تعیین مسیر بهینه محور یاسوج – اصفهان با مسیر احداثی با gis
محورهای موضوعی : علوم مهندسی (معماری، عمران، مواد)
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج
کلید واژه: سیستم اطلاعات جغرافیایی, کوتاهترین مسیر, مسیر بهینه ,
چکیده مقاله :
مسیریابی از جمله اقدامات اولیة عملیات طراحی یک مسیر به شمار می رود و به علت نقش بسزایی که در چگونگی قرارگیری مسیر در ارتباط با سایر تأسیسات، محیط، و عوارض مجاور خود از یک طرف و تأثیر قابل توجهی که در هزینه های اجرایی مسیر از طرف دیگر دارد بایستی بررسی دقیق شود. همزمان با رشد و توسعة پایدار و تحولات اساسی در امور اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی، نقش شبکة راه ها به عنوان یکی از بخش های مهم و زیربنایی در توسعه بیشتر نمایان می شود؛ علاوه بر اینکه منابع و استعدادهای بالقوة سرزمین را بارور و زمینة رشد و شکوفایی را فراهم می کند. لحاظ کردن معیارهای صحیح و جامع در مرحلة تعیین مسیر می تواند نقش عمدهای در کاهش هزینه های اقتصادی، افزایش ایمنی، و دسترسی جاده ها و حفظ محیط زیست ایفا کند. بدین منظور، در تحقیق حاضر، عوامل متعددی مانند شیب، ارتفاع، کاربری اراضی، زمینشناسی، زمینلغزش، فاصله از گسل، فاصله از مراکز شهری برای مسیریابی بهینه در مسیر رودسر در نظر گرفته شده است. لذا،در پژوهش حاضر به تعیین کوتاه ترین مسیر در محور یاسوج – اصفهان پرداخته شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و برای تحلیل دادهها از نرمافزار ArcGIS و از مدل AHP استفاده شده است. با توجه به مسیر بهینه، با استفاده از این روش به علت قرارگیری در شیب مناسب و نزدیکی به مراکز اقتصادی و دوری از گسل انتخاب شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد مسیر به دست آمده از لحاظ مدت زمان و رسیدن به بهینة این مسیر نسبت به مسیر قبلی کوتاه تر است و این موضوع سبب کاهش هزینة سوخت و کاهش ترافیک می شود.
Routing is considered as one of the primary measures of the design operation of a route, and due to its significant role, how the route is placed in relation to other facilities, the environment, and its adjacent complications on the one hand, and the significant impact it has on the implementation costs of the route, on the other hand, should be carefully investigated. At the same time as sustainable growth and development and fundamental developments in economic, social, and cultural affairs, the role of the road network appears as one of the important and fundamental parts in further development; In addition to the potential resources and talents, it makes the land fertile and provides the ground for growth and prosperity. Considering the correct and comprehensive criteria in the route determination stage can play a major role in reducing economic costs, increasing safety, and road accessibility and preserving the environment. For this purpose, in the current research, several factors such as slope, height, land use, geology, landslide, distance from the fault, distance from urban centers have been considered for optimal routing in Rudsar route. Therefore, in the current research, the shortest route on the Yasouj-Isfahan axis has been determined. The research method in this study is descriptive-analytical and ArcGIS software and AHP model were used for data analysis. According to the optimal route, it was chosen using this method due to its location in a suitable slope and close to the economic centers and far from the fault. The obtained results show that the obtained route is shorter in terms of duration and reaching the optimum than the previous route, and this will reduce the cost of fuel and reduce traffic.
• ذوالفقاری، اکرم و کرکه آبادی، زینب،1392، مسیریابی هوشمند اکیپ های امدادی با استفاده از الگوریتم تئوری بازی ها نمونة موردی: شهر سمنان، فصلنامة مهندسی حمل و نقل، س 5، ش 1، صص 19-32.
• ماهینی، سلمان؛ عابدیان، عبدالرسول؛ علیزاده، سحر و خراسانی، افشین،1394، استفاده از الگوریتم کوتاه ترین مسیر در مسیریابی جاده ای در شهرستان های کردکوی، بندرگز، و گلوگاه، فصل نامة آمایش جغرافیایی فضا، س5، ش 15 ، صص 77-90.
• منوری، سید مسعود، 1380، کاربرد ارزیابی سریع اثرات در پروژه های توسعه، مجموعه مقالات نخستین همایش بین المللی ارزیابی اثرات زیست محیطی در ایران، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت محیط زیست انسانی و برنامة عمران ملل متحد، صص 54-66.
• مخدوم، مجید. 1384 .. شالوده آمایش سرزمین. چاپ ششم. تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
• Moffat, T. and Hankard, P., 1998, Strategic ecological assessment of road development, http://www.cis-web.org.uk/downloads/casestudy2.pdf. PP. 9-16.