ارائه الگوی توسعه گردشگری پایدار با تأکید بر تجاریسازی فناوری در ایران
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهششیرین امیرحسینی 1 , سید محمدرضا حسینی 2 , روح اله سمیعی 3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
کلید واژه: گردشگری پایدار, تجاریسازی, فناوری, ساختاری تفسیری, میکمک.,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر بسیاری از برنامهریزان و سیاستگذاران توسعه، از گردشگری بهعنوان رکن اصلی توسعه اقتصاد جوامع یاد میکنند و معتقدند روش اساسي توسعه گردشگری، دستیابي به توسعهپایدار است و توسعه گردشگری پایدار به مثابه نوعی صادرات نامرئی، باعث افزایش درآمدهای مالیاتی، صادرات و رشد اقتصادی کشورها خواهد شد، بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی توسعه گردشگری پایدار با تأکید بر تجاریسازی فناوری در ایران بود که به صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و براساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری پایدار با تأکید بر تجاریسازی فناوری براساس مصاحبه عمیق با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 35 مؤلفه در قالب 4 بعد (فناوری، اقتصادی، شناخت بازار، قوانین و دستورالعملها) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان دادند ابعاد اقتصادی، شناخت بازار و قوانین و دستورالعملها در سطح اول و بعد فناوری در سطح دوم قرار دارند و بعد اقتصادی در خوشه وابسته، ابعاد شناخت بازار و قوانین و دستورالعملها در خوشه پیوندی و بعد فناوری در خوشه مستقل قرار گرفتهاند. براساس نتایج تحقیق پیشنهاد میشود ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه مراکز گردشگری رسمی و غیررسمی ایران در برنامه هفتم توسعه دیده شوند.
In today's era, many development planners and policymakers refer to tourism as the main pillar of economic development and believe that the basic method of tourism development is to achieve sustainable development, and the develop ent of sustainable tourism increases tax revenues, exports and economic growth of countries. The aim of the this research was to present a model of sustainable tourism development with an emphasis on technology commercialization in Iran, which was done in a combined manner and is practical in terms of purpose and based on the descriptive-correlation method. Factors affecting the development of tourism were identified with an emphasis on technology commercialization based on in-depth interviews with 11 academic and organizational experts. The output of this stage was 35 components in the form of 4 dimensions: technology, economic, market awareness, laws and guidelines, That were leveled with interpretive structural modeling method and clustered with Mic Mac analysis, which was analyzed using Excel software. The results showed that the economic dimensions, market knowledge, rules and guidelines are in the first level, and the technological dimension is in the second level. The economic dimension is in the dependent cluster, the dimensions of market knowledge, rules and guidelines are in the linked cluster and the technology dimension is in the independent cluster. Based on the results of the research, it is suggested that information and communication technology tools should be seen in all official and unofficial tourism.
1- حسنپور، مریم.، و احمدی بادی، انسیه. مطالعه شاخصهای پایداری در طراحی مجموعههای گردشگری. فصلنامه پژوهشهای گردشگری و توسعهپایدار، 2(1): 26-1398.11.
2- سرائی، محمدحسین.، نوری، محبوبه.، و آسیابانی، زهرا. راهبرد توسعه گردشگری پایدار در شهر نیریز با استفاده از تحلیل استراتژیک SOAR. فصلنامه کاوشهای جغرافیایی مناطق بیابانی، 6(1):74-1397.51.
3- کشاورز، مهناز.، قدیری معصوم، مجتبی.، عیاشی، اطهره.، و سرپرست، حسین. تحلیل راهبردهای توسعه گردشگری پایدار براساس مدل "ماتریس داخلی - خارجی" و تحلیل استراتژیک سوات. فضای جغرافیایی، 16(54) :46-1395.21.
4- شاهآبادي، ابوالفضل.، اخباری آزاد، میرعلی اکبر.، و حقخواه، داود. تأثیر ابعاد نوآوری ملی بر توسعه صنعت گردشگری در کشورهای منتخب. مدیریت توسعه فناوری، 7(3):35-1398.9.
5- یعقوبی منظری، پریسا.، و آقامیری، سیدامیر. شناسایی استراتژیهای توسعهپایدار صنعت گردشگری ایران با استفاده از تکنیک متاسوات و ارائه راهکارهای مناسب. بررسیهای بازرگانی، 86(1):15-1397.1.
6- عطافر، علی.، خزائی پول، جواد.، و پورمصطفی خشکرودی، مهدی. عوامل مؤثر بر پذيرش فناوري اطلاعات در صنعت گردشگري. مطالعات مدیریت گردشگری، 7(18):156-1391.131.
7- یحیوي قاسم قشلاقی، مجید.، باشکوه اجیرلو، محمد.، و رحیمی کلور، حسین. نقش استراتژيهاي تجاريسازي فناوري دانشگاهی در توسعه صنعت گردشگري. اولین کنفرانس بینالمللی گردشگری. اردبیل. 1399.
8- گلیج، زهرا. تجاریسازی گردشگری حلقه مفقوده توسعه اقتصاد غیرنفتی. روزنامه کار و کارگر، شماره 7429، 1395.
9- ملکی، سعید.، و علیزاده، هادی. تحلیل و پیشبینی شاخصهای پایداری در صنعت گردشگری ایران. فصلنامه فضای جغرافیایی، 15(50):58-1394.39.
10- بیضائی، میترا.، و صداقتی، عاطفه. برنامهریزی توسعة گردشگری پایدار: شناسایی عناصر پایه و ارزیابی وضعیت. جغرافیا و برنامهریزی محیطی، 30(1):126-1398.111.
11- شاطریان، محسن.، غلامی، یونس.، و میرمحمدی، محمد. ارزیابی شاخصهای توسعه گردشگری پایدار شهری. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 17(46):214-1396.195.
12- پوراحمد، احمد.، حسینی سیاهگلی، مهناز.، و صفدري مولان، امین. ارزیابی شاخصهاي توسعهپایداري گردشگري در جوامع میزبان. آمایش جغرافیایی فضا، 6(21):172-1395.159.
13- آذر، عادل.، و خسروانی، فرزانه. تحقیق در عملیات نرم. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران. 1398.
14- Perez, V., Guerrero, F., Gonzalez, M., Perez, F., and Caballero, R. Composite indicator for the assessment of sustainability: the case of cuban nature - based tourism destinations, Ecological Indicators, 29(1): 316-324.2013.
15- Langley, A. Commercializing Academic Knowledge in a Business School: Orders of Worth and Value Assemblages., Justification, Evaluation and Critique in the Study of Organizations (Research in the Sociology of Organizations), Emerald Publishing Limited, 52(1): 241-269.2017.
16- Dong Van, V, Ghi Nha, T, Hien Thi, Th, and Cong Van, N. Factors Affecting Sustainable Tourism Development in Ba Ria-Vung Tau, Vietnam. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(9):561-572.2020.
17- Cong, D, Thang Loi, N, Ngoc, M, and Ngoc, T. Key Factors Affecting Sustainable Tourism in the Region of South Central Coast of Vietnam. Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(12):977-993.2020.
18- Anh Vu, M, Kim Chi, N, Thanh Nga, N and Truong, L. Factors influencing on tourism sustainable development in Vietnam. Management Science Letters, 10(1): 1737–1742.2020.
19- Warfield, J. W. Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems. Men and Cybernetics, 4(1): 51-81. 1974.
20- Faisal, M. N., Banwet, D. K., and Shankar, R. Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Business Process Management, 12(4): 535-552. 2006.