بخش¬بندی و تعیین نیمرخ روانشناختی- جمعیت شناختی و رفتاری زائرین کربلا در آیین سالانه¬ اربعین (مورد مطالعه: زائرین عبوری از مرزهای هوایی و زمینی استان خوزستان)
محورهای موضوعی :بعقوب دغاغله 1 , مریم درویشی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه
کلید واژه: گردشگری مذهبی, بخش بندی, نقشه¬های خود سازمانده, زائرین کربلا,
چکیده مقاله :
گردشگری مذهبی یکی از پنج شاخه ی اصلی گردشگری از نظر سازمان تجارت جهانی می باشد. محبوبیت سفرهای زیارتی در دهه های اخیر افزایش یافته و گردشگری مذهبی بخش مهمی از پویایی اقتصاد گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. هدف از انجام این پژوهش بخش بندی و تعیین نیمرخ روانشناختی– جمعیت شناختی و رفتاری زائرین کربلا در آیین سالانه ی اربعین است. این پژوهش بر اساس هدف، كاربردي و براساس چگونگي جمع آوري داده ها توصـيفی- پيمايشي است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل زائرین کربلا در آیین سالانه ی اربعین است که از مرزهای استان خوزستان تردد کرده اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از الگوریتم شبکه های عصبی با استفاده از نقشه های خود سازمانده استفاده شده است. یافته های پژوهش سه دستة متفاوت از زائرین با انگيزه هاي مختلف سفر را نشان داد. اين سه دسته از گردشگران به نام های بیشتر گردشگر تا زائر (گردشگران زائر)، بیشتر زائر تا گردشگر (زائرین گردشگر) و زائرین نام گذاري شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که گردشگران هر بخش دارای ویژگی های روانشناختی، جمعیت شناختی و رفتاری خاص خود می باشند. بر اين اساس، راهبردهاي بازاريابي براي توسعة فعاليت هاي گردشگري متناسب با هر بخش باید متفاوت باشد.
Religious tourism is one of the five main branches of tourism according to the World Trade Organization. The popularity of pilgrimage has increased in recent decades, and religious tourism has been an important part of the dynamics of the world tourism economy. Therefore, this applied descriptive-survey study sought to segment and determine the psychological-demographic and behavioral profile of Karbala pilgrims attending the annual Arbaeen rituals. The statistical population of the study comprised of the pilgrims of Karbala who have traveled through the borders of Khuzestan province to attend the Arbaeen rituals. The neural network algorithm was used to analyze the data via self-organizing maps. The study's findings indicated that there were three different groups of pilgrims with different travel motives, who were categorized as a) being more tourist than a pilgrim (tourist pilgrim), b) being more pilgrim than a tourist (pilgrim tourist), and c) pilgrims. These three groups of tourists were named after leisureists, enthusiasts of various activities, and religious people, suggesting that each type of pilgrim had its own psychological, demographic, and behavioral characteristics. Therefore, marketing strategies for developing tourism activities should be set based on the characteristics of each type of tourist.
اسدی، احمد و توسلیان، رحیم.(1395). «بررسی عوامل موثر در جذب گردشگران به مراسم مذهبی از طریق بخشبندی (مطالعه موردی: مراسم محرم شهر زنجان)». انـدیشــه جغــرافـیایــی، شماره 103.صص18-1
احمدی، پرویز؛ آذر، عادل و صمصامی، فردیس. (1393). «بخش بندی بازار دارو با رویکرد شبکه¬های عصبی (مطالعه موردی: بازار دارو ایران)». مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 6، صص 20-1.
بابایی سمیری، محمدرضا؛ نطیفی نایینی، مینو و عباسپور، سحر. (1392). «ارتباط صنعت توریسم و توسعه اقتصادی در ایران با رویکرد شبکه عصبی (1390- 1359)». صص130-114.
حسینی پور، سید احسان؛ رضایی دولت آباد، حسین و کاظمی، علی. (1395). «بررسی عوامل کشش و رانش مؤثر بر نیت سفر گردشگري مذهبی و نحوه تأثیر آنها (شهر قم)». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگري، شماره 36، صص 124-109.
ضرغام بروجنی، حمید؛ محمودزاده، مجتبی؛ مروتی شریف آبادی، علی و اسدیان اردکانی، فائزه.(1397). «گردشگری دینی، الزامات، راهبردها و پیامدها». فصلنامه مدیریت اسلامی، شماره 2، صص237-213.
فيروزجائيان، علي اصغر؛ يوسفي، ندا و ميرمحمدتبار، سيداحمد. (1393). «تحليل كاركردي گردشگري مذهبي در ايران (فراتحليلي از تحقيقات موجود)». برنامه¬ريزي و توسعه گردشگري، شماره ي8، صص 165-143.
كاتلر، فليپ و آرمسترانگ،گري.(1382). اصول بازاريابي. ترجمه: علي پارسائيان. چاپ دوم، تهران: ادبستان.
مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی. (1389). تحلیل¬های آماری با استفاده از SPSS. تهران: مولف.
Alvarado-Sizzo, I., Propin Frejomil, E., Sánchez Crispín, Á. (2017). “Religious tourism in southern Mexico: Regional scopes of the festival of the Immaculate Conception”. Geoforum, 83, 14-25.
Arango, T., & Barnard, A. (2015). “Scene of Iraqi massacre becomes Shiite pilgrimage site”. nytimes.com(May 6).
Arjana, S. R. (2017). “Pilgrimage in Islam Traditional and modern practices". London: Oneworld Academic.
Chien-Pang Lin. (2021). “The salience of stakeholders in religious tourism: A case study of the Dajia Mazu pilgrimage”.Annals of Tourism Research,Volume 86, 103091.
Cohen, R. (2001). “Latent Segmentation Models: New Tools to Assist Researchers in Market Segmentation”. Marketing Research, 10 (2): 15-21.
Collins-Kreiner, N. (2010).” Researching pilgrimage: Continuity and transformations”. Annals of Tourism Research, 37, 440–456.
Collins-Kreiner, N. (2020). “Religion and tourism: A diverse and fragmented field in need of a holistic agenda”.Annals of Tourism Research, 82(2):102892.
Cristea, A.A., Apostol, M., Dosescu, T. (2015). “The Role of media in Promoting Religious Tourism in Romania”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 188, 302 – 306.
Chadha, H., Onkar, P. (2016). “Changing Cities in the Perspective of Religious Tourism – A case of Allahabad”. Procedia Technology, 24, 1706 – 1713.
Dejan Iliev. (2020). “The evolution of religious tourism: Concept, segmentation and development of new identities”. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 131-140.
Dolnicar, S., Grün, B., Leisch, F., & Schmidt, K. (2014). “Required Sample Sizes for Data-Driven Market Segmentation Analyses in Tourism”. Journal of Travel Research, 53(3), 296-306.
Durán-Sánchez, A., Álvarez-García, J., del Río-Rama, M., & Oliveira, C. (2018). “Religious tourism and pilgrimage: Bibliometric overview”. Religions, 9(9), 249.
Dutta, S., Bhattacharya, S. & Guin, K. K. (2015). “Data Mining in Market Segmentation: A Literature Review and Suggestions”. the Proceedings of Fourth International Conference on Soft Computing for Problem Solving, 87- 98.
Fotini, E., Dekeyser, E., & Knox, D. (2016). “To Karbala: Surveying religious Shi'a from Iran and Iraq”. MIT political science department research paper no. 2016-39. DOI:10.2139/ssrn.2885347
Hasan, M. K., Al Mamun, M. A., & Islam, M. R. (2015). “Market Segmentation and Targeting Strategy for Promoting Cox’s Bazar Beach In Bangladesh As A Tourists’ destination”. British Journal of Marketing Studies, 3(4), 59-72.
Hanandeh, A. E. (2013). “Quantifying the carbon footprint of religious tourism: the case of Hajj”. Journal of Cleaner Production, 52, 53-60.
Jafari, J., & Scott, N. (2014).”Muslim world and its tourism”. Annals of Tourism Research, 44, 1–19.
Kirillova, K. (2019).” Existentialism and tourism: New research avenues”. International Journal of Tourism Cities, 5(3), 429–442.
Lipka, M., & Hackett, C. (2017). “Why Muslims are the world’s fastest-growing religious group". http://pewrsr.ch/2nOPNXY.
Mostafa, M. (2009). “Shades of Green: A Psychographic Segmentation of The Green Consumer in Kuwait Using self-Organizing Maps”. Expert Systems with Applications, 36(8), 11030-11038 .
Norton, A. R. (2011). “Al-Najaf: Its resurgence as a religious and university center”. Middle East Policy, 18(2), 132–145.
Olsen, D. H. (2003). “Heritage, tourism, and the commodification of religion”. Tourism Recreation Research, 28(3), 99–104.
Patwardhan Vidya, Manuel Alector Ribeirob, Kyle Maurice Woosnam, Valsaraj Payini,Jyothi Mally. (2020). “Visitors' loyalty to religious tourism destinations: Considering place attachment, emotional experience and religious affiliation”. Tourism Management Perspectives,Volume 36, 100737.
Rashid A. (2018).” Religious tourism – a review of the literature”. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 1(2), 150-167 .
Russell, P. (1999).” Religious travel in the new millennium”. Travel & Tourism Analyst, 5, 39–68
Sharpley, R. (2009). “Tourism, religion and spirituality. In T. Jamal, & M. Robinson (Eds.)”. The SAGE handbook of tourism studies. London: Sage Publications Ltd. (pp. 237–253)
Stausberg, M. (2011).” Religion and tourism: Crossroads, destinations and encounters”. London and New York: Routledge.
Sung, Y. K., Chang, K. C., & Sung, Y. F. (2015). “Market Segmentation of International Tourists Based on Motivation to Travel: A Case Study of Taiwan”. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(8), 1-21.
Terzidou, M., Scarles, C., Saunders, M. N. K. (2018). “The complexities of religious tourism motivations: Sacred places, vows and visions”. Annals of Tourism Research, 70, 54-65.
Thimm, V. (2017). “Commercialising Islam in Malaysia: Ziyarah at the intersection of Muslim pilgrimage and the market-driven tourism industry”. UKM ethnic studies paper series, Vol. No. 56Bangi: Institute of Ethnic Studies December.
Tkaczynski, A., Arli, D. (2018). “Religious tourism and spiritual leadership development: Christian leadership conferences”. Journal of Hospitality and Tourism Management, 35, 75-84.
Wells, Victoria K.; Chang, Shing Wan; Oliveira-Castro, Jorge; Pallister, John. (2010).”Market Segmentation from a Behavioral Perspective” . Journal of Organizational Behavior Management. v30 n2 p176-198.
World Tourism Organization (2018). “Annual Report 2017. UNWTO”. Retrieved from World Tourism Organizations website: https://www.e-unwto.org/doi/book/10. 18111/9789284419807.
Yankelovich Daniel (2017), “New Criteria for market segmentation”. Harvard Business Review,March/April.
Vukonić, B. (2002). “Religion, tourism and economics: A convenient symbiosis”. Tourism Recreation Research, 27(2), 59–64.