تحلیلی بر کارآمدی اقدامات ملی انجام شده در حوزه همکاری دانشگاه و صنعت؛ شناسایی، اولویت¬بندی و ارائه راهکارها جهت تعالی
محورهای موضوعی : تخصصیسید مسعود قریشی 1 , مهدی مجیدپور 2 , بابک نگاهداری 3 , مرتضی موسی خانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت کسب و کار، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه زیست فناوری پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران
4 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: همکاری دانشگاه و صنعت, علم و فناوری, تجاری سازی, سیاست علم و فناوری, تحقیق و توسعه,
چکیده مقاله :
در اسناد بالادستی کشور، به موضوع پاسخگويي مراکز علمي و پژوهشي به تقاضاي صنایع و سازمان ها، تاکيد فراوان شده است؛ در دهه های اخیر، اقدامات ملی متعددی در راستای ارتباط دانشگاه و صنعت انجام شده که نیاز است این اقدامات مورد ارزیابی قرار گیرند. بر این اساس در مقاله جاری، دو هدف عمده پیگیری می شود؛ یکی کشف میزان تحقق اهداف و کارکردهای پیش بینی شده برای اقداماتی که در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت صورت گرفته است و دیگری ارائه راهکارهایی اجرایی جهت اصلاح مسیر فعلی و در نتیجه حرکت به سمت تعالی در عملکرد ارتباط دانشگاه با صنعت. در این پژوهش، با استفاده از روش هایی چون مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه با خبرگان و گروه متمرکز، ابتدا اقدامات صورت گرفته در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت و معیارهای کارآمدی این اقدامات احصاء شده و سپس با نظر سنجی از خبرگان، میزان کارآمدی هر اقدام از نظر هر معیار و نیز میزان تحقق هر معیار از نظر اقدامات انجام شده، احصا و با استفاده از روش میانگین آماری، تحلیل شدند. بر اساس نتایج حاصل شده، به طور کلی می¬توان گفت که هیچ یک از اقداماتی که تا به حال در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه صورت پذیرفته است، کارآمدی مطلوبی نداشته¬اند و همچنین معیارهای کارآمدی نیز در اکثریت اقدامات اجرایی به اندازه قابل قبولی محقق نشده¬اند. در پایان پیشنهاد شد اقداماتی که امتیاز کمتر از 2 را دارند جهت صرفه جویی متوقف شود و اقداماتی جدیدی همچون ایجاد رابطه بلند مدت و پایدار با صنعت و انتخاب شرکای استراتژی از صنعت، خصوصی سازی دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه، معرفی توانمندی ها و فناوری های ایجاد شده در دانشگاه در قالب پلتفرم های اجتماعی و رسانه، بهره گیری از ظرفیت بروکرها و صندوق های مالی و خطرپذیر پیشنهاد شد
In the upstream documents of the country, the issue of responding to scientific and research centers to the demand of industries and organizations has been emphasized; Therefore, the cooperation between the university and industry has become very important. Numerous national measures have been taken in cooperation with the university and industry, which need to be evaluated. Two main goals are pursued; One is to discover the extent to which the goals and functions of the actions taken in the field of university-industry relations have been achieved, and the other is to provide executive solutions to improve the current path and move towards the excellence of university-industry cooperation. In this research, using methods such as library studies, interviews with experts and the focus group, first the measures taken in the field of cooperation between the university and the statistics industry and then by surveying experts, the effectiveness of each measure in terms of each criterion and The rate of fulfillment of each criterion was calculated in terms of measures taken and analyzed using statistical mean method. It can be said that none of the measures that have been taken so far in the field of industry-university relationship have had the desired efficiency and also the efficiency criteria have not been met to an acceptable level in most of the executive measures. At the end, several proposals were presented, including the establishment of the executive headquarters of university-industry cooperation and the privatization of offices related to industry and university entrepreneurship
1. Dahlander, L. and M.G.J.R.p. Magnusson, Relationships between open source software companies and communities: Observations from Nordic firms. 2005. 34(4): p. 493-481.
2. Mascarenhas, C., et al., University–industry cooperation: A systematic literature review and research agenda. 2018. 45(5): p. 718-708.
3. رومانی، آرش و علی احمدی، حسین؛ استخراج موانع و قوانین طراحی سامانه الکترونیکی ارتباطی صنعت و دانشگاه ها در ایران، اولین کنفرانس ملی مدیریت و مهندسی پیشرفت. 1395.
4. نوروزی چاکلی، عبدالرضا و طاهری، بهجت؛ تحلیل مقایسه ای رابطه دانشگاه و صنعت در ایران و ترکیه: مطالعه علم سنجی، علم سنجي كاسپين، 1394، دوره 2 , شماره 1، از صفحه 39 تا صفحه 49 .
5. Perkmann, M., et al., How should firms evaluate success in university–industry alliances? A performance measurement system. 2011. 41(2): p. 216-202.
6. Ardito, L., et al., The role of universities in the knowledge management of smart city projects. 2019. 142: p. 321-312.
7. مهدی، رضا و شفیعی، مسعود؛ ریشه یابی سست پیوندی دانشگاه ایرانی با صنعت از دیدگاه خبرگان آموزش عالی. دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 1400، دوره 10، صص 39-54
8. Giuliani, E. and V.J.R.p. Arza, What drives the formation of ‘valuable’university–industry linkages?: Insights from the wine industry. 2009. 38(6): p. 906-921.
9. Bettis, R.A. and M.A.J.S.m.j. Hitt, The new competitive landscape. 1995.16 (S1): p. 19-7.
10. جعفرنژاد، احمد؛ مهدوی، عبدالمحمد و خالقی سروش، فریبا؛ بررسی موانع و ارایه راهکارهای توسعه روابط متقابل صنعت ودانشگاه در ایران. فصلنامه دانش مدیریت، 1384.
11. شفیعی، مسعود؛ طرح پژوهشي ارتباط دانشگاه و صنعت؛ چالش ها، ظرفيت ها و راهکارها، مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسالمي،تهران، 1398.
12. صمدی میارکلایی، حمزه و صمدی میارکلایی، حسین؛ نظریه¬ها و الگوهای ارتباط میان دانشگاه ها و صنعت در اقتصاد دانش بنیان. 1392، دوره 9 , شماره 35 ; از صفحه 59 تا صفحه 70 .
13. محمد هاشمی، زهرا؛ ارتباط دانشگاه، صنعت و دولت با تکیه بر نقش نهادهای میانجی (موردپژوهی:کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار)، رهیافت، 1396، دوره 27 , شماره 66 ; از صفحه 75 تا صفحه 88 .
14. محمدعلی, ن., اكوسيستم ارتباط دانشگاه و صنعت؛ رويکردها، الگوها و راهکارها، وزارت علوم و تحقيقات و فناوري. 1397، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي،: تهران.
15. حسان،رضا؛ شریف زاده، رحمان و کریمی، المیرا؛ ارتباط صنعت و دانشگاه؛ بررسی و تحلیل ابزارهای سیاستی در قوانین و مقررات ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی. 2021، 7(2): p. 145-166.
16. Narimani, A.R., et al., Identifying External Organizational Barriers and Factors of Commercialization of Humanities Research at Universities %J Journal of Management and Development Process. 2017. 30(1): p. 110-81.
17. Berbegal-Mirabent, J., J.L.S. García, and D.E.J.J.o.B.R. Ribeiro-Soriano, University–industry partnerships for the provision of R&D services. 2015. 68(7): p. 1413-1407.
18. Yalçıntaş, M., et al., University-industry cooperation interfaces in Turkey from academicians’ perspective. . 195: p. 62-71.
19. کرنوکر، مرضیه؛ نیک پی، ایرج؛ معدن دارآرانی، عباس، صحرایی بیرانوند، مهدی؛ شناسایی چالش های موثر بر ارتباط دانشگاه لرستان با بخش صنعت، دومین کنفرانس بین¬المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد، 1398، دانشگاه لرستان.
20. ثقفی، مهدی؛ بنی هاشمی، سید علی؛ محمدزاده، سید علی¬رضا؛ ارزیابی موانع ارتباط دان شگاه با صنعت در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی، فصلنامه صنعت و دانشگاه، 1399، صص 1-13.
21. Namdarian, L., A.J.J.o.S.i.L. Naimi-Sadigh, and I. Science, Strategic Planning for Commercialization of Research Findings in Iran: The Case Study of IranDoc. 2020. 12(4): p. 11-24.
22. سیدنقوی، میرعلی؛ پوربهروزان، علی و سراجی، رضا؛ شناسایی علل ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت و ارائه راهکارهای بهبود آن، فصلنامه مجلس و راهبرد، سال بیست و ششم، پاییز 1398 شماره 99، صص 35-61.
23. طرح تحول در همکاری های دانشگاهها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 1398.
24. شفیعی، مسعود؛ موسوی، سید عبدالرضا؛ تحلیل محتوای موانع، فرصتها و راهکارهای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه در پانزده کنگرهی سه جانبه، نشریه نوآوری و ارزش آفرینی تابستان 1392 ،شماره 3 (دوره دو).
25. پورعزت، علی اصغر و حیدری، الهام؛ شناسایی و دسته¬بندی چالش¬ها و موانع تجاری سازی دانش با استفاده از روش کیو، پاييز 1390 , دوره 4 , شماره 1 ; از صفحه 49 تا صفحه 62 .
26. راعی دهقی، مرتضی؛ شناسایی و رتبه بندی موانع تجاری¬سازی تحقیقات دانشگاهی (مورد مطالعه: دانشگاه اصفهان)، 1398، دوره 30 , شماره 117 ; از صفحه 69 تا صفحه 86 .
27. حسنقلی پور، حکیمه؛ قلی پور، آرین؛ محمدی قاضی محله، مهدی و روشندل اربطانی، طاهر؛ الزامات، ضرورتها و مکانیزمهای تجاریسازی دانش در دانشکدههای مدیریت، مدیریت بازرگانی، سال دوم، زمستان 1389،شماره 6.
28. صراطی شیرازی، منصوره؛ عصاره، فریده؛ فرج پهلو، عبدالحسین؛ بررسی ارتباط میان همانتشاری دانشگاه صنعت و تجاریسازی دانش دانشگاهی در قالب اسپینآف در ایران، پژوهش نامه علم سنجی. 2017. 3(6): p. 135-146.
29. فكور، بهمن و حاجي حسيني، حجت اله، کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی نتایج تحقیقات در دانشگاه های ایران (مطالعه موردی 7 دانشگاه مهم کشور)، 1387، دوره 1 , شماره 2 ; از صفحه 59 تا صفحه 70 .
30. ندیرخانلو، سمیرا؛ پورعزت، علی اصغر و قلی پور، آرین؛ تدوین الگوی انتقال تجاری دانش و الزامات کارآفرینی دانشگاهی - بر اساس مقایسه روش های پنج دانشگاه معتبر جهان، پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. 1387.
31. Bandarian, R.J.J.o.s. and t. policy, Measuring Commercial Potential of Technology with fuzzy Logic. 2008.1(1).
32. صفری، سعید؛ سنجش، ارزیابی و تبیین محرک ها و موانع تجاری سازی علم و فناوری در دانشگاه (مورد مطالعه دانشگاه شاهد)، دوره 5، شماره 10، پاییز و زمستان 1398، صفحه 89-124.
33. باقری¬نژاد، جعفر؛ سیستم ارتباط دانشگاه و صنعت برای توسعه فناوری در ایران، ساز و کارها و پیشنهادها، 1387، دوره 1، شماره 1 ، از صفحه 1 تا صفحه 14.
34. فائض، علی و شهابی، علی؛ ارزیابی و اولویت بندی موانع ارتباط دانشگاه و صنعت (مطالعه موردی شهرستان سمنان، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 2010. 4(2): p. 97-124.
35. Oliver, C.J.A.o.m.r., Determinants of interorganizational relationships: Integration and future directions. 1990. 15(2):P, 265-241.
36. Edgar, G. and O.A.J.J.o.t.K.E. Kharazmi, Systems Evaluation of University-Industry Collaboration Efficiency in Iran: Current Situation and Proposed Policy Framework. 2022:P,31-1.
37. امين بيدختي علي اكبر؛ نعمتي، محمدعلي؛ رضايي، علي¬محمد و محمدي حسيني سيداحمد؛ طراحی مدلی به منظور تحلیل سطح همکاری دانشگاه و صنعت با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری، فصلنامه نوآوری و
ارزش¬آفرینی، بهار و تابستان 1396 , دوره 6 , شماره 11 ; از صفحه 1 تا صفحه 21 .
38. خبرگزاری فارس؛ رتبه ایران در شاخص ارتباط صنعت با دانشگاه چگونه ارزیابی میشود،1400، https://www.farsnews.ir/news/14001203000528/
39. خلیلی کندرود، اصغر، و شفیع زاده، حمید. ،1390 ،
چالشهای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانشگاه ها. پژوهشنامه. 85(1 ،)73 –100.