سنخبندی ارزش های کارآفرینانه (مورد مطالعه: زنان کارآفرین اجتماعی شهر تهران)
محورهای موضوعی : عمومى
منا امامی
1
,
طلیعه خادمیان
2
,
اباذر اشتری مهرجردی
3
,
مصطفی کرباسیون
4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم انسانی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه علم و فناوری، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران.
4 - استادیار گروه توسعه روستایی دانشگاه شهرکرد،. شهرکرد، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
«کارآفرینی اجتماعی» مفهومی بین رشته ای است که در رشتههای مدیریت، اقتصاد، روانشناسی و جامعه شناسی مطرح شده و میتواند راهکار مناسبی برای حل مسائل اجتماعی و رانهای برای تغییرات اجتماعی و توسعه اقتصادی باشد. طی یکی دو دهه گذشته اقدامات کارآفرینانه و انواع آن در کشور گسترش یافته و در این میان شناخت و دسته بندی ارزش های کارآفرینانه بسیار حایز اهمیت است.
این مقاله با هدف تحلیل و سنخبندی جامعه شناختی مولفههای نظام ارزشی مشوق کارآفرینی اجتماعی زنان شهر تهران انجام شد. با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی تلاش گردید ضمن شناخت و فهم فرایند شکل گیری نظام ارزشی زنان کارآفرین اجتماعی، به دسته بندی این ارزش ها بپردازیم. برای گردآوری و تحلیل یافتهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. و از طریق نمونه گیری هدفمند و مصاحبه نیمهساختیافته با 17 زنِ کارآفرین اجتماعی که بهعنوان «موسس» سازمان شناخته میشدند، داده ها، گردآوری، کدگذاری و تجزیهوتحلیل شده و سپس در نتیجه فرایند تبدیل مفاهیم به مقوله های انجام شده، از تعداد 108 مقوله به بیست و سه مفهوم، و نهایتا پنج مقوله فرعی و در پایان به سه مقوله اصلی تقلیل یافته است. یافته های پژوهش نشان می دهد؛ مهمترین ارزش های زنان کارآفرین اجتماعی، توجه به دیگران و ارتقا سطح زندگی آنها (ارزشهای جمعگرایانه)، قدرتطلبی و محافظه کاری (ارزشهای فردگرایانه) می باشد
"Social entrepreneurship" is an interdisciplinary concept proposed in the fields of management, , psychology and sociology, and it can be a suitable solution for solving social problems and a drive for social changes and economic development. During the last one or two decades, entrepreneurial actions and their types have expanded in the country, and among them, recognizing and categorizing entrepreneurial values is very important.
This article was done with the aim of sociological analysis and ranking of the components of the value system that encourages social entrepreneurship of women in Tehran, as well as the formation process of these values. Knowing these characteristics helps them to move and be more dynamic in reaching the desired level, both structurally and functionally, in the field of social entrepreneurship. By using the qualitative research approach, we tried to categorize these values while recognizing and understanding the process of forming the value system of women social entrepreneurs. Qualitative content analysis method was used to collect and analyze the findings. And through purposeful sampling and semi-structured interviews with 17 female social entrepreneurs who were known as the "founders" of the organization, data was collected, coded and analyzed, and then as a result of the process of converting concepts into categories, from 108 categories to Twenty-three concepts, and finally five sub-categories and finally reduced to three main categories. The research findings show; The most important values of women social entrepreneurs are caring for others and improving their living standards (collectivist values), seeking power and conservatism (individualistic values).
