طراحی الگوی رفتار معنوی در سازمان های رسانه ای
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیکعلی اکبر فرهنگی 1 , عباسعلی رستگار 2 , بنفشه فتوت 3 , عظیم الله زارعی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه سمنان
3 - دانشگاه سمنان
4 - سمنان
کلید واژه: رفتار معنوی معنویت, رسانه, سازمانهای رسانهای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تدوین و ارایه الگویی مناسب در زمینه رفتار معنوی سازمان های رسانهای صورت گرفت. اين پژوهش از نظر هدف بنیادی و کاربردی، از نظر روش و چگونگی گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی و از نظر نحوه انجام تحقیق از نوع پژوهشهای کیفی به شمار میرود که در آن از رویکرد اکتشافی و راهبرد پژوهشی «نظریه داده بنیاد» استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان و خبرگان حوزه معنویت و رسانه میباشد؛ که با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی و گلوله برفی 15 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. همچنین جهت جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق اکتشافی استفاده شد. پس از انجام مراحل سهگانه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مقولهها، مفاهیم و ابعاد استخراج شده و یک تئوری جدید که همان مدل رفتار معنوی در سازمانهای رسانهای است، طراحی شد. امید است تا با بهکارگیری الگوی ارائه شده در این پژوهش و با افزایش درک کارکنان و مدیران و سازمانهای رسانهای نسبت به فرایند جاریسازی ارزشهای معنوی، به نهادینهسازی رفتار مبتنی بر معنویت در سازمانهای رسانهای اقدام شود.
The present study aimed to develop and present a suitable model for the spiritual behavior of media organizations. This research is based on the fundamental purpose and applicability of the method and how to collect data is a descriptive survey and correlation type, and from the viewpoint of how the research is carried out as a type of qualitative research in which the exploratory approach and the research strategy "Theory Data Foundation " Used. The statistical population of the study consisted of experts in the field of spirituality and media. Using sampling method, 15 people were selected as sample. Deep exploratory interviews were also used to collect data. After the triple stages of open coding, central coding and the selective coding of the categories, concepts and dimensions extracted, a new theory, the very model of spiritual behavior in media organizations, was designed. It is hoped that by applying the model presented in this study and by increasing the understanding of employees and managers and media organizations about the process of streamlining spiritual
1. بابالحوائجی، فهیمه و عطاردی، علیرضا (1394). مقایسه توانمندیهای اطلاعرسانی رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی. فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات؛ سال اول، شماره چهارم: 291-282.
2. باقی، هرمز (1379). گذری به ویژگیهای مدیریت رسانهای. فصلنامه پژوهش و سنجش، دوره 7، شماره 23 و 24، 92-87.
3. بختیاري، آمنه (1391). بررسی هنجارهاي اخلاقی در فضاي مجازي. فصلنامه مطالعات رسانهای. سال هفتم، شماره نوزدهم. 53-45
4. مظفری، افسانه و مهرگان، علی (1395). بررسی نقش برنامههای تلویزیونی بر توسعه سلامت جامعه. نشریه مطالعات رسانهای. سال یازدهم. 106-91
5. بورقانی فراهانی، سهیلا و رضایی، مصطفی (1394). اخلاق حرفهای در سازمانهای رسانهای. فصلنامه تحلیلی پژوهشی کتاب مهر. شماره 16. 128-108
6. حاجیانی، ابراهیم و روغنیان، زهره (1394). فرا تحلیل تحقیقات انجام شده پیرامون تأثیر فضای مجازی بر اخلاق اجتماعی. کنفرانس بین المللی پژوهش در مهندسی، علوم و تکنولوژی. استانبول، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
7. رزمی فردوی، فاطمه (1395). طراحی مدل نگهداشت کارکنان دانشی در سازمانهای رسانهای. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت رسانه. دانشگاه تهران واحد پردیس البرز.
8. روشندل اربطانی، طاهر (1385). مفهومشناسی مدیریت رسانه. فصلنامۀ رادیو و تلویزیون، سال 3، شماره 2، 17-1
9. عیوضی، محمد رحیم (1388). مدیریت رسانهای و مهندسی افکار عمومی. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. دوره دهم، شماره 2. 270-251
10. فرهنگی، علی اکبر و رستگار، عباسعلی (1385). ارائه و تبیین الگوي انگیزشی مبتنی بر معنویت کارکنان. دو ماهنامه دانشور. سال سیزدهم، شماره 20. 24-1
11. لازار، ژودیت (1380). افکار عمومی. ترجمه مرتضی کتبی، تهران: نشر نی.
12. .Albarran, A. B. et al. (2006). Handbook of media management and economics. university of north texas, publishers Mahwah, New Jersey, chapter 6, 115-145.
13. Astin, H. S. (2004). Role of spirituality in transformational leadership. Spirituality in highernEducation Newsletter, 1 (4): 1-5.
14. Cavanagh, G. (1999). Spirituality for managers: context and critique. Journal of Organizational Change Management, Vol. 12 Issue: 3, pp.186-199.
15. Georgiana, P & Delia, D. (2013). The importance of staff in media institutions. University of Pitesti, Romania, 5th International Conference EDU-WORLD 2012 – Education facing contemporary world issues. Procedia - Social and Behavioral Sciences 76:312–316
16. Göçen, A. Özğan, H. (2018). An analysis of workplace spirituality Debates. Universal Journal of Management. 6(2). 70-79
17. Griffiths, A, Chito, D. (2010). Coaching and spiritual values in the workpalce: exploring the perspective of coaches, International Journal of Evidece Based Coaching and Mentoring Spesial Issue No.4, pp.65-83.
18. Houghton JD, Neck CP, Krishnakumar S.(2016). The what, why, and how of spirituality in the workplace revisited: A 14-year update and extension. Journal of Management, Spirituality & Religion. 13(3):177-205.
19. McKnignt, R. (1987), Spirituality in the workplace, in adams, J. D. (ed), Transforming work, Milles River Press, Alexandria, VA.