بررسی و راهکار شناخت زبانی بر افزایش و آمادگی و پیشرفت زبانی مناطق دو زبانه
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیثریا باستان 1 , نسرین عبداللهی 2 , شیدا سپیرانی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد سقز
2 - دانشگاه پیام نور
3 - دانشگاه آزاد سنندج
کلید واژه: شناخت زبانی, پیشرفت زبانی, مناطق دو زبانه, فرهنگ,
چکیده مقاله :
تنوع زبانی، گویشی و فرهنگی، از عوامل اساسی پیشرفت بشر در حوزه های مهم فکری و اجتماعی است و دو زبانگی پدیده ای جهانی است که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد، اصطلاح دو زبانگی به استفاده منظم از دو زبان و یا بیشتر اطلاق می شود که با مفهوم فردی و اجتماعی به کار می رود. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که دو زبانگی در کشور ما همچون سایر کشورهای چند زبانه، از مسایل بحث برانگیز است و کودکان دو زبانه در بدو ورود به مدرسه به دلیل کنار گذاشتن زبان مادری و به تبع آن ناتوانی در درک مطلب با خطر افت تحصیلی و ترک تحصیل مواجه می شوند. به نظر می رسد برای کاهش اثرات این گونه مشکلات می توان در کوتاه مدت از تجارب، پیشنهادات و ابتکارات آموزگاران استفاده کرد. به همین منظور در این تحقیق سعی بر بررسی و راهکار شناخت زبانی بر افزایش و آمادگی و پیشرفت زبانی مناطق دو زبانه کرده اند، راهکارهایی موثر در جهت کاهش مشکلات زبانی دانش آموزان در مناطق دو زبانه ارایه گردد.
Linguistic, dialectal and cultural diversity is one of the fundamental factors of human progress in important intellectual and social fields, and bilingualism is a global phenomenon that exists in most countries of the world. The term bilingualism refers to the regular use of two or more languages. which is used with the concept of individual and social. Research results show that bilingualism in our country, like other multilingual countries, is a controversial issue, and bilingual children are at risk of academic failure due to abandoning their mother tongue when they enter school. and drop out of school. It seems that the experiences, suggestions and initiatives of teachers can be used in the short term to reduce the effects of such problems. For this purpose, in this research, they have tried to investigate and solve language recognition on the increase and preparation and linguistic progress of bilingual areas, to provide effective solutions to reduce the language problems of students in bilingual areas.
• احتشامی، طیبه، (1388). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اصفهان در سال تحصیلی 88 -87، مجموعه مقالات همایش ملی دو زبانگی و آموزش : چالش ها، چشم اندازها و راهکارها»، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مرکز پژوهشی تعلیم و تربیت کاربردی، تبریز
• استاینبرگ، دنی(1381). درآمدی بر روان شناسی زبان، ترجمه ارسلان گلفام، تهران: سمت
• براون، اچ. د (1381). اصول یادگیری و آموزش زبان، ترجمه منصور فهیم، تهران: رهنما.
• جهانگیری، نادر (1378)، «ارتباط غیر کلامی»، مجله دانشکده ادبیات؛ مشهد؛ دانشگاه فردوسی
• عباسی، زهرا (1390). بعدهای مغفول آموزش دستور زبان فارسی رویکردی نوین به آموزش دستور زبان فارسی، چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع / شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• عصاره، فریده (1385). روش ها و راهکارهایی برای زبان آموزی کودکان در مناطق دوزبانه، مجموعه مقالات همایش «نوآوری در برنامه های درسی دوره ابتدایی، انجمن مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز
• کریمی، عبدالعليم (1388). مقایسه دانش آموزان دو زبانه و تک زبانه در وضعیت سواد خواندن براساس مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن (2001PIRLS). تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت، مطالعات آموزش و پرورش، دفتر پرلز.
• محمد پور، فرشته (1390)، تأثیر گویش های یک زبان در ترویج فرهنگ و ادب آن زبان چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• محمود سلطانی، سپیده (1390). راه کارهای ترویج فرهنگ و ادب پارسی از طریق آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع /شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• مدرسی، سولماز (1388)، عامل زبانی و میزان افت تحصیلی دانش آموزان دو زبانه، پژوهشنامه آموزشی ویژه نامه دوزبانگی، شماره 119، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، صص 32
• مهر آور گیگلو، قاسم (1390). راه کارهای ترویج فرهنگ و ادب پارسی از طریق آموزش زبان فارسی به غیر ایرانیان، چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع / شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
• هال، رها (1350)، زبان و زبان شناسی، ترجمه محمدرضا باطنی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
• وکیلی فرد، امیررضا میرزایی حصاریان، محمدباقر (1390). آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان: ویژگی های یک مدرس کارآمد، چکیده مقالات همایش بین المللی گسترش زبان و ادبیات فارسی چشم انداز، راهکارها و موانع / شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی
• یارمحمدی، لطف الله (1385). مسایل چند زبانگی و آموزش زبان فارسی رسمی در ایران و دشواری های موقعیت ارتباطی دانش آموزان غیر فارسی زبان در نظام آموزش و پرورش ایران مجموعه مقالات سمینارها و بررسی ابعاد دو زبانگی؛ تهران، وزارت آموزش و پرورش