خوانش چارلز تیلور از اصیل بودن و طرحی از دلالت های آن در تعریف معلم اصیل
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگون
1 -
کلید واژه: اصالت, تیلور, معلم, فردگرایی, جمع گرایی,
چکیده مقاله :
اصیل بودن، مفهومی با پیشینه گسترده در فرهنگ مدرن است که طرح آن در فضای فکری و فرهنگی کشور ما نسبتاً نوظهور بوده است. خوانش های متعددی از این مفهوم وجود دارد که می توان خوانش فردگرایانه و جمع گرایانه را دو خوانش مهم در پیشینه فلسفی آن دانست. هدف از پژوهش حاضر، نخست، شرح و بیان خوانش چارلز تیلور به عنوان خوانشی موجّه از پدیده اصالت است که هر دو بُعد فردی و اجتماعی اصیل بودن را مورد توجه قرار داده است. روش پژوهش در بخش بیان و تحلیل مفاهیم، تحلیل مفهومی و در بیان دلالت ها، استنتاج عملی بوده است. در نهایت، دلالت های التزام به خوانش مورد پذیرش این پژوهش در تعریف یکی از ارکان تربیت، یعنی معلم اصیل، مورد اشاره قرار گرفته است. دلالت های استنتاج شده عبارتند از: «الزام به بُعد فعال از اصیل بودن»، «الزام به بُعد منفعل از اصیل بودن»، «الزام به دیالکتیک معلم اصیل – دانشآموز اصیل» و «الزام به واقعیات اجتماعی».
Authenticity is a concept with a broad background in modern culture, the introduction of which is relatively new in the intellectual and cultural space of our country. During this time, some books and articles on this concept have been translated and sometimes written. There are several readings of this concept. It can be considered individualistic and collectivist reading as two important readings in its philosophical background. The aim of the present study is, first, to describe Charles Taylor's reading as a justified reading of the phenomenon of originality, which considers both individual and social dimensions of authenticity. The research method in the part of expression and analyzing of concepts is conceptual analysis, and in drawing the implications, will be practical inference. At the end of this research, the implications of Taylor’s reading of authenticity in defining one of the pillars of education, i.e. the authentic teacher, are mentioned. The implications are "involving in the active form of authenticity", "involving in the passive form of authenticity", "involving in the dialectic of authentic teacher - authentic student" and "involving in social realities".