مقایسۀ انگیزههای زنان و مردان گردشگر از سفر به شهر اصفهان
محورهای موضوعی :
1 - پردیس فارابی-دانشکده مدیریت و حسابداری
کلید واژه: گردشگری گردشگر داخلی انگیزه سفر جنسیت اصفهان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی انگیزههای گردشگران داخلی برای سفر به شهر اصفهان و مقایسه انگیزههای زنان و مردان گردشگر در سفر به این شهر است. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل گردشگران داخلی است که در فروردین و اردیبهشت سال 1395 به شهر اصفهان سفر کردهاند. از این جامعه، نمونهای به حجم 400 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسش نامۀ محقق ساختهای شامل 40 سؤال است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای مستقل استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش، نه انگیزه سفر برای گردشگران داخلی شناسایی شد که شامل انگیزههای فرهنگی- تاریخی، دیدار بستگان و دوستان، خرید، همراهی با خانواده و دوستان، استراحت و خوشگذرانی، بهره مندی از سفری کم هزینه، بهره مندی از جاذبههای شهری، بهره مندی از سفری ایمن و انگیزۀ کاری است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد بین زنان و مردان گردشگر در زمینۀ انگیزه فرهنگی- تاریخی، انگیزه استراحت و خوشگذرانی، انگیزه خرید، انگیزه همراهی با خانواده و دوستان، انگیزه بهره مندی از جاذبههای شهری و انگیزه بهره مندی از سفری ایمن تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد بین زنان و مردان گردشگر در زمینههای دیدار بستگان و دوستان، بهره مندی از سفری کم هزینه و انگیزۀ کاری تفاوت معناداری وجود ندارد.
This study aims to identify and compare domestic tourists’ motives of travelling to Isfahan between men and women. The population of this research was domestic tourists who had traveled to Isfahan during April and May 2016, which among them a sample of 400 tourists was randomly selected. The data was collected by a questionnaire consists of 40 questions. To analyze the data, exploratory factor analysis and independent t-test were used. The results revealed nine travel motives for domestic tourists; historical and cultural motives, visiting relatives and friends, shopping, accompanying family and friends, recreation and having fun, low-cost trip, city attractions, enjoying a safe travel, and work motivation. The results also showed that there was a significant difference between men and women in terms of historical and cultural motives, recreation and having fun, shopping, accompanying family and friends, domestic attractions, and enjoying a safe travel. The results also demonstrated that there was no significant difference between women and men in terms of enjoying a safe travel, visiting relatives and friends, and work motivation.
اکبری، منا؛ تاج¬زاده نمین، ابوالفضل. (1393). «انگیزه¬ها و محدودیت¬های گردشگران در سفر به شهر شیراز»، دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اجتماعی گردشگری. دوره سوم. صص 68-51.
ابراهیم¬زاده، عیسی؛ ولاشجردی فراهانی، راضیه. (1392). «تحلیلی بر انگیزۀ گردشگران و تأثیر عامل جنسیت و درآمد بر آن؛ مطالعۀ موردی: گردشگران نوروزی شهرستان محلات». فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات شهری. سال چهارم. شماره سوم. صص 10-1.
حبیب¬پور گتابی، کرم؛ صفری شالی، رضا. (1388). کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی؛ تحلیل داده-های کمّی. تهران: انتشارات غزال.
جاروندی، رضا؛ فرقانی، نازفر. (1388). «مقایسۀ انگیزه¬های سفر در میان دو نسل جوان و بزرگسال؛ مطالعه موردی: مسافران شهر شیراز». پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه. شماره دوم. بهار و تابستان. صص 143-123.
رنجبریان، بهرام؛ زاهدی، محمد. (1389). شناخت گردشگری. اصفهان: انتشارات چهار باغ.
زاهدی، محمد؛ شفیعی، زاهد؛ زارعی مزرعچه، طاهره. (1394). «برنامه¬ریزی و توسعۀ گردشگری در آرامستان تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد». مجله برنامه¬ریزی و توسعۀ گردشگری. سال چهارم. شماره 15. صص. 147-128.
موون، جان؛ مینور، میشل. (1388). رفتار مصرف کننده: عوامل درونی و بیرونی. ترجمۀ دکتر عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی. تهران: انتشارات آیلار.
Amirtahmasb, Saharans, (2008), the typology of inbounded tourists visiting Iran, Master’s thesis, Lulea University of technology, Mater’s Thesis, Lulea University of Technology, Sudden.
Badaruddin, M., (2006), the Psychographic Analysis of Malaysian Domestic Travelers, School of Housing, Building & Planning, University Sains, Malaysia.
Berdychevsky, L., Gibson, H., (2015), Sex and risk in young women's tourist experiences: Context, likelihood, and consequences, Tourism Management, Vol. 51, pp. 78-90.
Chen, L-J., Chen, W-P., (2015), Push-pull factors in international birders' travel, Tourism Management, Vol. 48, pp. 416-425.
Dawson, S., Bloch, P.H. Ridgway, N.M., (1990), Shopping motives, emotional states, and retail outcomes, Journal of Retailing, Vol. 66, No. 4, pp. 408-27.
Dietz-Uhler, B., Harrick, E., End, C., Jacquemotte, L., (2000), Sex differences in sport fan behavior and reasons for being a sport fan. Journal of Sport Behavior 23, Issue 3, pp. 219–231.
Dredge, D., Jamal, T., (2015), Progress in tourism planning and policy: A post-structural perspective on knowledge production, Tourism Management, Vol. 51, pp. 285-297.
Fodness, D., (1994), Measuring tourist motivation. Annals of Tourism Research, Vol. 21, Issue 3, pp. 555-581.
Gitelson, R. J., Kerstetter, D. L., (1990), The Relationship between Socio-demographic Variables, Benefits Sought and Subsequent Vacation Behavior. Journal of Travel Research, Vol. 28 Issue 3: pp. 24-29.
Hu, P., Jennifer, Y., (1993), 1990 NPTS Databook: Nationwide Personal Transportation Survey, Federal Highway Administration report number FHWA-PL-94-010A/B. Washington, D.C.: Office of Highway Information Management.
James, J.D., Ridinger, L.L., (2002), Female and male sport fans: a comparison of sport consumption motives. Journal of Sport Behavior Vol. 25 Issue 3, pp. 260–278.
Kim, S., Crompton, J. L., Botha, C., (2000), Responding to competition: a strategy for Sun/Lost City, South Africa. Tourism Management, Vol. 21, pp. 33–41.
Koppelman, F., Alice, T., Skyskowski, D., (1980), Role Influence in Transportation Decision making, Women’s Travel Issues: Research Needs and Priorities Conference Proceedings and Papers, Rosenbloom editor, pages pp. 309-353. Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office.
McGehee, N. G., Loker-Murphy, L., Uysal, M., (1996), The Australian international pleasure travel market: Motivations from a gendered perspective, Journal of Tourism Studies, Vol. 7 Issue 1, pp. 45–57.
Pearce, L.P., Lee, U-I., (2005), Developing The Travel Career Approach To Tourist Motivation, Journal of Travel Research, No 43, Vol. 22, p. 4.
Preston, V., Sara M.L., Hamilton, E., (1993), The Impact of Family Status on Black, White, and Hispanic Women’s Commuting, Urban Geography, Vol. 14: pp. 228-250.
Ranjbarian, B., Ghaffari, M., Emami, A., (2011), Typology of Inbounded tourist who Visited Isfahan, Australian journal of basic and applied sciences, Vol. 11, pp. 1401-1408.
Rutherford, B., Gerda, W., (1989), Single Parents in the Suburbs: Journey-to-Work and Access to Transportation, Journal of Specialized Transportation Planning and Practice, Vol. 3, Issue 3, pp. 277-294.
Rojpalakorn, R., (2006), A Study Into Typologies of International Tourists And Their Motivations For Staying On Khao Saran Road, Wasin Inkapatanakul, Silpakorn University, Malaysia
Sarmiento, S., (2005), Household, Gender, and Travel, Women’s Travel Issues, Proceedings from the Second National Conference.
Wann, D.L., (1995), Preliminary validation of the sport fan motivation scale, Journal of Sport and Social Issues Vol. 19, pp. 377–396.
Wann, D.L., Schrader, M.P., Wilson, A.M., (1999), Sport fan motivation: questionnaire validation, comparisons by sport, and relationship to athletic motivation. Journal of Sport Behavior Vol. 22, Issue 1, pp. 114–139.
Xie, H., Costa, A., Carla, M., Duarte, B., (2011), Gender Differences in Rural Tourists’ Motivation and Activity Participation, Hospitality Marketing Management, available on http://www.tandfonline.com/page/termsand-conditions.