مدل اخلاقی ارزشی در مدیریت بازاریابی کارآفرینانه
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیفرشاد حاکم زاده 1 , حسین وظیفه دوست 2 , فریده حق شناس کاشانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانه, میکرو الکترونیک, پژوهش ترکیبی, مدل اخلاقی ارزشی.,
چکیده مقاله :
امروزه تدوین ارزش های اخلاقی در مباحث مدیریتی بخصوص بازاریابی از ارکان مهمی بشمار میرود ؛ بروز رفتار اخلاقی زمانی صورت می پذیرد که ارزش های اخلاقی بتوانند موانع رفتار اخلاقی در سازمان را از بین ببرند.(خدامی و همکاران،1394) بنابراین، هدف تحقیق حاضر بررسی ادبیات این حوزه و ارائه مدل اخلاقی ارزشی در حوزه مدیریت بازاریابی کارآفرینانه است، در تحقیق حاضر سعی شده است تا از طریق تعریف کارآفرینی بعنوان منبعی از منابع مهم و پایانناپذیر در همه جوامع بشری بحث بشود. منبعی كه به توان خلاقیت انسانها برمیگردد.این منبع از یك سو ارزان و از سوی دیگر بسیار ارزشمند و پایانناپذیر است. امروزه همگان دریافتهاند كه جوامعی كه به منابع انسانی اخلاق گرا متكی بودهاند تا به منابع زیرزمینی، در بلند مدت موفقتر بودهاند، منابع زیرزمینی در كشورهای جهان سوم علیرغم مزیتهای آن از جمله موانع توسعهیافتگی محسوب شده است. در صورتی كه عدم وجود این منابع در بعضی از كشورها باعث شده است تا آنها با استفاده از نیروی فكر، خلاقیت و ابتكار و یا در یك كلمه كارآفرینی، از جمله كشورهای پیشرو در جهان كنونی شوند. خصوصا در عصر حاضر كه عصر ارزش گرایی، دانایی و خلاقیت و عصر تلفیق اندیشهها و ابتكارات میباشد، توجه به كارآفرینی در توسعه و پیشرفت كشورها بسیار اهمیت دارد. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شده است که شامل دو بخش کیفی و کمی است. در بخش کیفی پژوهش از ابزار مصاحبه استفاده شده است. اطلاعات و دادههای لازم در بخش کیفی از صاحب نظران و خبرگان حوزه اخلاق ، بازاریابی و کارآفرینی به دست آمده است. این تحقیق جمعآوری گردیده و سپس با استفاده از روش گرندد تئوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مقولههای حاصل از دادههای گردآوری شده ارایه گردیده است. بدین ترتیب جهت ارائه مدل اخلاقی ارزشی در بازاریابی کارآفرینانه در صنعت میکرو الکترونیک از رویکرد کیفی و با طرح شیوه اکتشافی استفاده شد. بدین منظور ابتدا با استفاده از رویکردی کیفی و کدگذاری دادهها، مدل برای بازاریابی کارآفرینانه در صنعت میکرو الکترونیک تدوین شد. لذا در ابتدا بخش کیفی اشاره میشود و بعد بخش کمی تبیین و نتایج پژوهش ارائه شده است سپس به بررسی نتایج بخش کمی پرداخته شده است.
Entrepreneurship is an important and inexhaustible resource for all human societies. A resource that goes back to human creativity. It is cheap on the one hand and very valuable and endless on the other. Today, everyone has realized that societies that have relied on human resources to succeed on underground resources in the long run have considered underground resources in Third World countries to be barriers to development, despite its advantages. However, the lack of these resources in some countries has led them to become among the leading countries in the world today, using the power of thought, creativity and initiative, or in a word, entrepreneurship. Especially in the present age, which is the age of knowledge, creativity and the age of combining ideas and initiatives, it is very important to pay attention to entrepreneurship in the development and progress of countries In this research, the mixed method has been used, which includes two parts, qualitative and quantitative. In the qualitative part of the research, interview tools were used. The necessary information and data have been obtained in the qualitative section from experts in the field of marketing and entrepreneurship. This research was collected and then analyzed using Grand Theory method. The categories obtained from the collected data are presented. Thus, in order to provide a model for entrepreneurial marketing in the microelectronics industry, a qualitative approach with exploratory design was used. To this end, a model for entrepreneurial marketing in the electronics industry was first developed using a qualitative approach and data coding. Therefore, first, the qualitative part is mentioned and then the quantitative part is explained and the research results are presented, then the results of the quantitative part are examined.
بردبار کوچصفهانی، آرش؛ خانی رودآبادی، سهیل. (1391). فرآیندهای بازاریابی کارآفرینانه و افزایش سهم فروش. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان.
رمضانی شیروانی، زهرا (1392). بررسی ارتباط بین بازاریابی و کارآفرینی. همایش ملی مدیریت بازرگانی با محوریت: کسب و کارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانش¬بنیان.
زین¬العابدین قمی، امیر؛ پاکروان، امین؛ شفائی، گلناز (1393). نقش کارآفرینی در رشد و توسعه اقتصادی کشور. دومین کنفرانس بین¬المللی مدیریت چالش¬ها و راهکارها.
سید عباس¬زاده، میرمحمد؛ امانی ساری بگلو، جواد؛ خضری آذر، هیمن؛ پاشوی، قاسم (1391)، مقدمه ای بر مدل یابی معادلات ایجاداری به روش PLS و کاربرد آن در علوم رفتاری. ناشر: انتشارات دانشگاه ارومیه.
شیرخدایی، میثم؛ رضوانی، مهران؛ خزایی پول، مرتضی (1391). بازاریابی کارآفرینانه: ماهیت و معنی. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان.
عباس نژاد، سعید،1391،بازاریابی اخلاقی،چهارمین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی ،تهران،،،https://civilica.com/doc/178045
عبدی، مجید؛ فیض بخش بازرگان، علیرضا (1381). بازاریابی و کارآفرینی. صنایع،10(1): 9-20.
فراهانی، حسن؛ شعبانی، رضا؛ غفاری، هادی (1391). بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی و اطلاعات بازاریابی بر عملکرد شرکت-های کوچک و متوسط استان مرکزی. کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان.
گلابی، امیرمحمد؛ خدادادحسینی، سیدحمید؛ یدالهی، جهانگیر؛ رضوانی، مهران (1390). مفهوم¬پردازی نقش فردکارآفرین در بازاریابی کسب و کارهای خانگی محور. مدیریت بازاریابی، 6(11): 63-84.
مرادنژادی، همایون؛ ایروانی، هوشنگ؛ شعبانعلی فمی، حسین؛ حسینی، سیدمحمود؛ کافی، محسن (1386). تحلیل سازه¬های مؤثر بر توسعه کارآفرینی در واحدهای تولیدی گلخانه¬ای در ایران. علوم کشاورزی ایران، 38(2): 219-226.
هومن، حيدر علي (1387). مدل يابي معادلات ساختاري با کاربرد نرم افزار ليزرل. تهران: انتشارات سمت.
Becherer, R. C., & Helms, M. M. (2016). The Role of Entrepreneurial Marketing in Improving Market Share for Small Businesses Facing External Environmental or Resource Challenges. Journal of Business and Entrepreneurship, 27(2), 119.
Beverland, M., & Lockshin, L. S. (2004). Crafting a competitive advantage: Tempering entrepreneurial action with positioning-based values. Qualitative market research: an international journal, 7(3), 172-182.
Chaston, I. (2017). Entrepreneurship. In Technological Entrepreneurship (pp. 1-24). Springer International Publishing.
Collinson, E., & Shaw, E. (2001). Entrepreneurial marketing–a historical perspective on development and practice. Management decision, 39(9), 761-766.
Creswell, J. W., & Clark, V. L. P. (2007). Designing and conducting mixed methods research.
Drucker, P. (2014). Innovation and entrepreneurship. Routledge.
Eshghiaraghi, M., Azarloo, M., Habibpoor, V., Salehi, S. Y., & Jahangiri, M. (2017). Investigating the Effect of Entrepreneurial Marketing Strategy in SMEs through Fuzzy TOPSIS Method.
Habibzadeh, M., Meshkani, F., & Shoshtari, A. (2016). Identifying and ranking the factors affecting entrepreneurial marketing to facilitate exports. Management Science Letters, 6(4), 309-314.
Hamali, S., Suryana, Y., Effendi, N., & Azis, Y. (2016). Influence of Entrepreneurial Marketing toward Innovation and Its Impact on Business Performance: A Survey on Small Industries of Wearing Apparel in West Java, Indonesia.
Hanson, W. E., Creswell, J. W., Clark, V. L. P., Petska, K. S., & Creswell, J. D. (2005). Mixed methods research designs in counseling psychology. Journal of counseling psychology, 52(2), 224.
Huggins, R., & Thompson, P. (2015). Entrepreneurship, innovation and regional growth: a network theory. Small Business Economics, 45(1), 103-128.
Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.
Kilenthong, P., Hills, G. E., & Hultman, C. (2015). Entrepreneurial Marketing and its Antecedent: An Empirical Investigation of the Role of Entrepreneurial Orientation. In The Sustainable Global Marketplace (pp. 266-266). Springer International Publishing.
Kilenthong, P., Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2015). An empirical investigation of entrepreneurial marketing dimensions. Journal of International Marketing Strategy, 3(1), 1-18.
Kilenthong, P., Kilenthong, P., Hultman, C. M., Hultman, C. M., Hills, G. E., & Hills, G. E. (2016). Entrepreneurial marketing behaviours: impact of firm age, firm size and firm’s founder. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18(1), 127-145.
Kowalik, I., & Duliniec, E. (2015). The Entrepreneurial Marketing Concept and Its Application by the International New Ventures. Chinese Business Review, 14(5), 253-264.
Kuratko, D. F. (2016). Entrepreneurship: Theory, process, and practice. Cengage Learning.
Lee, Y. H. (2016). Alignment Effect of Entrepreneurial Orientation and Marketing Orientation on Firm Performance. International Journal of Customer Relationship Marketing and Management (IJCRMM), 7(4), 58-69.
Lee, Y. H. (2016). Alignment Effect of Entrepreneurial Orientation and Marketing Orientation on Firm Performance. International Journal of Customer Relationship Marketing and Management (IJCRMM), 7(4), 58-69.
Miles, M. P., Lewis, G. K., Hall-Phillips, A., Morrish, S. C., Gilmore, A., & Kasouf, C. J. (2016). The influence of entrepreneurial marketing processes and entrepreneurial self-efficacy on community vulnerability, risk, and resilience. Journal of Strategic Marketing, 24(1), 34-46.
Miles, M., Gilmore, A., Harrigan, P., Lewis, G., & Sethna, Z. (2015). Exploring entrepreneurial marketing. Journal of Strategic Marketing, 23(2), 94-111.
Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. W. (2002). Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspectives. Journal of marketing theory and practice, 10(4), 1-19.
Navarro-Garcıa, A. (2015). Drivers of export entrepreneurship.
Nijssen, E. J. (2017). Entrepreneurial marketing: an effectual approach. Taylor & Francis.
Nikfarjam, A., & Zarifi, S. (2015). Exploring the effects of entrepreneurial marketing factors on SMEs. Uncertain Supply Chain Management, 3(4), 333-338.
O'Cass, A., & Morrish, S. (2016). Anatomy of entrepreneurial marketing. Journal of Strategic Marketing, 24(1), 2-4.
Rezvani, M., & Khazaei, M. (2014). Evaluation of Entrepreneurial Marketing Dimensions According to Characteristics of Institutions: Institutions Age and Size. International Journal of Basic Sciences and Applied Research, 3(4), 207-213.
Septiani, S., Dewi, F. R., & Siregar, E. H. (2013). The impact of entrepreneurial marketing and business development on business sustainability: Small and household footwear industries in Indonesia. International Journal of Marketing Studies, 5(4), 110.
Strauss, A. and Corbin, J. , (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd ed. , Sage, Thousand Oaks, CA.
Van Doorn, S., Heyden, M., Tröster, C., & Volberda, H. (2015). Entrepreneurial Orientation and Performance: Investigating Local Requirements for Entrepreneurial Decision-Making. Cognition and Strategy (Advances in Strategic Management, Volume 32) Emerald Group Publishing Limited, 32, 211-239.
Venugopal, S. (2016). Entrepreneurial marketing in subsistence marketplaces (Doctoral dissertation, University of Illinois at Urbana-Champaign).
Wales, W., Wiklund, J., & McKelvie, A. (2015). What about new entry? Examining the theorized role of new entry in the entrepreneurial orientation–performance relationship. International Small Business Journal, 33(4), 351-373.
Yang, M., & Gabrielsson, P. (2017). Entrepreneurial marketing of international high-tech business-to-business new ventures: A decision-making process perspective. Industrial Marketing Management.
Zahra, S. A. (2012). Organizational learning and entrepreneurship in family firms: Exploring the moderating effect of ownership and cohesion. Small business economics, 38(1), 51-65