گذار از نظریه به عمل در تربیت اسلامی
محورهای موضوعی : تاریخ و ماهیت رشته فلسفهٔ تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفهٔ تعلیموتربیت قدیم و جدید ،تاریخ اندیشه و عمل تربیتی (سیاستها، برنامهها، اقدامات و...) مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامه درسی و آموزش در رشتههای گوناگونرضا محمدی چابکی 1 , فاطمه سادات بیطرفان 2
1 -
2 - دانشگاه تهران
کلید واژه: تربیت اسلامی, نظریه تربیتی, عمل تربیتی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر تلاشی است جهت رفع شکاف دیرینه نظریه و عمل تربیتی، با در نظر گرفتن دیدگاه اسلامی در تربیت که بر اساس واسازی مفهوم شهادت انجام شده است. در این راستا، با تأکید بر نقش عامل اصیل در تربیت اسلامی، پیامبر یا رسول به مثابه نمود کاملی از انسان تربیت یافته و به عبارتی، شاهد و گواه عملی شدن نظریه های اصیل و واسطه اصلی میان حوزه نظر با میدان عمل در تربیت، مدنظر قرار گرفته است. از این رو، جریان گذار از نظریه به عمل تربیتی، ذیل این اصل اساسی تشریح میشود که نزدیک شدن به رسول، معیاری برای نزدیک تر شدن به حوزه عمل و نمودی عینی برای نظریه تربیت بوده و به تبع آن، فاصله گرفتن از این معیار تربیتی، نشان فصل بین نظر و عمل تربیتی است. بر این اساس، با توجه به سیره عملی رسول در تاریخ اسلام، گذار از نظر به عمل تربیتی در سه سطح یا فاز کلی شامل سطوح شناختی-عقلانی، عاطفی-هیجانی و رفتاری-عملیاتی و با معرفی دوازده مؤلفه اساسی معرفی شده است.
The present study is an attempt to fill the gap between educational theory and practice, taking into account the Islamic perspective on education, which is based on the destruction of the concept of martyrdom (Shahadah). In this regard, by emphasizing the role of the original factor in Islamic education, the Prophet has been considered as a perfect manifestation of human beings and witnessed the implementation of original theories and the main mediator between theory and practice in education. Thus, the transition from theory to educational practice is explained by the basic principle that approaching the Prophet is a criterion for approaching the field of action and an objective manifestation of the theory of education, and consequently, distancing oneself from this educational criterion is a sign of the separation between theory and educational practice. Therefore, according to the Prophet's practical life in the history of Islam, transition in terms of educational practice has been introduced in three levels or general phases, including rational, emotional and behavioral levels by introducing twelve basic components.