐aged children’s emerging literacy and language skills. Early Child Development and Care, 176(3-4), 357-378.