بررسی تأثیر ابعاد اعتبار اینفلوئنسرها، جذابیت و اعتماد و تخصص بر قصد خرید در صنعت زیبایی پوست با توجه به نقش واسطهای درگیری مشتری
محورهای موضوعی :نازنین روستا 1 , احمد الهیاری 2 , مهرداد شفیعی 3
1 - کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی- بازاریابی، موسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز، شیراز. ایران.
2 - گروه مدیریت موسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز، شیراز. ایران.
3 - گروه مدیریت موسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز، شیراز. ایران.
کلید واژه: جذابیت, اعتماد, اینفلوئنسرها.,
چکیده مقاله :
بررسی تأثیر ابعاد اعتبار اینفلوئنسرها، جذابیت و اعتماد و تخصص بر قصد خرید در صنعت زیبایی پوست با توجه به نقش واسطهای درگیری مشتری هدف اصلی در این پژوهش بررسی تأثیر ابعاد اعتبار اینفلوئنسرها، جذابیت و اعتماد و تخصص بر قصد خرید در صنعت زیبایی پوست با توجه به نقش واسطهای درگیری مشتری است. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و از بعد جمعآوری دادهها یک تحقیق توصیفی-پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماري این تحقیق نیز عبارتاند از استفادهکنندگان از خدمات پوست و زیبایی در شهر شیراز که از طریق رسانههای اجتماعی (اینستاگرام) مرکز موردنظر خود را انتخاب کردهاند. حجم نمونه با توجه بزرگ بودن و عدم وجود آمار دقیق در مورد تعداد جامعه، بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین شد و روش نمونهگیری مورد استفاده، غیر تصادفی در دسترس بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. در این پژوهش جهت آزمون فرضیهها از مدل¬یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد به این منظور، نرمافزارهای SmartPLS و SPSS مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد جذابیت و تخصص اینفلوئنسرها و همچنین درگیری مشتری بر قصد خرید در صنعت زیبایی پوست تأثیر مثبت و معنادار دارد. در این میان درگیری مشتری در رابطه بین ویژگیها اینفلوئنسرها با قصد خرید نقش واسطهای دارد.
The main objective of this research is to investigate the impact of influencers' credibility dimensions, attractiveness, trust, and expertise on purchase intention in the skin beauty industry, considering the mediating role of customer engagement. This research is applied in nature and is a descriptive survey study in terms of data collection. The statistical population of this research includes users of skin and beauty services in Shiraz who chose their preferred center via social media platforms, specifically Instagram. Due to the large size of the population and the lack of precise statistics, the sample size was determined to be 384 people based on Cochran's formula, and a non-random convenience sampling method was used. A researcher-made questionnaire was used for data collection. In this research, structural equation modeling was used to test the hypotheses, and for this purpose, SmartPLS and SPSS software were utilized. The research findings indicated that the attractiveness and expertise of influencers have a significant positive impact on purchase intention in the skin beauty industry. In this context, customer engagement plays a mediating role in the relationship between influencers' characteristics and purchase intention.
1- خشايار مقدم، لوئیزا؛ طبسي لطفآبادی وحیده؛ و مقدسي، علیرضا(١٣٩٨). بررسي تأثیر علاقه و اعتماد به بازاريابي افراد تأثيرگذار بر تصویر برند در شبکههای اجتماعي (مورد مطالعه: کاربران اينستاگرام در ايران). پايان¬نامه کارشناسي ارشد موسسه آموزش عالي تابران.
2- دربانیان، رضا؛ و مکی، منوچهر(1397). تأثیر درگیری و قصد خرید مجدد مصرفکنندگان. اولین همایش ملی کارآفرینی، چالوس.
3- رخشانی¬زاده، محمد؛ و فتاحی امین، امیر محمد؛ و خلیلی نصر، آرش(1399). بررسی ویژگیهای افراد اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی بر قصد خرید کاربران (مطالعه موردی: صنعت پوشاک در اینستاگرام). کنفرانس بینالمللی مطالعات بینرشتهای در مدیریت و مهندسی، تهران.
4- شکرچی¬زاده، زهرا؛ و ولیخانی، زهرا(1400). تأثیر ویژگیهای تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی بر قصد خرید آنلاین از طریق نقش میانجی نگرش به تبلیغ و برند (مورد مطالعه: دنبال کنندگان صفحات پوشاک چرم در اینستاگرام). تحقیقات بازاریابی نوین، 11(4)، 157-176. 10.22108/NMRJ.2022.129037.2464doi:
5- کافی، مهدی؛ و رحیم¬نیا، فریبرز(1397). بازاریابی چریکی سبز بهعنوان مزیتی رقابتی. اولین همایش ملی مدیریت و اقتصاد با رویکرد اقتصاد مقاومتی.
6- Alalwan, A. A. (2018). Investigating the impact of social media advertising features on customer purchase intention. International journal of information management, 42, 65-77. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2018.06.001
7- AlFarraj, O., Alalwan, A. A., Obeidat, Z. M., Baabdullah, A., Aldmour, R., & Al-Haddad, S. (2021). Examining the impact of influencers’ credibility dimensions: attractiveness, trustworthiness and expertise on the purchase intention in the aesthetic dermatology industry. Review of International Business and Strategy, 31(3), 355-374. doi:10.1108/RIBS-07-2020-0089
8- Besharat, A., Whitler, K. A., & Kashmiri, S. (2024). When CEO pay becomes a brand problem. Journal of Business Ethics, 190(4), 941-973. doi:10.1007/s10551-023-05394-0
9- Bian, W., & Yan, G. (2022). Analyzing intention to purchase brand extension via brand attribute associations: the mediating and moderating role of emotional consumer-brand relationship and brand commitment. Frontiers in Psychology, 13, 884673. doi:10.3389/fpsyg.2022.884673
10- Femenia-Serra, F., Gretzel, U., & Alzua-Sorzabal, A. (2022). Instagram travel influencers in quarantine: Communicative practices and roles during COVID-19. Tourism Management, 89, 104454. doi:10.1016/j.tourman.2021.104454
11- Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: Developing relationship theory in consumer research. Journal of consumer research, 24(4), 343-373. doi:10.1086/209515
12- Gao, P., Zeng, Y., & Cheng, Y. (2022). The formation mechanism of impulse buying in short video scenario: perspectives from presence and customer inspiration. Frontiers in Psychology, 13, 870635. doi:10.3389/fpsyg.2022.870635
13- Godey, B., Manthiou, A., Pederzoli, D., Rokka, J., Aiello, G., Donvito, R., & Singh, R. (2016). Social media marketing efforts of luxury brands: Influence on brand equity and consumer behavior. Journal of business research, 69(12), 5833-5841. doi:10.1016/j.jbusres.2016.04.181
14- Hayman, M., & Arzy, S. (2021). Mental travel in the person domain. Journal of Neurophysiology, 126(2), 464-476. doi:10.1152/jn.00695.2020
15- Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68. doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003
16- Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251. doi:10.1016/j.bushor.2011.01.005
17- Lou, C., & Yuan, S. (2019). Influencer marketing: How message value and credibility affect consumer trust of branded content on social media. Journal of interactive advertising, 19(1), 58-73. doi:10.1080/15252019.2018.1533501
18- Mukherjee, D. (2009). Impact of celebrity endorsements on brand image. Available at SSRN 1444814.
19- Pachur, T., & Scheibehenne, B. (2017). Unpacking buyer-seller differences in valuation from experience: A cognitive modeling approach. Psychonomic Bulletin & Review, 24, 1742-1773. doi:10.3758/s13423-017-1237-4
20- Parasuraman, A. (2000). Technology Readiness Index (TRI): A multiple item scale to measure readiness to embrace new technologies. Journal of Service Research, 2(4), 307–320. doi:10.1177/109467050024001
21- Sokolova, K., & Perez, C. (2021). You follow fitness influencers on YouTube. But do you actually exercise? How parasocial relationships, and watching fitness influencers, relate to intentions to exercise. Journal of retailing and consumer services, 58, 102276. doi:10.1016/j.jretconser.2020.102276
22- Yang, W. (2018). Star power: the evolution of celebrity endorsement research. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(1), 389-415. doi:10.1108/IJCHM-09-2016-0543
23- Zhang, H., & Luo, X. (2024). Exploring how IP marketing (media marketing) influences consumer shopping psychology through quantitative and empirical analysis. Frontiers in Psychology, 15, 1292636. doi:10.3389/fpsyg.2024.1292636