تعیین عوامل مؤثر برتوسعۀ آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی جهرم
محورهای موضوعی : تخصصیمریم السادات میری 1 , فرزانه علی¬پور 2
1 - دانشگاه علوم پزشكي جهرم
2 - دانشگاه علوم پزشکی جهرم
کلید واژه: آموزش الکترونیکی, آموزش مداوم , عوامل موثر , عوامل سازمانی , علوم پزشکی,
چکیده مقاله :
پیشرفت روزافزون فنّاوری باعث تغییرات بسیاری در زمینه آموزش الکترونیکی شده، بنا به عللی مشمولین آموزش مداوم از شیوه آموزش الکترونیک استقبال زیادی نکرده و به همان روش آموزش سنتی تمایل نشان میدهند. هدف از این مطالعه تعیین عوامل مؤثر و بررسی موانع موجود بر توسعه آموزش الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی جهرم درسال 1390 است. بدین منظور مطالعه توصیفی مقطعی به صورت سرشماری انجام و از شرکت کنندگان در دوره های آموزش مداوم ،درخواست شد به پرسشنامه ای استاندارد که حاوی 72 سوال در 7 حیطه و شامل اطلاعات دموگرافیک بود، پاسخ دهند. اطلاعات با نرم افزار آماریspss.17 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد از تعداد 976 نفر شرکت کننده در طرح، 8/59 % بیش از 5 سال و 2/40 % کمتر از 5 سال با کامپیوتر آشنایی داشتهاند. در ارتباط با اولویت بندی عوامل مؤثر، بالاترین فراوانی با مقدار 3/22% متعلق به عوامل سازمانی بود. در بررسی نقش هرحیطه درروندآموزش الکترونیکی، به ترتیب سهم عوامل سازمانی 37/26٪، تکنولوژیکی 17/24٪، ذینفعان 83/24٪، سواد اطلاعاتی70/22٪، روش آموزش الکترونیکی 26/28٪ ، منابع 07/19٪ و محیطی 94/15٪ بود. در مجموع میتوان گفت اکثر افراد نقش عوامل سازمانی رادرآموزش الکترونیکی موثر می دانند و داشتن برنامه مدون مهمترین تأثیر را در این میان دارد. نقش برنامه ریزان در برگزاری این دوره ها بسیار مهم و بایستی دوره های باز آموزی با توجه به نیاز شرکت کنندگان طراحی گردد .
There is an increasing use of technology in an attempt to enhance teaching and learning in medical education, from the use of websites and virtual learning environments (VLEs) to interactive online tutorials to blogs and podcasts. Beneficiaries of CME programs did not show interest in e-learning subjects and they showed more tendencies to traditional education. We conducted this study to assess the influential factors on development of e-learning subjects from the perspective of beneficiaries of continuing medical education (CME) programs in Jahrom University of Medical Sciences in 2012-2013. This is a randomized and descriptive cross sectional study. 976 people attending in CME program participated in this study on voluntary basis. Approval of doing research was taken from ethic and research committee of JUMS. They were evaluated through a valid and refined questionnaire including demographic information and 62 questions in 7 fields. Data were analyzed with T-test and Fisher’s exacts. Results:. In this study 66.3% were female and 33.7% were male: Instructional factors got the highest rank in development of e-learning materials and role of each field was assessed in e-learning are as below: Instructional factors: 28.37%, Technology: 24.17%, E-learning method: 28.26%, beneficiaries (24.83%), informative literacy (22.7%), references ( 19.07%.) and others(15.94%). Conclusion: Most of the participants believed that instructional factors are the most important one and having an organized program in development of E-learning is important too. It can be understood that the role of planners in programming is of the highest importance and special courses should be held to satisfy the needs of the participants.