بررسی عوامل موثر بر رقابت¬پذیری شهری در بافت¬های تاریخی مطالعه موردی: بافت تاریخی آمل
محورهای موضوعی : برنامه ریزی شهریسعید گلزارطاهر 1 , فرزین محمودی 2 , سیدمحمود میثاقی 3
1 - مازندران
2 - دانشگاه مازندران
3 - دانشگاه مازندران
کلید واژه: رقابت¬پذیری, بافت تاریخی, آمل, ,
چکیده مقاله :
امروزه رقابت پذیری شهری چالش اصلی مدیران شهری در راستای دست یابی به جایگاهی شایسته برای شهرهاست. به همین منظور شناسایی مولفه های کلیدی ارتقای رقابت پذیری شهری یکی از عوامل اساسی در حفظ و توسعه شهرها به شمار می رود. این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که ابزارها و عوامل موثر بر رقابت پذیری شهری بصورت عام و بستری های رقابت پذیری شهری در بافت تاریخی شهر آمل به صورت خاص کدام است؟ برای پاسخ به این سوالات از دو روش میدانی و کتابخانه ای برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بهره گرفته شده است و با روش توصیفی-تحلیلی نتایج پژوهش حاصل گردیده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد بافت تاریخی آمل در زمینه تعامل، فرهنگ، سنت های مردم محلی از عوامل انسانی موثر بر رقابت پذیری شهرها، دارای ظرفیت ها و پتانسیل های فراوانی برای توسعه گردشگری شهری است. همچنین در زمینه نوآوری، خلاقیت و استعدادهای محلی نیز بافت قدیم آمل دارای استعدادهایی نظیر برخورداری از صنایع فرهنگی و بومی برخورداری از موسیقی سنتی است که به ترتیب می تواند در جهت توسعه کارآفرینی شهری و برندینگ شهری مورد توجه قرار گیرد. به همین جهت بافت قدیم آمل بسترهای لازم موثر بر رقابت پذیری شهری را در سطح استان برخوردار است.
Today, urban competitiveness is the main challenge for city managers in achieving a decent position for cities. To this end, identifying the key components of promoting urban competitiveness is one of the key factors in maintaining and developing cities. This study seeks to answer the question of what are the tools and factors affecting urban competitiveness in general and the contexts of urban competitiveness in the historical context of Amol city in particular. To answer these question, two field and library methods have been used to collect and analyze information and the research results have been obtained by descriptive-analytical method. The results of the research show that the historical context of Amol in the field of interaction, culture, traditions of local people as human factors affecting the competitiveness of cities, has great potential for the development of urban tourism. Also in the field of innovation, creativity and local talents, the historical context of Amol has talents such as having cultural and local industries and having traditional music, which can be considered for the development of urban entrepreneurship and urban branding, respectively. Therefore, the historical context of Amol has effective contexts on urban competitiveness in the province.
- الهی، پرستو (1393)، برنامه¬ریزی بخش مرکزی شهر تاریخی کرمان با رویکرد بهبود ظرفیت رقابت¬پذیری شهری، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت¬مدرس.
- امین زاده، بهناز و دادرس، راحله (1391). بازآفرینی فرهنگ¬مدار در بافت تاریخی شهر قزوین با تأکید بر گردشگری شهری. فصلنامه مطالعات معماری ایرانی، شماره 2، 108-99.
- بابایی هزه¬جان، مجتبی، پیرانژاد، علی، محمدپور، حسین، امیری، مجتبی (1395). شناسایی عوامل موثر بر کارآفرینی شهری؛ مطالعه موردی شهر تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری شماره 1، 99-83.
- ربیعه، مسعود و خواجوئی، محسن (1392). تبیین راهبردهای رقابت¬پذیری شهر تهران، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 15، 56-37.
- فرجی¬راد، عبدالرضا و آقاجانی، سمیه (1388)، تحلیلی نو پیرامون گردشگری و جدیدترین طبقه بندی آن، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، شماره 23، 72-61.
- قاسمی، علی و علمی مقدم، مصطفی (1388). افزایش رقابت¬پذیری بنگاهای کوچک و متوسط و تامین مالی آن¬ها با تاکید بر توسعه رویکرد خوشه¬ای، ماهنامه بررسی مسائل و سیاست¬های اقتصادی، شماره 94و 93، 90-71.
- قورچی، مرتضی و مالکی، جواد (1389)، رقابت کلان¬شهرها در عرصه¬های فراملی با استفاده از ابزار استراتژی-یابی، فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، شماره3، 174-156.
- مهندسین مشاور پژوهش و عمران (1383). طرح تفصیلی ویژه بافت¬قدیم شهر آمل.
- موحد، علی، امانپور، سعید و نادری کاوه (1391)، بازاریابی گردشگری شهری بر اساس برندیابی با مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، مجله علمی تخصصی برنامه¬ریزی فضایی، شماره 3، 36-17.
- نوربخش، مرتضی و اکبرپور سراسکانرود، محمد (1389)، نقش گردشگری شهری در توسعه اقتصادی کلان¬شهرها، ویژه-نامه اقتصاد گردشگری شهری.
- نوریان، فرشاد. و فلاح زاده، سجاد (1394). بازآفرینی بافت قدیم شهر آمل مبتنی بر استراتژی توسعه گردشگری و برنامه ریزی راهبردی سناریویی. هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، شماره 20(3)، 58-43.
- Alexa, L. E. (2010). Urban marketing and its impact over the competition between cities. Manag Mark-Craiova, 1(1), 39-42.
- Asprogerakas, E. (2006). City Competition and Urban Marketing: The Case of Tourism Industry in Athens. TOURISMOS: An International Multidisciplinary Refereed Journal of Tourism, 2(1), 89-114.
- Martin, R., & Simmie, J. (2008). The theoretical bases of urban competitiveness: does proximity matter?. Revue d’Économie Régionale & Urbaine, (3), 333-351.
- Sinkiene, J. (2009). City Competitiveness: Concept, Factors, Model. In International conference current issues in management of business and society development.–Riga.–2009.–7–9 May.
- OECD. (2007). Territorial reviews: competitive cities: a new entrepreneurial paradigm in spatial development.
- Stopper, M. (1997). The Regional World: Territorial Development in a Global economy. Guilford Press, New York.
- Webster, D., & Muller, L. (2000). Urban competitiveness assessment in developing country urban regions: The road forward. Urban Group, INFUD, The World Bank, Washington DC, July, 17