تبیین جامعهشناختی تأثیر نوگرایی و شبکههای اجتماعی برگرایشهای قومی (مطالعه موردی: استان ایلام)
محورهای موضوعی :عبدالحسین رحمتی 1 , نبی اله ایدر 2 , عبدالرضا هاشمی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی ، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - 0
3 - استادیارگروه جامعه شناسی ، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
کلید واژه: واژگان کلیدی: جهانیشدن, نوگرایی, شبکههای اجتماعی, گرایشهای قومی, قومیت.,
چکیده مقاله :
این پژوهش باهدف بررسی نوگرایی و شبکههای اجتماعی، دو مؤلفهی مهم جهانیشدن و تأثیر آن بر گرایشهای قومی مردم استان ایلام انجام شده تا نشان دهد هویت¬های مردم استان ایلام چه نسبتی با هویتهای جهانی دارند. روش پژوهش حاضر توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد ساکن استان ایلام با جمعیت ۵۸۰۱۵۸ نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه آماری 270 نفر تعیین شد و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بود. برای سنجش پایایی دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و برای سنجش روایی از شیوه روایی صوری استفاده شد، برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری: ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون با نرمافزار Spss25 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بهطورکلی بین نوگرایی و شبکههای اجتماعی که دو مؤلفه مهم جهانیشدن هستند، با گرایشهای قومی رابطه معناداری وجود دارد. بدین معنا که با ورود جوامع سنتی همچون استان ایلام به دنیای مدرن، باعث کاهش احساس تعلق و دلبستگی قومی مردم استان ایلام شده است. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که گرایشهای قومی در استان ایلام بر خلاف گذشته در دوران معاصر از حالت متصلب و یکدستی خارج شده و نوگرایی و شبکههای اجتماعی باعث تأثیراتی در آن شده است.
This research was conducted with the aim of investigating modernization and social networks, two important components of globalization and its effect on the ethnic tendencies of the people of Ilam province, to show how the identities of the people of Ilam province relate to global identities. In this research, the statistical population is all people living in the province. Ilam with a population of 580,158 people, based on Cochran's formula, the statistical sample size is 270 people, and the sampling method is simple probability, the survey method and the data collection tool of Hop Rashnameh. Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability of the data and face validity method was used to measure the validity. The results of the research were analyzed using Pearson's correlation coefficient, variance analysis and regression analysis. They are an important component of globalization, there is a significant relationship with ethnic tendencies. This means that traditional communities like Ilam province have become dependent on the modern world, which has caused a decrease in the sense of belonging and ethnic attachment of the people of Ilam province. Based on the findings, it can be concluded that the ethnic trends in Ilam province, unlike the past, in the contemporary era, have gone out of a solid and uniform state, and modernization and social networks have had an impact on it.
- احمدی، حمید.(1378). قومیت و قومگرایی در ایران؛ از افسانه تا واقعیت، تهران، نشر نی.
- براتعلیپور، مهدی.(1397). الگوی جامعهشناختی ساخت هویت در ایران معاصر، مجله راهبرد توسعه، 14(56)، 82-104.
- بشیریِ، حسین.(1378). جامعه مدنی و توسعه سیاسی در ایران، تهران، انتشارات علوم نوین.
- توسلی، غلام عباس، قاسمی، یار محمد.(1381). مناسبات قومی و رابطه آن با تحول هویت جمعی، مجله جامعهشناسی ایران، 4، 3-25.
- درسازان، شکوفه، بهرامی، شهاب، یوسفی، بهرام.(1400). اثر ملیگرایی، قومگرایی و جهان شهر گرایی مصرفی بر ترجیح خرید برندهای ورزشی داخلی به خارجی در میان دانشجویان: نقش میانجی کیفیت عملکرد محصول، نشریه مدیریت ورزشی، (4)، 7، 22-40.
- داودآبادی، محمد، حسنزاده، صادق.(1396). جهانیشدن، فرصت یا تهدیدی برای آدابورسوم اقوام ایرانی، یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت، دانشگاه شهید بهشتی.
- رضایی امینلویی،حسین وهم کاران (1393). تحلیل بحران هویت قومی در ایران در بستر جهانیشدن و فضای مجازی با رویکرد علم پایداری، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی ، 8(2)، 33-49.
- روزبهانی، منیر، ساروخانی، باقر، پروین، ستار.(۱۳۹۸). .بررسی جامعهشناختی مصرف شبکههای اجتماعی مجازی و تسامح قومی در بین شهروندان تهرانی، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین،5(20)، ۲۷۷-۲۹۸.
- رهنمایى، احمد.(1380). غربشناسى (انتشارات مؤسسهى آموزشى و پژوهشى امام خمینی قدس سره. قم.
- رابرتسون، روناند.(1380). جهانیشدن، تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی، ترجمه کمال پولادی، تهران: ثالث.
- رابرتسون، رونالد.(1383ا). جهان-محلی شدن :زمان –مکان ،همگونی-ناهمگونی، ترجمه مراد فرهادپور، فصلنامه ارغنون، 24، 24-12.
- شایگان، داریوش.(1380). افسون زدگی جدید: هویت چهلتکه وتفکرسیال، ترجمه: فاطمه ولیایی، چاپ اول، تهران، فرزان روز.
- شاکری خوئی، احسان، محمدی ایروانلو، علی، ظهیری، صمد.(1398). جهانیشدن و مسئله قومیت ها. فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بینالمللی، 11(40)، 90-104.
- قاسمی، وحید.(1393). تأثیر شبکههای اجتماعی فیس بوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران،8(1)، 1-28.
- کاستلز، مانوئل.(1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ، قدرت هویت، ترجمه: حسین چاوشیان، چاپ دوم، جلد دوم، تهران: طرح نو.
- کوئن، بروس.(1395). مبانی جامعه شاسی، ترجمه غلام عباس توسلی و رضا فاضل، تهران، سمت، نوبت چاپ 27.
- گیدنز، آنتونی.(1374). چشماندازهای جهانی، ترجمه محمدرضا جلایی پور، تهران: طرح نو.
- گیدنز، آنتونی.(1377). پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: مرکز.
- نش، کیت.(1380). جامعهشناسی سیاسی معاصر، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: کویر.
- نساج، حمید.(1397). جهانیشدن و هویت اقوام ایرانی با تاکید بر مولفههای زبان وآداب و رسوم، دوفصلنامه تخصصی پژوهش سیاست نظری، 5(3)، 111-129.
- مرادی، رامین، رمضانی باصری، عباس.(1398). بررسی تأثیر آموزشِ منابع انسانی بر توسعه فناوري و اقتصادي جوامع (با تأکید بر جامعۀ ایران)، فصلنامه راهبرد توسعه، 15(4)، 97-120.
- وبستر، فرانک.(1384). نظریههای جامعه اطلاعاتی، ترجمه: مهدی داوری، تهران، انتشارات وزارت امورخارجه.
- Ariely, Gal. (2019). The nexus between globalization and ethnic identity: A view from below. Ethnicities. 19. 146879681983495. 10.1177/1468796819834951
- Chen, L., & Wang, C. (2022). The influence of virtual space on contemporary identity: The perspective of philosophy. Filosofija. Sociologija, 33(1), 30-39.
- Castles. (1992). Mistaken identity, sydeny: pluto press.
- Friedman, T.L.(2000), The Lexus and The Otive Tree, New York, Farrar.(Giroux).
- Kellas j. Bade.(2004). the poitics of nationalism and Ethnicity ,(2nd edition), New york: ST martins press.
- Khakimovich, A. A. (2022). Factors Affecting Youth's Social Image in the Globalization Period. Zien Journal of Social Sciences and Humanities, 13, 38-41
- Kim ,Y.Y., Bhawuk , D .(2008). Globalization and diversity :Contributions from intercultural", International jornal of Intercultural Rlations ,32,301-304.
- Martsinkovskaya, T. D. (2019). The person in transitive and virtual space: new challenges of modality. Psychology in Russia: State of the art, 12(2), 165-176.
- Milazzo, J. (2020). Migration, ethnicism, and transnationalism versus the right to assume citizenship by one’s (multi-) presence in the world. Journal of Cultural Geography, 37(3), 323-335.
- Mishra, S. (2020). Social networks, social capital, social support and academic success in higher education: A systematic review with a special focus on ‘underrepresented’students. Educational Research Review, 29, 100307.
- Obla, M., & Ukabi, E. (2021). Education in the Virtual Space: A Sustainable Strategy for Achieving Tension-free and Inclusive Learning in COVID-19 Dispensation. Journal of Studies in Science and Engineering, 1(2), 17-35.
- Ridzuan, A. R., Bakar, A. A., Latif, D. I. A., Ismail, S., Alias, N. E., Othman, R., ... & Ilyas, I. Y. (2017). The Relationship Between Social Networking Site Factors, Ethnocentrism and Social Solidarity. Advanced Science Letters, 23(8), 7650-7652.
- Rodrik, D. (2018). Populism and the economics of globalization. Journal of international business policy, 1, 12-33.
- Pluss, C. (2005). constructing globalized ethnicity, migrants from Indiain- Hongkong, International sociology, 20(2), 201-224.
- Sklair, L(1999), "competing concepting of globalization "world system research ,V(2),143-163.
- Samanta, S., Dubey, V. K., & Sarkar, B. (2021). Measure of influences in social networks. Applied Soft Computing, 99, 106858
- Sasaki, M.(2004). Globalization and National Identity in japan International, Journal of Japanese socioligy ,13,68-87.
- Shaw, S. L. (2023). Time geography in a hybrid physical–virtual world. Journal of Geographical Systems, 1-18.
- Vuong, B. N., & Khanh Giao, H. N. (2020). The impact of perceived brand globalness on consumers’ purchase intention and the moderating role of consumer ethnocentrism: An evidence from Vietnam. Journal of International Consumer Marketing, 32(1), 47-68.