شناسایی ریسکهای فناورانه فرایند توسعه محصول جدید و اولویتبندی با فرایند تحلیل شبکهای (ANP)
محورهای موضوعی :ابوالفضل میرزارمضانی 1 , سید مهدی گلستان هاشمی 2 , سید محمدمسعود ناصریان 3
1 - دانشکده مهندسی صنایع- دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
2 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
3 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان
کلید واژه: توسعه محصول جدید ریسک ریسک فناورانه فرایند تحلیل شبکهای ANP,
چکیده مقاله :
امروزه، بقاي سازمانی درگرو گرایش به سمت محصولات جدید و بهکارگیری روشهایی براي ایجاد آنهاست. متغیر بودن قوانین رقابتی در دنیاي کسبوکار، فرایند ارائه محصول جدید به بازار را با اهمیت خاصی جلوه داده است. به شکل ساده فرایند توسعه محصول جدید عبارت است از استفاده از منابع و قابلیتها برای ایجاد یک محصول جدید یا بهبود یک محصول موجود. در طول فرایند توسعه محصول جدید ریسکهای مختلفی وجود دارد؛ که بهطورکلی به سه دسته عمده تقسیم میگردند: ریسکهای فناورانه، ریسکهای سازمانی و ریسکهای بازاریابی. طبق مطالعات صورت گرفته ریسکهای فناورانه از مهمترین و تأثیرگذارترین ریسکها در فرایند توسعه محصول جدید محسوب میگردند. ریسک فناورانه اشاره دارد به ناتوانی یک شرکت در درک کامل یا دقت پیشبینی برخی از جنبههای فنی محیط که مربوط به پروژههای توسعه محصول جدید است. از اینرو شناسایی، کاهش و مدیریت این ریسکها به بالا بردن درصد موفقیت فرایند توسعه محصول جدید کمک شایانی میکند. در این پژوهش، با بررسی ادبیات موضوع در حوزههای فرایند توسعه محصول جدید، ریسک و مدیریت ریسک، تعداد 20 نوع از ریسکهای فناورانه متداول در فرایند توسعه محصول جدید از ادبیات موضوع استخراج گردیده و با استفاده از نظرات تعدادی از خبرگان دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان که در این حوزه تخصص دارند بررسی و توسط فرایند تحلیل شبکهای (ANP) اولویتبندی گردیدند. در پایان نتایج بهدستآمده نشان داد که سه ریسک فناورانه "ثبات و پایداری محصول"، "نیروی انسانی متخصص (دانش فنی و تجربه)" و همچنین "کارکرد (عملکرد) مورد انتظار محصول" در فرایندهای توسعه محصول دارای بالاترین اولویت است.
Nowadays, Organizational survival depends on the tendency toward new products and the use of new ways to create them. Developing new product is a process through which a new product or a service is offered to the customers. More precisely, the new product development process involves using resources and capabilities to create a new product or improve an existing product. Given the shorter life cycle of products and technology developments, new product development process in the growth, survival, and competitiveness of the utmost importance. There are several risks during new product development process; that in general, are divided into three major categories: technological risks, organizational risks, and marketing risks. According to studies, the technological risks are one of the most important risks. Perceived technological risk refers to a firm’s inability to completely understand or accurately predict some aspects of the technological environment as it relates to NPD projects. Hence identifying and reducing these risks helps to increase the success rate of the new product development process. In this research, by reviewing the literature on the areas of the new product development process, risk and risk management, 20 types of common technological risks in new product development process are extracted from the literature and using a number of experts from Malek Ashtar University of Isfahan who are specialized in this field, they are prioritized by the Analytical Network Process (ANP).
1- سلیمی زاویه، سید قاسم و فکری، رکسانا، بررسی ارتباط بین مدیریت ریسک و فرایند توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی ایران با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری، همایش ملی پژوهشهای مهندسی صنایع، همدان، 1393.
2- سلیمی زاویه، سیدقاسم و فکری، رکسانا، تحلیل ریسک توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی ایران به روش FMEA، همایش بینالمللی مدیریت، تهران، 1393.
3- مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مدیریت ریسک- اصول و رهنمودها، 1389.
4- پیلهوری، نازنین، رادفر، رضا و عباسی، پوریا، تبیین الگوي تلفیقی فرایند توسعه محصول جدید در حوزه نانو فناوری، دو فصلنامه توسعه تکنولوژي صنعتی، دوره 12، شماره 24، ص 45-60، 1393.
5- سعیدا اردكاني، سعيد، طالعيفر، رضا، حاتمينسب، سيدحسن و محمدي، فرهنگ، بررسي و رتبهبندی عوامل و مؤلفههای مؤثر بر فرايند توسعه محصول جديد، مجله علمي پژوهشي تحقيقات بازاريابي نوين، سال اول، شماره 1، 101-126، 1390.
6- طالعیفر، رضا، حاتمینسب، سیدحسن، بررسی چالشهای توسعه محول جدید در بنگاههای کوچک و متوسط، فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، دوره 7، شماره 27، ص 34-44، 1390.
7- صباغچی، سارا، قاضینوری، سید سپهر و الهی، شعبان، انتخاب ابزارهاى مديريت دانش در توسعه محصول جدید نرمافزاری، مجله بهبود مدیریت، سال 5، شماره 2، 1390.
8- جعفری خانشیر، سعید، رادفر، رضا، حسنوی، رضا و آذرافزا، رضا، شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت توسعه محصول جدید با رویکرد سیستم استنتاج فازی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، سال 7، شماره 21، 1391.
9- رمضانيان، محمدرحیم، نصير، ابوالقاسم و عبدي، عبدالله، تحليل ريسك توسعه محصول جديد با استفاده از شبکههای بيز، فصلنامه علمي- پژوهشي تحقيقات بازاريابي نوين، دوره اول، شماره 1، ص 185-202، 1391.
10- زبردست، اسفندیار، کاربرد فرایند تحلیل شبکهای در برنامهریزی شهری و منطقهای، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دوره دوم، شماره 41، ص 79-90، 1389.
11- سامانی، جمال محمدولی و دلاور، مجید، کاربرد فرایند تحلیل شبکهای در اولویتبندی ساختگاههای پرورش میگو، تحقیقات منابع آب ایران، دوره دوم، شماره 6، ص 46-56، 1389.
12- حسینی مونس، سید احمد، کیا، علی، مهندسی سیستمها، مؤسسه آموزشی و تحقیقات دفاعی، تهران، 1395.
13- خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکرد پایاننامه نویسی، نشر فوژان، تهران، 1393.
14- Booz, A. A. New Product Management for the 1980s. New York. 1982.
15- Cierpicki, S., Wright, M., & Sharp, B. Managers’ Knowledge of Marketing Principles: The Case of New Product Development. Journal of Empirical Generalisations in Marketing Science, 5, 771-790. 2002
16- Keizer, J. A., Halman, J. I., & Song, M. From Experience: Applying The Risk Diagnosing Methodology. The Journal of Product Innovation Management, 19, 213-232. 2002.
17- Mehran Salavati, M. T. Improving New Product Development Performance by Risk Management. Journal of Business & Industrial Marketing, 418-425. 2016.
18- Mu.J, P. M. Effect of Risk Management Strategy on NPD Performance. Technovation, 10, 170-180. 2009.
19- Büyüközkan, G., & Feyzıog̃lu, O. A Fuzzy-Logic-Based Decision-Making Approach for New Product Development. 90(1), 27-45. 2004.
20- Porananond, D., & Thawesaengskulthai, N. Risk Management for New Product Development Projects in Food Industry. Journal of Engineering, Project, and Production Management, 4, 99-113. 2014.
21- Sicotte, H. L., & Bourgault, M. Dimensions Of Uncertainty And Their Moderating Effect On New Product Development Project Performance. R&D Management, 38. 2008.
22- Oehmen, J., Olechowski, A., Kenley, C., & Ben-Daya, M. Analysis Of The Effect Of Risk Management Practices On The Performance Of New Product Development Programs. Technovation, 38(8), 441-453. 2014.
23- Viviane Vasconcellos Ferreira Grubisic, A. O. Methodology For The Integrated Management Of Technical And Managerial Risks Related To The Product Design Process. Product: Management & Development, 7(2). 2009.
24- Park, Y. H. A Study of Risk Management and Performance Measures on New Product Development. Asian Journal on Quality, 11(1), 39-48. 2010.
25- Ayala-Cruz, J. Project Risk Planning In High-Tech New Product Development. Academia Revista Latinoamericana De Administración, 29(2), 110-124. 2016.
26- Institute, P. M. Project Risk Management. In Project Guide Management Body of Knowledge (Pp. 309-355). 2013.
27- Song, M., & Montoya-Weiss, M. M. The Effect of Perceived Technological Uncertainty on Japanese New Product Development. Academy Of Management Journal, 44(1), 61-80. 2001.
28- O’connor, G. C., & Rice, M. P. A Comprehensive Model Of Uncertainty Associated With Radical Innovation. Product Innovation Management, 30, 2-18. 2013.
29- Yeo, K. T., & Ren, Y. Risk Management Capability Maturity Model for Complex Product Systems (Cops) Projects. Systems Engineering, 12(4), 275-294. 2009.
30- Keizer, J. A., Vos, J.P., & Halman, J. I. Risks in New Product Development: Devising a Reference Tool. R&D Management, 35(3). 2005.
31- Ricondo, I., Arrieta, J. A., & Aranguren, N. NPD Risk Management: Proposed Implementation to Increase New Product Success. Technology Management Conference, IEEE International. 2006.
32- Millson, M. R., & Wilemon, D. Impact of New Product Development (NPD) Proficiency and NPD Entry Strategies on Product Quality and Risk. R&D Management, 38(5). 2008.
33- Kremljak, Z., & Kafol, C. Types of Risk in a System Engineering Environment and Software Tools for Risk Analysis. Procedia Engineering, 60, 177-183. 2014.
34- Keizer, J. A., & Halman, J. I. Diagnosing Risk In Radical Innovation Projects. Research Technology Management. 2007.
35- Polk, R., Plank, R. E., & Reid, D. A. Technical Risk and New Product Success: An Empirical Test in High Technology Business Markets. Industrial Marketing Management, 25, 531-543. 1996.
36- Bstieler, L., & Gross, C. W. Measuring the Effect of Environmental Uncertainty on Process Activities, Project Team Characteristics, and New Product Success. Journal of Business & Industrial Marketing, 18(2), 146-161. 2003.
37- Büyüközkan, G. Assessment of Innovation Risk Factors in New Product Development. Picmet 2008 Proceedings. 27-31 July, Cape Town, South Africa. 2008.
38- Choi, H. G., & Choi, D. Framework Development for Optimizing Responses to NPD Risks. International Journal of Management Science, 6(1), 229-240. 2011.
39- Zhuo, Z. A Grey Evaluation Model of Internal Risk in Product Development. Systems, Man and Cybernetics, IEEE International Conference. 2005.
40- Park, S., Kim, J., & Choi, H.G. A Risk Management System Framework for New Product Development (NPD). International Conference on Economics and Finance Research, 4. 2011.